ТЕРАПЕВТИЧНІ ВЛАСТИВОСТІ УКРАЇНСЬКОГО ТРАДИЦІЙНОГО СПІВУ

Автор(и)

  • Світлана Протасова Національна музична академія України імені П. І. Чайковського, Україна https://orcid.org/0000-0003-3871-3025

DOI:

https://doi.org/10.31318/2522-4212.2023.18.294833

Ключові слова:

український традиційний спів, гуртовий спів, відкритий тембр, варіантність, посттравматичний стресовий розлад, самовідновлення, музична терапія

Анотація

Мета статті – розкрити терапевтичні особливості, притаманні українській співочій традиції. Методи дослідження. Опис характерних рис українського народнопісенного виконавства (такі як тембр, варіативність і т. ін.) з погляду їх впливу на психофізіологічний стан співаків. Порівнюються особливості співу різними тембрами, сольне та гуртове виконання. Проаналізовано комплексний вплив традиційного співу за різними показниками (виконавськими, музично-терапевтичними, психофізіологічними тощо). Узагальнено дані щодо потужних музично- терапевтичних ресурсів українського традиційного співу. У результаті студій виявлено 1) здатність співу зменшувати рівень стресу, сприяти релаксації та спокою; 2) властивість відкритого тембру посилювати антистресову дію співу; 3) вплив варіативності співу на підвищення рівня креативності, почуття свободи та посилення позитивних емоцій; 4) здатність гуртового співу зміцнювати впевненість, умотивованість, приносити радість, сприяти емоційній єдності співаків; 5) унікальну терапевтичну потужність української співочої традиції завдяки комплексній дії її музичних параметрів. Актуальність теми зумовлено осмисленням терапевтичних властивостей українського традиційного співу як дієвого засобу для зменшення стресу та подолання наслідків посттравматичного стресового розладу.

Посилання

Birdee, G., Nelson, K., Wallston, K., Nian, H., Diedrich, A., Paranjape, S., Abraham, R., Gamboa, A. (2023). Slow breathing for reducing stress: The effect of extending exhale. Complementary Therapies in Medicine. Vol. 73 (May 2023), 1–8. ScienceDirect [online] https://doi.org/10.1016/j.ctim.2023.102937 [in English].

Boisson, U. (2005). Gesang als therapeutisches Medium bei depressiv verstimmten Patienten. Eine empirische Untersuchung. (Dissertation). Ludwig-Maximilian-Universität. München: Faculty of Medicine. DOI: 10.5282/edoc.3418 [in German].

Cziksentmihalyi, M. (1990). Flow: The Psychology of Optimal Experience. New-York: Harper & Row. [online]. Retrieved October 12, 2023 from the site: https://www.researchgate.net/publication/224927532_Flow_The_Psychology_of_Optimal_Experience

Dembitskyi, S. (2023). Stresovi stany naselennia Ukrainy v konteksti viiny. Vseukrainske opytuvanniaiu. Vseukrainske opytuvannia Instytutu sotsiolohii NAN Ukrainy: zhovten, 2023 [Stressful conditions of the population of Ukraine in the context of the war. All-Ukrainian survey. All-Ukrainian survey of the Institute of Sociology of the National Academy of Sciences of Ukraine: October 2023]. Sotsiolohichna hrupa Reitynh [Sociological group Rating] [online]. Retrieved October 11, 2023 from the site: https://ratinggroup.ua/research/ukraine/stresovi_stany_naselennya_ukrainy_v_konteksti_viyni.html?fbclid=IwAR22Iv1_fPtEZqPHUfpsJ_hSEEm76Sp3i95YrLyd2zPVq5X0161v8D8XyeA

Efremov, E. (1989). Variantnost i improvizatsionnost v folklornom ispolnitelstve (na materiale pesennoy liriki Kiyevskogo Polesya) [Variability and Improvisation in Folk Performing (on the base of the Kyiv Polissya Traditional Lyric Songs)]. (Diss. ... cand. art.). Kiev. 174 p. [in Russian].

