Опозиція «своє – чуже» в обрядовій меліці Полісся: консерватизм жіночого репертуару і креативність сільських скрипалів Пінщини

Опозиція «своє – чуже» в обрядовій меліці Полісся: консерватизм жіночого репертуару і креативність сільських скрипалів Пінщини

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31318/2522-4212.2024.19.319749

Ключові слова:

опозиція «своє – чуже», Українське Полісся, Пінщина, Погориння, календарні і весільні ритуали та традиційні жіночі пісні, ритуальний жіночий спів, репертуар сільських скрипалів, весільні звукові шкали

Анотація

Опозиція «своє – чуже» є одним з критеріїв, за яким певні людські спільноти відокремлюють себе від інших. «Свої» гуртуються навколо певного центру або території. Цей принцип діє і на полі етнічної музики. Тема актуалізувалася у зв’язку із сучасними міграціями представників різних етнічних груп і стала об’єктом наукових дискусій. Та в традиційній культурі проблему «свій – чужий» усвідомлювали й на внутрішньому рівні, у стосунках регіональних підгруп одного етносу. Під час етнографічних польових обстежень Полісся – краю, розташованого на північній межі української (за мовними ознаками) етнічної території – мешканці суміжних локусів і досі часто наголошують, що їх мова та пісні відрізняються від сусідніх. Такі стосунки особливо характерні для Полісся, відомого добрим збереженням стародавніх шарів традиційної культури (у тому числі реліктів давньої обрядової музики) та дрібним членуванням терену на культурні ареали. Лінґвістичні й мелогеографічні мапи, ізолінії яких корелюють з археологічними поділами давніх культур, дозволяють «опустити» хронологічну планку формування певних поліських територіальних спільнот до часів родоплемінного строю та княжої доби. У статті досліджено землі на правобережжі Прип’яті, у секторі нижніх течій річок Стир (Пінщина, адміністративні центри Пінськ і Зарічне) та Горинь (Нижнє Погориння, адміністративні центри Столин і Дубровиця). Ці два локуси вирізнено в Атласі української мови (1988, т. 2). Польові записи Ірини Клименко 1980–1990-х та 2010-х років у цих місцевостях показують, що світ жіночої обрядової пісні (веснянки-заклички, веснянки-танки, кустові, жнивні, весільні) у цих двох сусідніх територіальних утвореннях був виразно протиставним: жіночий репертуар виступав чітким культурним маркером кожного з колишніх «племен». Отже, ці два локуси відповідають опозиції «своє – чуже». Менш контрастним є пісенний репертуар місцевих весільних обрядів: у двох локусах виявлено чотири спільних ритмічних типи весільних мелодій. Однак все ж протиставних ознак більше: на Пінщині відомі ще шість ритмічних типів (загалом пінчуки мають 10 видів мелодій), яких не знає Погориння. Контрастним є й звукове наповнення тих самих типів весільних ритмокомпозицій у двох спільнотах – вони задіюють різні звукові шкали. Мелодіям Пінщини властива терцієва основа, мелодіям Погориння – квінтовий звукоряд. У статті ці відмінності проілюстровано численними прикладами та локалізовано на типологічній карті. Усе ж «репертуарний кордон» між названими традиціями не є непроникним. Зафіксовано культурні контакти між мешканцями сусідніх територій – це стильові впливи, скеровані з Нижнього Погориння на Пінщину. Так, репертуар кількох сільських скрипалів південної Пінщини (колишнього Зарічненського району) включав, окрім терцієвих мелодій «свого племені», ще й сусідні квінтові. Цьому сприяв мандрівний характер певних видів сільського музикування – колядування, супровід весілля – поза межами «свого» середовища, у сусідніх селах. Ширша географія музичної діяльності скрипалів обумовила наповнення їх репертуару «чужими» мелодіями. Ймовірно, процес їх засвоєння йшов «від скрипаля до скрипаля» (подібно до способу поширення танцювальної музики, але в значно менших масштабах). Культурними продуктами репертуарної асиміляції стали весільні пісні з віршовими основами V*6, V*553 та V*53. Наприкінці статті «внутрішні» культурні стосунки колишніх сусідніх племен прокоментовано в контексті макроареалогії певних пісенних форм. Такий погляд відкриває нові ракурси й перспективи дослідження, зокрема, дає відносні хронологічні орієнтири щодо історії формування окремих явищ пісенної морфології.

Посилання

Bandrivskyi, D. H., Hryhorchuk, L. M., Zhylko, F. T., Zakrevska, Ya. V., Zaleskyi, A. M., Nazarova, T. V., Onyshkevych, M. M., Prystupa, P. I. (1988). Atlas ukrainskoi movy [Atlas of the Ukrainian Language]. Vol. 2: Volyn, Naddnistrianshchyna, Zakarpattia i sumizhni zemli [Volyn, Naddnistria, Transcarpathia and Adjacent Lands]. Kyiv: Naukova Dumka. [in Ukrainian].

