ЗАГАЛЬНІ АСПЕКТИ КРИТИКИ СУЧАСНИХ ПОЛЬОВИХ ЗАПИСІВ УКРАЇНСЬКОГО МУЗИЧНОГО ФОЛЬКЛОРУ
DOI:
https://doi.org/10.31318/2522-4212.2023.18.294827Ключові слова:
український музичний фольклор, достовірність польових аудіозаписів, валідація фольклорних аудіоматеріалів, критичний аналізАнотація
У роботі наголошено на необхідності критичного ставлення до аудіоматеріалів, здобутих під час фольклорних експедицій, аргументовано необхідність перевірки / валідації задокументованих у терені аудіоматеріалів щодо міри їх достовірності, повноти й відповідності нормам досліджуваної етномузичної культури. Визначено «зони уваги», потеційно небезпечні щодо можливого викривлення інформації на різних етапах її руху (фіксація – фондування – вивчення – публікація). Названо чинники, які є запорукою коректного відчитування й адекватної наукової інтерпретації польових аудіозаписів.
Охарактеризовано останній період збирання українського музичного фольклору (з точки зору застосовуваних методик, збирацьких компетенцій та стану збереженості етномузичної традиції).
Зазначено головні ракурси й методи критичного аналізу сучасних польових аудіозаписів – як на рівні окремого твору чи навіть його елементів, так і на рівні більшого чи меншого інформаційного масиву
Посилання
Alekseev, E. (1986). Rannefol'klornoe intonirovanie: Zvukovysotnyj aspekt [Early Folklore Intonation: Pitch Aspect]. Moscow: Sov. kompozitor. 240 p. [in Russian].
Danyleiko, I. (2022). Dynamichnyi kataloh tradytsiinoi muzyky: internet-resursy z ukrainskoho folkloru ta etnohrafii (dostup na 2022 rik) [Dynamic catalog of traditional music: online resources of ukrainian folklore and ethnography]. Problemy etnomuzykolohii [Problems of Music Ethnology]. Iss. 17, 88–110. Kyiv. DOI: https://doi.org/10.31318/2522-4212.2022.17.270910. [in Ukrainian].
Dorohova, E. A. (2016). Predely rekonstrukcii [Limits of reconstruction]. In: E. A. Dorokhova. (Comp.). Fol'klornoe dvizhenie v sovremennom mire [Folklore Movement in the Modern World], p. 80–94. Moscow. [in Russian].
Dovhaliuk, I. (2016). Fonohrafuvannia narodnoi muzyky v Ukraini: istoriia, metodolohiia, tendentsii [Tekst]: [Phonography of FolkMmusic in Ukraine: History, Methodology, Trends [Text]]. Monograph. Lviv: Ivan Franko National University of Lviv. 648 p. [in Ukrainian].
Elatov, V. I. (1980). Nabljudenie i jeksperiment v muzykal'noj fol'kloristike [Observation and experiment in musical folkloristics]. In: V. E. Gusev. (Comp.). Aktual'nye problemy sovremennoj fol'kloristiki [CurrentPproblems of Modern Folkloristics], p. 50–64. Leningrad: Muzyka. [in Russian].
Klymenko, I. (2010). Dyskohrafiya ukrayinskoyi etnomuzyky (avtentychne vykonannya). 1908–2010: Ilyustrovanyi hronolohichnyi reyestr z anotatsiyamy i pokazhchykamy [Discography of Ukrainian Ethnomusicics (Authentic Performance). 1908-2010: Illustrated Chronological Register with Annotation Sandindexes]. Kyiv. 360 p. [in Ukrainian].
Koval, V. (2006). Kolektsiia etnichnoi muzyky Ukrainy v zapysakh na CD [A collection of ethnic music of Ukraine in recordings on CD]. Etnomuzyka [Ethnomusic]. Iss. 1, 186–188. Lviv. [in Ukrainian].
Kvitka, K. (1973). O kritike zapisej proizvedenij narodnogo muzykal'nogo tvorchestva [On criticism of recordings of works of folk music]. In: V. L. Goshovsky. (Comp.). Kvitka Kliment. Izbrannye trudy [Kvitka Kliment. Selected Works]. In 2 volumes. Vol. 2, p. 30–38. Moscow: Soviet composer. [in Russian].
Kvitka, K. (2010). «Zbirnyk narodnih Ukrains'kih Pisen' dlja narodnih horiv P. Demuc'kogo». Ridnyi krai (Poltava) [«Collection of folk Ukrainian songs for folk choirs by P. Demutskyi». Homeland (Poltava)]. 1907, No. 3, 11–12. In: Klyment Kvitka. Zibrannia prats: Pryzhyttievi publikatsii [Collected Works: Lifetime Publications] (1902–1941), p. 14–16. Lviv. Retrieved September, 23, 2023, from: http://labs.lnu.edu.ua/folklore-studies/wpcontent/uploads/sites/3/2018/03/%D0%9A%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%BA%D0%B0_%D0%9A%D0%BB%D0%B8%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D1%82_%D0%9F%D1%80%D0%B8%D0%B6%D0%B8%D1%82%D1%82%D1%94%D0%B2%D1%96-%D0%BF%D1%80%D0%B0%D1%86%D1%96_%D0%9B%D1%8C%D0%B2%D1%96%D0%B2_2010.pdf [in Ukrainian].
