ВЕЛИКОДНІ ВЕСНЯНКИ У МЕЖИРІЧЧІ НИЖНЬОЇ ПРИП'ЯТІ, УЖА І ТЕТЕРЕВА
DOI:
https://doi.org/10.31318/2522-4212.2023.18.294829Ключові слова:
український музичний фольклор, Центральне Полісся, весняні традиції та обряди, пісенний репертуар середньої фази весни, хороводні пісні, ритмоструктурна типологіяАнотація
Північні землі сучасної Київщини, які знаходяться між річками Прип’ять, Уж і Тетерів у їх нижній течії, історично й географічно належать до Полісся. Цю територію етнографи справедливо вважають заповідником давніх слов’янських традицій. Різноманітні календарні обряди дохристиянського походження продовжували функціонувати в житті місцевих мешканців аж до початку ХХІ століття. Серед усіх календарних сезонів особливим розмаїттям відзначалася весна. Обряди й пісні – веснянки – змінювалися на різних етапах весняного сезону та відображували стан природи й прагнення людей, насамперед молоді: спочатку прикли́кати весну, а пізніше активувати її ознаки.
Статтю присвячено розгляду пісень середньої фази весни – від свята Пасхи до Трійці, записаних автором на цій території у 1979–2007 роках. Вони помітно відрізнялися від ранньовесняних пісень-закличок: дівчата не просто співали великодні веснянки, а супроводжували ними обрядовий хороводний рух. Вони трималися за руки й рухалися по колу або звивистою лінією, а іноді жестами імітували працю в полі. Зміст цих пісень широкий – від дитячих ігрових сюжетів до невеличких перфоменсів на тему відносин між хлопцем і дівчиною. Пісні відрізняються також за музичними ознаками. Пісенний матеріал у статті викладено за ритмотипологічним принципом. Нотні зразки (транскрибовані автором) подано наприкінці статті.
Завантаження
Посилання
Возняк, О., Луканюк, Б. (2015). Гаївки: Спроба генотипної систематизації (на архівних матеріалах Кабінету народної творчості Львівської державної консерваторії ім. М. Лисенка), 154 с. Львів: Сполом. Гончаренко, О. (2010). Обрядові пісенні жанри Сумщини: географія основних ритмотипів. Проблеми етномузикології, 5 (Слов’янська мелогеографія, 1), 31–42. Київ: НМАУ ім. П. І. Чайковського.
Гусєв, В., Марченко, Ю. (1987). «Стрела» в русско-белорусско-украинском пограничье (К проблеме изучения локальных песенных традиций). В кн.: В. И. Еремина. (Ред.). Русский фольклор: Этнографические истоки фольклорных явлений, Т. 24, с. 129–147. Ленинград: Наука.
Єфремов, Є. (1996). Русальні пісні на Київському Поліссі. Полісся: мова, культура, історія: Матеріали міжнар. конф., 404–411. Київ: Асоціація етнологів.
Єфремов, Є. (1997). Ритмоструктурні типи календарних наспівів на Київському Поліссі. Полісся України: Матеріали історикоетнографічного дослідження, 1. Київське Полісся, 1994, 245–259. Львів: Інститут народознавства НАН України.
Єфремов, Є. (2003). Типологічна система традиційних весняних наспівів у верхньому межиріччі Тетерева та Ужа. Полісся України: Матеріали історико-етнографічного дослідження, 3. У межиріччі Ужа і Тетерева, 291–296. Львів: Інститут народознавства НАН України.
Єфремов, Є. (2009). Постові веснянки на Київському Поліссі. Проблеми етномузикології, 4, 78–96. Київ: НМАУ ім. П. І. Чайковського.
Єфремов, Є. (2016). Веснянки. У кн.: О. Шевчук, Б. Фільц. (Ред.). Історія української музики: У 7 т. Т. 1. Кн. 1: Від найдавніших часів до XVIII століття. Народна музика, c. 56–73. Київ: Видавництво ІМФЕ ім. М. Т. Рильського.
Іваницький, А. (2015). Обрядовий музичний фольклор Середньої Наддніпрянщини: жанрово-регіональна антологія, 536 с. Вінниця: Нова книга.
Клименко І. (2008). Веснянки Західного Полісся (весняні ритуали та пісні Південної Пінщини). Електронна версія на DVD до книги: І. Клименко, О. Мурзина. Київська лабораторія етномузикології. 1992–2007, 153 с. Київ: НМАУ ім. П. Чайковського.
Клименко, І. (2020). Обрядові мелодії українців у контексті слов’яно-балтського меломасиву: Типологія і географія. Том 1. Монографія. 360 с. Київ: НМАУ ім. П. І. Чайковського.
Ковальчук, Н. (2021). Обрядові традиції Великоднього циклу та особливості їхнього територіального поширення на Середньому Поліссі (за матеріалами картографування). Простір в історичних дослідженнях. Вип. 4, 97–107. Переяслав.