Dobrianska, L., Fedun, I. (1998). Vesilni obriadovi naspivy pivdenno-skhidnoi Beresteishchyny (za materialamy ekspedytsii 1997 r.) [Wedding ritual tunes of the south-eastern Beresteishchyna (based on the materials of the 1997 expedition)]. In: O. Smoliak (Ed.). Narodna muzyka Volyni [Folk Music from Volyn]: Collection of articles and materials, pp. 27–35. Kremenets. [in Ukrainian].

Honcharenko, O. (2018). Dosvid dialektnoho raionuvannia na pidstavi melichnykh parametriv (vesilni pisni Sumskoi oblasti) [The Еxperience of Dialectal Zoning on the Basis of Melical Parameters (Wedding Songs of the Sumy Region)]. Problemy etnomuzykolohii [Problem of Music Ethnology]. Iss. 13, 169–182. Kyiv. DOI: https://doi.org/10.31318/2522-4212.2018.13.145723 [in Ukrainian].

Hrytsa, S. (Ed.). (1995). Muzychnyi folklor z Polissia u zapysakh F. Kolessy ta K. Moshynskoho [Musical Folklore from Polissya in the Records of F. Kolessa and K. Moshynsky]. Kyiv: Musical Ukraine. [in Ukrainian].

Klymchuk, F. (1999). Tradytsiyne vesillya sela Symonovychi [Traditional wedding of Simonovichi village]. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia filolohichna [Bulletin of Lviv University. The Philological Series]. Iss. 27, 185–275. Lviv. [in Ukrainian].

Klymenko, I. (2012). Vektory heneralnykh rytmotvorchykh alhorytmiv ukrainsko-biloruskoho rannotradytsiinoho melomasyvu. 2. Vesilnyi «makrotyp» modeli V557 [Vectors of general rhythm-forming algorithms of Ukrainian-Belarussian early-traditional tune-massif: 2. Wedding “macro type” of the model V557]. Problemy etnomuzykolohii [Problem of Music Ethnology]. Iss. 6, 11–25, maps K 1–2. Kyiv. [in Ukrainian].

Klymenko, I. (2013a). Vesniano-troitskyi naspiv Pinshchyny (do problemy modeliuvannia y vnutrishnovydovoho kartohrafuvannia rannotradytsiinykh meloform) [Spring and Trinity chant of Pinshchyna (to the problem of modelling and intraspecific mapping of early traditional meloforms)]. Problemy etnomuzykolohii [Problem of Music Ethnology]. Iss. 8, 177–179, maps K21a, b. Kyiv. [in Ukrainian].

Klymenko, I. (2013b). Opozytsiia lokalnykh narodnomuzychnykh tradytsii na porubizhzhi zakhidnoho Polissia ta serednoho Pohorynnia (za ekspedytsiiamy 1984–2010 rr. do Zarichanskoho ta Dubrovytskoho raioniv Rivenskoi oblasti) [Opposition of Local Folk Music Traditions on the Borderland of Western Polissia and Middle Pohoryn (based on expeditions in 1984-2010 to Zarichanskyi and Dubrovytskyi districts of Rivne region)]. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia: Mystetstvoznavstvo [Bulletin of Lviv University. Art Series]. Iss. 13, 115–130. Lviv. (Reprint with colour maps: Problemy etnomuzykolohii [Problem of Music Ethnology]. Iss. 8, 174–176, maps K20a, b, c). [in Ukrainian].

Klymenko, I. (2020a). Obriadovi melodii ukraintsiv u konteksti sloviano-baltskoho rannotradytsiinoho melomasyvu: typolohiia i heohrafiia [Ritual Melodies of the Ukrainians in the Context of the Slavic-Baltic Early-Traditional Melomassive: Typology and Geography]. T. 1: Monograph. 360 p. (with DVD). Kyiv. [in Ukrainian].

Klymenko, I. (2020b). Obriadovi melodii ukraintsiv u konteksti sloviano-baltskoho rannotradytsiinoho melomasyvu: typolohiia i heohrafiia [Ritual Melodies of the Ukrainians in the Context of the Slavic-Baltic Early-Traditional Melomassive: Typology and Geography]. T. 2: Atlas. Kyiv. [in Ukrainian].

Kukharenko, Y. V. (1968). Polesie i ego mesto v processe jetnogeneza slavjan (po materialam arheologicheskih issledovanij) [Polesie and its place in the process of ethnogenesis of the Slavs (based on archaeological research materials)]. In: V. V. Martynov, N. I. Tolstoy (Eds.). Polesie (Lingvistika, arheologija, toponimika) [Polessye (Linguistics, Archaeology, Toponymy)], pp. 18–46. Moscow: Nauka. URL: https://www.ovruch.info/polese-y-eho-mesto-v-protsesse-etnoheneza-slavyan-yu-v-kuharenko/ (accessed 22.11.2024). [in Russian].

Markhel, M., Klymenko, I. (2013). Vesilna kompozytsiia tryriadkovoho shestydolnyka na mezhi Zakhidnoho i Skhidnoho Polissia: rekonstruktsiia reliktiv skrypkovoi tradytsii za metodykoiu meloheohrafii [Wedding composition of a three-line hexagon on the border of Western and Eastern Polissia: reconstruction of relics of the violin tradition by the method of melogeography]. Problemy etnomuzykolohii [Problem of Music Ethnology]. Iss. 13, 143–154. Kyiv. [in Ukrainian].