Lukaniuk, B. (1980). K kritike muzykal'nyh tekstov narodno-pesennogo tvorchestva (O vesnjanke «Vijdi, vijdi, Іvanku») [To the criticism of musical texts of folk songs (About the spring fly «See, see, Ivanka»)]. In: V. E. Gusev. (Comp.). Aktual'nye problemy sovremennoj fol'kloristiki: Sb. statej i materialov [Current Problems of Modern Folkloristics: Sat. Articles and Materials], p. 83–107. Leningrad: Muzyka. [in Russian].
Lukaniuk, B. (2022). Kurs muzychnoho folkloru [Musical Folklore Course]. In 3 books. Book 1: Lectures. Lviv: SPOLOM, 512 p. [in Ukrainian].
Pravdyuk, O. (1981). Metodyka zapysuvannia muzychnoho folkloru [Methodology of Recording Musical Folklore]. Kyiv. [in Ukrainian].
Pshenichkina, H. (2016). Tradytsiini zymovi naspivy pravoberezhnoi Cherkashchyny: typolohichna i heohrafichna opozytsiia Naddniprianshchyny i Podillia [Traditional winter chants of the right-bank Cherkasy region: typological and geographical opposition of the Dnipro region and Podillia]. Problemy etnomuzykolohii [Problems of Music Ethnology]. Iss. 11, 62–76. Kyiv. [in Ukrainian].
Rybak, Yu., Lukaniuk, B. (Ed.). (2020). Narodni spivy Kyrylivky ta Moryntsiv. Zapysy Oleksy Oshurkevycha, transkrybuvannia Mykhaila Myshanycha [Folk Songs of Kyrylivka and Moryntsi. Recordings by Oleksa Oshurkevich, Transcription by Mykhailo Myshanych]. Lviv: HALICH-PRESS. [in Ukrainian].
Tereshchenko, O. (2019). Narodnopisenna tradytsiia batkivshchyny Karolia Shymanovskoho: pohliad iz XXI stolittia [The folk song tradition of Karol Szymanowski's homeland: a view from the 21st century]. In: O. Polyachok. (Ed.). Shymanovski, Bliumenfeldy, Neihauzy: muzychni rodyny na perekhresti kultur: Kolektyvna monohrafiia [Shymanowskis, Blumenfelds, Neuhauses: Musical Families at the Crossroads of Cultures: Collective Monograph], p. 293–297. Kropyvnytskyi: Lysenko V. F. [in Ukrainian].
Tereshchenko, O. (2021). «Narodni spivy Kyrylivky ta Moryntsiv». Zapysy Oleksy Oshurkevycha, transkrybuvannia Mykhaila Myshanycha [«Folk songs of Kyrylivka and Moryntsi». Recordings by Oleksa Oshurkevich, transcription by Mykhailo Myshanych]. Etnomuzyka [Ethnomusic]. Iss. 17, 196–209. Lviv: HALICH-PRESS. [in Ukrainian].
Tereshchenko, O., Tereshchenko, N. (1999). Pisenna tradytsiia sela Tymoshivky [Song Tradition of Tymoshivka Village]. Kirovohrad. [in Ukrainian].
«Oberehy» (Haivoron, samozapys) [«Amulets» (Gaivoron, self-recording)]. (2003). [CD audio]. Received on October, 23, 2023 from the site: Folklor Kirovohradshchyny [Folklore of Kirovohrad region] https://sites.google.com/site/muzfolkkgr/%D0%B0%D1%83%D0%B4%D1%96%D0%BE
«Oi viter viie», spivaiut kolhospnytsi sela Kamianka, Kyievshchyna, folkloryst Tymofii Onopa [«Oh the wind is blowing», folklorist Tymofiy Onopa sings collective farm women from the village of Kamianka, Kyiv region]. (1935). [Graphic record]. Kyiv: Gramplastrest, Zavod pamiaty 1905, SovSong. Received on September, 10, 2023 from the site: «https://www.russianrecords.com/details.php?image_id=41122&l=russian&fbclid=IwAR3Ugf9ZaHp97yiY3EchOQC2BXewO8Oa_BIgS7eN9spEsWAVWZnOA0KEK0
«Oi na hori mlynochok», vesnianyi tanok vykonuie N. Zelenko, s. Rozumivka [«Oh, there's a pinwheel on the mountain», a spring dance performed by N. Zelenko, Rozumivka village]. [Video]. Youtube. Received on November, 05, 2023 from the site: https://www.youtube.com/watch?v=0a7xcEzMat0
«Pisni Skhidnoho Podillia. Tradytsiia sela Kydrasivky» [«Songs of Eastern Podillia. The tradition of the village of Kydrasivka»]. (2001). [CD audio]. Rostock Records. Received on September 10, 2023 from the site: «Folklor Kirovohradshchyny» [«Folklore of the Kirovohrad Region»] https://sites.google.com/site/muzfolkkgr/%D0%B0%D1%83%D0%B4%D1%96%D0%BE.