Коропніченко, Г. (2019). Структурно-географічна характеристика весняних наспівів Київщини в контексті вивчення перехідних зон. 1. Ритмоформули стабільного силабочислення. Проблеми етномузикології, 14, 141–152. Київ: НМАУ ім. П. І. Чайковського. DOI: https://doi.org/10.31318/2522-4212.2019.14.183860
Луканюк, Б. (1980). К критике музыкальных текстов народно-песенного творчества (о веснянке «Выйди, выйди, Иванко). В кн.: В. Е. Гусев. (Сост.). Актуальные проблемы современной фольклористики: Сб. статей и материалов, с. 83–107. Ленинград: Музыка.
Лукашенко, Л. (2010). Мелогеографія традиційних обрядових наспівів та лінгводіалектичне членування Північного Підляшшя. Проблеми етномузикології, 5 (Слов’янська мелогеографія, 1), 65–61. Київ: НМАУ ім. П. І. Чайковського.
Пшенічкіна, Г. (2020). Веснянки Звенигородщини: етнографія, типологія, географія. Проблеми етномузикології, 17, 130–147. Київ: НМАУ ім. П. І. Чайковського. DOI: https://doi.org/10.31318/2522-4212.2022.17.270936
Скаженик, М. (2014). Весняні обряди та наспіви басейну Уборті: географічний вимір. Народна творчість та етнологія, 4. 55–62. Київ: ІМФЕ ім. М. Рильського.
Смоляк, О. (2001). Весняна обрядовість західного Поділля в контексті української культури: Монографія. Ч. 1, 296 с. Ч. 2 (нотний додаток), 420 с. Тернопіль: Астон.
Терещенко, О. (2016). Веснянки Передстепового Правобережжя, 96 с. Кропивницький: ТОВ Імекс-ЛТД.
Харлап, М. (1972). Народно-русская музыкальная система и проблема происхождения музыки. Ранние формы искусства, 221–270. Москва: Искусство. References
Gusev, V., Marchenko, Yu. (1987). «Strela» v russko-belorussko-ukrainskom pograniche (k probleme izucheniya lokalnyh pesennyh traditsiy) [«Strela» in the Russian-Belarusian-Ukrainian borderland (On the problem of studying local song traditions)]. In: V. I. Eremina. (Ed.). Russkiy folklor: Etnograficheskie istoki folklornyh yavleniy [Ethnographic Origins of Folklore Phenomena]. T. 24, p. 129–147. Leningrad: Nauka. [in Russian].
Honcharenko, O. (2010). Obriadovi pisenni zhanry Sumshchyny: heohrafiia osnovnykh rytmotypiv [Ritual song genres of Sumy Oblast: geography of the main rhythmotypes]. Problemy etnomuzykolohii [Problems of Music Ethnology]. Iss. 5, 31–42. Kyiv. [in Ukrainian].
Ivanytskyi, A. (2015). Obriadovyi muzychnyi folklor Serednioi Naddniprianshchyny: zhanrovo-rehionalna antolohiia [Ceremonial Musical Folklore of the Middle Dnipro Region: Genre-Regional Anthology], 536 p. Vinnytsia: Nova knyha. [in Ukrainian].
Kharlap, M. (1972). Narodno-russkaya muzyikalnaya sistema i problema proishozhdeniya muzyki [Russian folk musical system and the problem of the origin of music]. Rannie formy iskusstva [Early Art Forms], 221–270. Moskow: Iskusstvo. [in Russian].
Klymenko, I. (2008). Vesnianky Zakhidnoho Polissia (vesniani rytualy ta pisni Pivdennoi Pinshchyny) [Vesnyankas of the Western Polissia (spring rituals and songs of the Southern Pinshchyna)]. Electronic DVD version of the book: I. Klymenko, O. Murzyna. Kyivska laboratoriia etnomuzykolohii. 1992–2008 [Kyiv Laboratory of Ethnomusicology. 1992–2008]. Problemy etnomuzykolohii [Problems of Music Ethnology], Iss. 3. Kyiv. [in Ukrainian].
Klymenko, I. (2020). Obriadovi melodii ukraintsiv u konteksti sloviano-baltskoho rannotradytsiinoho melomasyvu: typolohiia i heohrafiia [Ritual Melodies of the Ukrainians in the Context of the Slavic-Baltic Early-Traditional Melomassive: Typology and Geography]. Vol. 1: Monograph. 360 p. (with DVD). Kyiv. [in Ukrainian].
Koropnichenko, H. (2019). Strukturno-heohrafichna kharakterystyka vesnianykh naspiviv Kyivshchyny v konteksti vyvchennia perekhidnykh zon. 1. Rytmoformuly stabilnoho sylabochyslennia [Structural and geographical characteristics of Kyivshchyna spring tunes within the framework of transitional zones research. 1. Rhythmic formulae with the stable numbers of syllables]. Problemy etnomuzykolohii [Problems of Music Ethnology]. Iss. 14, 14–152. Kyiv. DOI: https://doi.org/10.31318/2522-4212.2019.14.183860 [in Ukrainian].
Kovalchuk, N. (2021). Obriadovi tradytsii Velykodnoho tsyklu ta osoblyvosti yikhnioho terytorialnoho poshyrennia na Serednomu Polissi (za materialamy kartohrafuvannia) [Ceremonial traditions of the Easter cycle and features of their territorial distribution in Central Polissia (based on mapping materials)]. Prostir v istorychnykh doslidzhenniakh [Space in Historical Research]. Vol. 4, 97–107. Pereiaslav. [in Ukrainian].