Hrytsak, Ya. (Moder.)., Sherenhovskyi, D., Khyliuk, S. (2023). Panelna dyskusiia «Zhyttiestiikist natsii i travmatychnyi dosvid viiny» pid chas Dniv UKU [Panel discussion «The Resilience Of the Nation And The Traumatic Experience of War» during the UCU Days] (2023, August 29): results. Ukrainskyi Katolytskyi Universytet. [online]. Received on September 29, 2023 from the site: https://ucu.edu.ua/news/zhyttyestijkist-natsiyi-i-travmatychnyj-dosvid-vijny-pidsumky-dyskusiyi/ [in Ukrainian].

Ivanytskyi, A. (1990). Ukrainska narodna muzychna tvorchist [Ukrainian Folk Music Art]. Kyiv: Muzychna Ukraina. 336 p. [in Ukrainian].

Ivanytskyi, A. (2004). Spivochi styli [Singing Styles]. In: A. Ivanytskyi. Ukrainskyi muzychnyi folklor [Ukrainian Musical Folklore], pp. 272–288. Vinnytsia. [in Ukrainian].

Juzala, Gustav. (2021). Folklor chadetskykh horian z Bukovyny [Folklore of Chadetsky Highlanders from Bukovina]. Problemy etnomuzykolohii [Problems of Music Ethnology]. Iss. 16, 87–98. Kyiv. [in Ukrainian]. https://doi.org/10.31318/2522-4212.2021.16.249653

Khai, M. (2011). Ukrainska instrumentalna muzyka usnoi tradytsii [Ukrainian Instrumental Music of Oral Tradition]. Drohobych: Kolo. 467 p. [in Ukrainian].

Klymchuk, V. (2015). Motyvatsiino-dyskursyvna fasylitatsiia u praktytsi psykholohichnoi dopomohy pry depresii travmatychnoho henezysu [Motivational and discursive facilitation in the practice of psychological assistance in depression of traumatic genesis]. In: T. M. Tytarenko. (Ed.). Psykholohichna dopomoha osobystosti, shcho perezhyvaie naslidky travmatychnykh podii [Psychological assistance to individuals experiencing the consequences of traumatic events]: Coll. of art., pp. 14–25. Kyiv: Millennium. Retrieved November 12, 2023 from the site: https://ipz.org.ua/wp-content/uploads/2017/12/klymchuk_stattja.pdf [in Ukrainian].

Klymenko, I. (2020). Obriadovi melodii ukraintsiv u konteksti sloviano-baltskoho rannotradytsiinoho melomasyvu: typolohiia i heohrafiia [Ritual Melodies of the Ukrainians in the Context of the Slavic-Baltic Early-Traditional Melomassive: Typology and Geography]. Vol. 1: Monograph. 360 p. (with DVD). Kyiv. [in Ukrainian].

Kolessa, F. (1969). Melodii ukrainskykh narodnykh dum. [1910] [Melodies of the Ukrainian Folk Dumy]. 2nd ed. 586 p. Kyiv. [in Ukrainian].

Kvitka, K. (1924). Profesionalni narodni spivtsi i muzykanty na Ukraini: Prohrama dlia doslidu yikh diialnosti i pobutu [Professional Folk Singers and Musicians in Ukraine: a Program for Study of their Activities and Life]. Kyiv. 114 p. [in Ukrainian].

Kvitka, K. (1927). Viddykh u narodnykh spivakh [A Rest in folk songs]. Etnohrafichnyi visnyk Ukrainskoi Akademii Nauk [Ethnographic Bulletin of the Ukrainian Academy of Sciences]. B 5, pp. 179–188. Kyiv. [in Ukrainian].