Mozhejko, Z. (1983). Pesni Belorusskogo Poles'ja [Songs of the Belarusian Polesie]. Vol. 1. Moscow: Sovetskij kompozitor. [in Russian].

Nahorniuk, O. (2011). Kartohrafuvannia yavyshch pokhovalno-pomynalnoi atrybutyky na mezhi zakhidnoho i serednoho Polissia [Mapping the phenomena of funeral and memorial attributes on the border of western and middle Polissya]. Problemy etnomuzykolohii [Problem of Music Ethnology]. Iss. 6, 104–112. Kyiv. [in Ukrainian].

Nikonchuk, P. (1983). Pravoberezhnopolesskie govory s lingvogeograficheskoj i istoricheskoj tochek zrenija [The Right-Bank Polessian vernaculars from the linguogeographical and historical points of view]. Polesskij jetnolingvisticheskij sbornik: Materialy i issledovanija [Polessian Ethnolinguistic Collection: Materials and Studies], 153–173. Moscow. [in Russian].

Pavliv, Ya. (2016). Porivnialnyi analiz bervinkovykh nahravan hutsulskoho skrypalia [Comparative analysis of bervynkos playing by the Hutsul violinist]. Ukrainska muzyka [Ukrainian Music], 2(20), 31–38. Lviv. [in Ukrainian]. URL: http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/Ukrmuzyka_2016_2_5.pdf (accessed 21.11.2024).

Pryshchepa, B. A. (2019). Pohorynnia u serednovichchi: naselennia, systemy zaselennia, urbanizatsiini protsesy [Pohorynnia in the Middle Ages: Population, Settlement Systems, Urbanisation Processes]. [Unpublished dissertation ... Doctor of Historical Sciences, 07.00.04 ‘Archaeology’]. Institute of Archeology of the National Academy of Sciences of Ukraine. Kyiv. [in Ukrainian].

Rahovich, U. (2002). Pesenny falklor Palessia [Songs of the Palessian Folklore]. In 3 volumes: Vol. 2: Viaselle [Wedding]. Minsk: Chatyry chvertsi. [in Belarusian].

Skazhenyk, М. (2013). Tryriadkovi vesilni naspivy z shestydolnoiu osnovoiu na polisko-volynskomu pohranychchi (pivnichna Zhytomyrshchyna): rytmichni ta zvukovysotni riznovydy [Three-line wedding chants with a six-part base on the Polis-Volyn border region (northern Zhytomyr region): rhythmic and pitch variations]. Problemy etnomuzykolohii [Problems of Music Ethnology], Iss. 8, 131–142. Kyiv. [in Ukrainian].

Slyvynskyi, Yu. (1982). Vesilni melodii [Wedding melodies]. Issue 1. Polissia [Polissya]. Lviv. 108 p. (Typewritten / Archive of the PNDLME at the Lysenko LNMA). [in Ukrainian].

Suprun-Yaremko, N. (Ed.). (2013). Narodni pisni Rivnenshchyny [Folk Songs of Rivne Region]. Rivne: M. Dyatlyk. [in Ukrainian].

Tantsiura, H. (1998). Vesillia v seli Ziatkivtsiakh [Wedding in the Village of Ziatkivtsi] (Series «Biblioteka chasopysu «Narodoznavstvo» [‘Library of the journal “Narodoznavstvo”]). Kyiv: Narodoznavstvo. 404 p. [in Ukrainian].

Tarnacki, J., Sidoruk, J. Il. (1939). Comparative Studies on the Geography of Words (Polesie - Mazowsze). Warsaw. [in Polish].

Trofymchuk, O. (2002). Instrumentalna muzyka Polissia u vykonanni skrypalia Nykyfora Sada [Instrumental music of Polissya performed by violinist Nikifor Sad]. Etnokulturna spadshchyna Rivnenskoho Polissia [Ethnocultural Heritage of Rivne Polissya]. Iss. 2, 86–100. Rivne: Perspektyva. [in Ukrainian].

Varfalamieieva, T. (Ed.). (2008). Tradytsyinaia mastatskaia kultura belarusav [Traditional artistic culture of Belarusians]: In 6 volumes: Vol. 4: Brestskae Palesse [Brest Polesie]: In 2 books: Book 1. Minsk: Vysheishaia shkola [+1 CD-R]. [in Belarusian].

Yarmola, V. (2014). Skrypkova tradytsiia Rivnensko-Volynskoho Polissia [Violin Tradition of Rivnian-Volynian Polissya]: a monograph. Lviv: SPOLOM. [in Ukrainian].

Ірина Клименко, Мар’яна Мархель. ОПОЗИЦІЯ «СВОЄ – ЧУЖЕ»…

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30

Номер

Розділ

Розділ І. Трансмісія інструментальних традицій (Полісся, Карпати)