ЗАГАЛЬНІ АСПЕКТИ КРИТИКИ СУЧАСНИХ ПОЛЬОВИХ ЗАПИСІВ УКРАЇНСЬКОГО МУЗИЧНОГО ФОЛЬКЛОРУ
DOI:
https://doi.org/10.31318/2522-4212.2023.18.294827Ключові слова:
український музичний фольклор, достовірність польових аудіозаписів, валідація фольклорних аудіоматеріалів, критичний аналізАнотація
У роботі наголошено на необхідності критичного ставлення до аудіоматеріалів, здобутих під час фольклорних експедицій, аргументовано необхідність перевірки / валідації задокументованих у терені аудіоматеріалів щодо міри їх достовірності, повноти й відповідності нормам досліджуваної етномузичної культури. Визначено «зони уваги», потеційно небезпечні щодо можливого викривлення інформації на різних етапах її руху (фіксація – фондування – вивчення – публікація). Названо чинники, які є запорукою коректного відчитування й адекватної наукової інтерпретації польових аудіозаписів.
Охарактеризовано останній період збирання українського музичного фольклору (з точки зору застосовуваних методик, збирацьких компетенцій та стану збереженості етномузичної традиції).
Зазначено головні ракурси й методи критичного аналізу сучасних польових аудіозаписів – як на рівні окремого твору чи навіть його елементів, так і на рівні більшого чи меншого інформаційного масиву
Завантаження
Посилання
Alekseev, E. (1986). Rannefol'klornoe intonirovanie: Zvukovysotnyj aspekt [Early Folklore Intonation: Pitch Aspect]. Moscow: Sov. kompozitor. 240 p. [in Russian].
Danyleiko, I. (2022). Dynamichnyi kataloh tradytsiinoi muzyky: internet-resursy z ukrainskoho folkloru ta etnohrafii (dostup na 2022 rik) [Dynamic catalog of traditional music: online resources of ukrainian folklore and ethnography]. Problemy etnomuzykolohii [Problems of Music Ethnology]. Iss. 17, 88–110. Kyiv. DOI: https://doi.org/10.31318/2522-4212.2022.17.270910. [in Ukrainian].
Dorohova, E. A. (2016). Predely rekonstrukcii [Limits of reconstruction]. In: E. A. Dorokhova. (Comp.). Fol'klornoe dvizhenie v sovremennom mire [Folklore Movement in the Modern World], p. 80–94. Moscow. [in Russian].
Dovhaliuk, I. (2016). Fonohrafuvannia narodnoi muzyky v Ukraini: istoriia, metodolohiia, tendentsii [Tekst]: [Phonography of FolkMmusic in Ukraine: History, Methodology, Trends [Text]]. Monograph. Lviv: Ivan Franko National University of Lviv. 648 p. [in Ukrainian].
Elatov, V. I. (1980). Nabljudenie i jeksperiment v muzykal'noj fol'kloristike [Observation and experiment in musical folkloristics]. In: V. E. Gusev. (Comp.). Aktual'nye problemy sovremennoj fol'kloristiki [CurrentPproblems of Modern Folkloristics], p. 50–64. Leningrad: Muzyka. [in Russian].
Klymenko, I. (2010). Dyskohrafiya ukrayinskoyi etnomuzyky (avtentychne vykonannya). 1908–2010: Ilyustrovanyi hronolohichnyi reyestr z anotatsiyamy i pokazhchykamy [Discography of Ukrainian Ethnomusicics (Authentic Performance). 1908-2010: Illustrated Chronological Register with Annotation Sandindexes]. Kyiv. 360 p. [in Ukrainian].
Koval, V. (2006). Kolektsiia etnichnoi muzyky Ukrainy v zapysakh na CD [A collection of ethnic music of Ukraine in recordings on CD]. Etnomuzyka [Ethnomusic]. Iss. 1, 186–188. Lviv. [in Ukrainian].
Kvitka, K. (1973). O kritike zapisej proizvedenij narodnogo muzykal'nogo tvorchestva [On criticism of recordings of works of folk music]. In: V. L. Goshovsky. (Comp.). Kvitka Kliment. Izbrannye trudy [Kvitka Kliment. Selected Works]. In 2 volumes. Vol. 2, p. 30–38. Moscow: Soviet composer. [in Russian].
Kvitka, K. (2010). «Zbirnyk narodnih Ukrains'kih Pisen' dlja narodnih horiv P. Demuc'kogo». Ridnyi krai (Poltava) [«Collection of folk Ukrainian songs for folk choirs by P. Demutskyi». Homeland (Poltava)]. 1907, No. 3, 11–12. In: Klyment Kvitka. Zibrannia prats: Pryzhyttievi publikatsii [Collected Works: Lifetime Publications] (1902–1941), p. 14–16. Lviv. Retrieved September, 23, 2023, from: http://labs.lnu.edu.ua/folklore-studies/wpcontent/uploads/sites/3/2018/03/%D0%9A%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%BA%D0%B0_%D0%9A%D0%BB%D0%B8%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D1%82_%D0%9F%D1%80%D0%B8%D0%B6%D0%B8%D1%82%D1%82%D1%94%D0%B2%D1%96-%D0%BF%D1%80%D0%B0%D1%86%D1%96_%D0%9B%D1%8C%D0%B2%D1%96%D0%B2_2010.pdf [in Ukrainian].