Lukaniuk, B. (1980). K kritike muzyikalnyh tekstov narodno-pesennogo tvorchestva (O vesnyanke «Vyidy, vyidy, Ivanko) [To the criticism of musical texts of folk songs (about the spring fly «Come out, come out, Ivanko»)]. In: V. E. Gusev. (Comp.). Aktualnyie problemy sovremennoy folkloristiki [Current Problems of Modern Folkloristics]: Coll. Of articles and materials, p. 83–107. Leningrad: Muzyka. [in Russian].
Lukashenko, L. (2010). Meloheohrafiia tradytsiinykh obriadovykh naspiviv ta lingvodialektychne chlenuvannia Pivnichnoho Pidliashshia [Melogeography of traditional ritual chants and linguo-dialectic division of Northern Podlasie]. Problemy etnomuzykolohii [Problems of Music Ethnology]. Iss. 5, 65–61. Kyiv. [in Ukrainian].
Pshenichkina, H. (2020). Vesnyanky Zvenyhorodshchyny: etnohrafiya, typolohiya, heohrafiya [Spring-Time Ritual Folk Songs from Zvenyhorodshchyna: Ethnography, Typology, Geography]. Problemy etnomuzykolohii [Problems of Music Ethnology]. Iss. 17, 130–147. Kyiv. DOI: https://doi.org/10.31318/2522-4212.2022.17.270936
Skazhenyk, M. (2014). Vesniani obriady ta naspivy baseinu Uborti: heohrafichnyi vymir [Spring rites and chants of the Uborti basin: a geographical dimension]. Narodna tvorchist ta etnolohiia [Folk Art and Ethnology]. Iss. 4, 55–62. Kyiv. [in Ukrainian].
Smolyak, O. (2001). Vesniana obryadovist zakhidnoho Podillia v konteksti ukrainskoi kultury: monohrafiia [Spring Rituals of Western Podillia in the Context of Ukrainian Culture]. Vol. 1: Monograph, 296 p. Vol. 2: sheet music, 420 p. Ternopil: Aston. [in Ukrainian].
Tereshchenko, O. (2016). Vesnianky peredstepovoho Pravoberezhzhia [Spring Songs of the Pre-Steppe Right Bank]. With audio application (80 samples). 9 p. Kropyvnytskyi: TOV «Imeks-LTD». [in Ukrainian].
Vozniak, O., Lukaniuk, B. (2015). Haivky: Sproba henotypnoi systematyzatsii (na arkhivnykh materialakh Kabinetu narodnoi tvorchosti Lvivskoi derzhavnoi konservatorii im. M. Lysenka) [Hayivka: An Attempt at Genotypic Systematization (based on archival materials of the Cabinet of Folk Art of the Lviv State Conservatory named after M. Lysenko)]. 154 p. Lviv: Spolom. [in Ukrainian].
Yefremov, Ye. (1996). Rusalni pisni na Kyivskomu Polissi [Mermaid songs in Kyiv Polissia]. Polissia: mova, kultura, istoriia [Polissia: language, culture, history]: Materials of the international conf., 404–411. Kyiv: Asotsiatsiia etnolohiv. [in Ukrainian].
Yefremov, Ye. (1997). Rytmostrukturni typy kalendarnyh naspiviv na Kyivskomu Polissi [Rhythm-structural types of calendar tunes in Kiev Polissya]. Polissya Ukraiiny: Materialy istoryko-etnohrafichnoho doslidzhennia [Ukrainian Polissia: Materials of Historical and Ethnographic Research]. Vol. 1: Kyivske Polissia, 1994. [Kyiv Polissia], 245–248. Lviv. [in Ukrainian].
Yefremov, Ye. (2003). Typolohichna systema tradytsiinykh vesnianykh naspiviv u verkhnomu mezhyrichchi Tetereva ta Uzha. Polissia Ukrainy: Materialy istoryko-etnohrafichnoho doslidzhennia [Ukrainian Polissya: Materials of Historical and Ethnographic Research]. Vol. 3: U mezhyrichchi Uzha i Tetereva [Between The Uzh And Teteriv Rivers], 291–296. Lviv. [in Ukrainian].
Yefremov, Ye. (2009). Postovi vesnyanky na Kyivskomu Polissi [Fasting spring songs in the Kyiv Polissya]. Problemy etnomuzykologii [Problems of Music Ethnology]. Iss. 4, 78–96. Kyiv. [in Ukrainian].
Yefremov, Ye. (2016). Vesnianky [Spring songs]. In: O. Shevchuk, B. Filts. (Ed.). Istoriia ukrainskoi muzyky: u 7 t. T. 1. Kn. 1: Vid naidavnishykh chasiv do XVIII stolittia. Narodna muzyka [History of Ukrainian Music: In 7 vols. Vol. 1. Book 1: From Ancient Times to the XVIII Century. Folk Music, Village], p. 56–73. Kyiv. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Проблеми етномузикології» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.