Matsumoto, T.; Masuda, T.; Hottaі, K.; Shimizu, R.; Ishii, A.; Kutsuna, T.; Yamamoto, K.; Hara, M.; Takahira, N.; Matsunaga, A. (2011). Effects of prolonged expiration breathing on cardiopulmonary responses during incremental exercise. Respiratory Physiology & Neurobiology. Vol. 178, Iss. 2, 15 September 2011, 275–282. ScienceDirect [online]. https://doi.org/10.1016/j.resp.2011.06.025 [in English].

Mitchell, L., MacDonald, R., & Knussen, C. (2008). An investigation of the effects of music and art on pain perception. Psychology of Aesthetics, Creativity and the Arts, 2(3), 162–170. [online] https://doi.org/10.1037/1931-3896.2.3.162 [in English].

Murzyna, O. (2009). Mynule ta sohodennia ukrainskoho tradytsiinoho bahatoholossia [Past and Present of the Ukrainian Tradition Multipart Singing]. Naukovyі visnyk NMAU im. P. I. Chaykovskoho [Scientific Researches: Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music]. Iss. 80: Nauka pro muzyku sohodni: problemy ta perspektyvy [Musicology Today: Problems and Perspectives], 361–377. Kyiv. [in Ukrainian].

Ponomarenko, V. (2018). Pisnia narodna [Folk Song]. In: Ukrainska muzychna entsyklopediia [Ukrainian Music Encyclopedia]. Vol. 5, p. 254–257. Kyiv. [in Ukrainian].

Shevchuk, O. (1999). Stylistychni osoblyvosti ukrayinskoho narodnoho muzychnoho vykonavstva: Robocha prohrama [Stylistic Features of Ukrainian Folk Music Performance: Study program]. Kyiv National University of Culture and Arts, 24 p. [in Ukrainian].

Shevchuk, O. (2019). Shche raz pro ukrainske narodne bahatoholossia (typy fakturnoho ustroiu). [Once again about the Ukrainian Folk Part Singing (the Types of Textural Structure)]. Problemy etnomuzykolohii [Problems of Music Ethnology]. Iss. 14, 49–76. https://doi.org/10.31318/2522-4212.2019.14.183850 [in Ukrainian].

Shin, Hee Deuk. (2020). «Wenn Schmerz hörbar wird»: Klinische Studie zur Wirksamkeit eines modifizierten Konzepts musiktherapeu-tischer Schmerzbehandlung bei chronischen Schmerzpatienten. (Dissertation). Institut für Musiktherapie der Hochschule für Musik und Theater, Hamburg. Received on September 29, 2023 from the site https://ediss.sub.unihamburg.de/handle/ediss/8380 [in German].

Straube, M. (2023). Das Trauma I und II [The trauma I and II]. Hinweis. Hamburg [online]. Received on October 12, 2023 from the site:https://www.hinweis-hamburg.de/interview/das-trauma-i-und-ii/ [in German].

Straube, M., Straube, M. (2023): Trauma-Sprechstunde: Ein Praxisbuch für Therapeuten, Betroffene und ihre Angehörigen (Sprech-stunden). Urachhaus / Geistesleben. 560 p. [in German].

Yefremov, Y. (1985). Doslidzhennia narodnopisennoho vykonavstva cherez modeliuvannia invarianta pisni [Research of Folk Song Performance through the Song Invariant Modeling]. Ukrainske muzykoznavstvo [Ukrainian Musicology], Iss. 20, 79–98. Kyiv. [in Ukrainian].

Yefremov, Y. (2004). Muzyka i rytual: vzaiemokoordynatsiia zvukovysotnykh chynnykiv ta vykonavskoi stylistyky v obriadovykh pisniakh Tsentralnoho Polissya [Music and Rite: Mutual Coordination of Pitch Factors and Performing Stylistics in the Central Polissia Ritual Songs]. Studii mystetstvoznavchi. Teatr. Muzyka. Kino [Researshes of the Fine Arts. Theater. Music. Cinema]. No 4(8), 50–57. Kyiv. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-22

Номер

Розділ

Статті