Lukaniuk, B. (1980). K kritike muzykal'nyh tekstov narodno-pesennogo tvorchestva (O vesnjanke «Vijdi, vijdi, Іvanku») [To the criticism of musical texts of folk songs (About the spring fly «See, see, Ivanka»)]. In: V. E. Gusev. (Comp.). Aktual'nye problemy sovremennoj fol'kloristiki: Sb. statej i materialov [Current Problems of Modern Folkloristics: Sat. Articles and Materials], p. 83–107. Leningrad: Muzyka. [in Russian].
Lukaniuk, B. (2022). Kurs muzychnoho folkloru [Musical Folklore Course]. In 3 books. Book 1: Lectures. Lviv: SPOLOM, 512 p. [in Ukrainian].
Pravdyuk, O. (1981). Metodyka zapysuvannia muzychnoho folkloru [Methodology of Recording Musical Folklore]. Kyiv. [in Ukrainian].
Pshenichkina, H. (2016). Tradytsiini zymovi naspivy pravoberezhnoi Cherkashchyny: typolohichna i heohrafichna opozytsiia Naddniprianshchyny i Podillia [Traditional winter chants of the right-bank Cherkasy region: typological and geographical opposition of the Dnipro region and Podillia]. Problemy etnomuzykolohii [Problems of Music Ethnology]. Iss. 11, 62–76. Kyiv. [in Ukrainian].
Rybak, Yu., Lukaniuk, B. (Ed.). (2020). Narodni spivy Kyrylivky ta Moryntsiv. Zapysy Oleksy Oshurkevycha, transkrybuvannia Mykhaila Myshanycha [Folk Songs of Kyrylivka and Moryntsi. Recordings by Oleksa Oshurkevich, Transcription by Mykhailo Myshanych]. Lviv: HALICH-PRESS. [in Ukrainian].
Tereshchenko, O. (2019). Narodnopisenna tradytsiia batkivshchyny Karolia Shymanovskoho: pohliad iz XXI stolittia [The folk song tradition of Karol Szymanowski's homeland: a view from the 21st century]. In: O. Polyachok. (Ed.). Shymanovski, Bliumenfeldy, Neihauzy: muzychni rodyny na perekhresti kultur: Kolektyvna monohrafiia [Shymanowskis, Blumenfelds, Neuhauses: Musical Families at the Crossroads of Cultures: Collective Monograph], p. 293–297. Kropyvnytskyi: Lysenko V. F. [in Ukrainian].
Tereshchenko, O. (2021). «Narodni spivy Kyrylivky ta Moryntsiv». Zapysy Oleksy Oshurkevycha, transkrybuvannia Mykhaila Myshanycha [«Folk songs of Kyrylivka and Moryntsi». Recordings by Oleksa Oshurkevich, transcription by Mykhailo Myshanych]. Etnomuzyka [Ethnomusic]. Iss. 17, 196–209. Lviv: HALICH-PRESS. [in Ukrainian].
Tereshchenko, O., Tereshchenko, N. (1999). Pisenna tradytsiia sela Tymoshivky [Song Tradition of Tymoshivka Village]. Kirovohrad. [in Ukrainian].
«Oberehy» (Haivoron, samozapys) [«Amulets» (Gaivoron, self-recording)]. (2003). [CD audio]. Received on October, 23, 2023 from the site: Folklor Kirovohradshchyny [Folklore of Kirovohrad region] https://sites.google.com/site/muzfolkkgr/%D0%B0%D1%83%D0%B4%D1%96%D0%BE
«Oi viter viie», spivaiut kolhospnytsi sela Kamianka, Kyievshchyna, folkloryst Tymofii Onopa [«Oh the wind is blowing», folklorist Tymofiy Onopa sings collective farm women from the village of Kamianka, Kyiv region]. (1935). [Graphic record]. Kyiv: Gramplastrest, Zavod pamiaty 1905, SovSong. Received on September, 10, 2023 from the site: «https://www.russianrecords.com/details.php?image_id=41122&l=russian&fbclid=IwAR3Ugf9ZaHp97yiY3EchOQC2BXewO8Oa_BIgS7eN9spEsWAVWZnOA0KEK0
«Oi na hori mlynochok», vesnianyi tanok vykonuie N. Zelenko, s. Rozumivka [«Oh, there's a pinwheel on the mountain», a spring dance performed by N. Zelenko, Rozumivka village]. [Video]. Youtube. Received on November, 05, 2023 from the site: https://www.youtube.com/watch?v=0a7xcEzMat0
«Pisni Skhidnoho Podillia. Tradytsiia sela Kydrasivky» [«Songs of Eastern Podillia. The tradition of the village of Kydrasivka»]. (2001). [CD audio]. Rostock Records. Received on September 10, 2023 from the site: «Folklor Kirovohradshchyny» [«Folklore of the Kirovohrad Region»] https://sites.google.com/site/muzfolkkgr/%D0%B0%D1%83%D0%B4%D1%96%D0%BE.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Проблеми етномузикології» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.

