ЗНАЧЕННЯ УКРАЇНСЬКОЇ ЕТНОМУЗИКОЛОГІЇ ДЛЯ РОЗВИТКУ ЦІЄЇ ДИСЦИПЛІНИ У ПОЛЬЩІ
DOI:
https://doi.org/10.31318/2522-4212.2023.18.294818Ключові слова:
польська етномузикологія, українська етномузикологія, фонографування музичного фольклору, українсько-польська співпрацяАнотація
Ця стаття побудована як серія порівнянь, що показують глибокий паралелізм процесів, які відбувалися протягом ХХ–ХХІ століть у розвитку новоствореної дисципліни етномузикології у двох сусідніх етнічно споріднених країнах – Польщі та Україні.
Термін «етномузикологія» був винайдений в Україні (1928, Климент Квітка), а в Польщі він функціонував уже в 1930-х роках. Українці розпочали систематичні записи народних пісень ще в австрійській Галичині на початку ХХ ст., у Польщі – у міжвоєнний період. Система аналізу етнічних мелодій, розроблена в Україні в перші десятиліття ХХ ст., знайшла відгомін у Польщі в 1950-х роках. Не варто говорити про вплив чи наслідування, але ця хвиля демонструє радше спільне культурне ядро і свідчить про те, що в Україні значення вивчення народної музики і традиційних пісень було більш вагомим для збереження національної свідомості, ніж у Польщі, а отже, важливість дослідження народної пісні в Україні, принаймні серед її інтелектуальних еліт, була соціально усвідомлена раніше, ніж у Польщі. Більше того, у ХХ та ХХІ століттях українські та польські етномузикологи мали спільні інтереси та публікували праці, присвячені вивченню музичних традицій культурного пограниччя, Карпатських гір, музичних інструментів, пісенного репертуару з його надзвичайно цінною, унікальною картографією.
Завантаження
Посилання
Czekanowska, A. (1961). Pieśni biłgorajskie. Przyczynek do interpretacji polskiego pogranicza południowo-wschodniego. Wrocław: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze. [in Poland].
Czekanowska, A. (1972). Ludowe melodie wąskiego zakresu w krajach słowiańskich. Przegląd dokumentacji źródłowych, próba klasyfikacji metodą taksonomii wrocławskiej, Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne. [in Poland].
Cząstka-Kłapyta, J. (2014). Kolędowanie na Huculszczyźnie. Kraków. [in Poland].
Dahlig, P. (2013). Cymbaliści w kulturze polskiej. Warszawa: Instytut Muzykologii UW. [in Poland].
Dovhalyuk, I. (2016). Fonohrafuvannia narodnoi muzyky v Ukraini: istoriia, metodolohiia, tendentsii [Phonography of Folk Music in Ukraine: History, Methodology, Trends]. 650 p. + ill. Lviv: Ivan Franko University. [in Ukrainian].
Hrytsa, S. (Ed.). (1995). Muzychnyi folklor z Polissia u zapysakh F. Kolessy ta K. Moshynskoho [Musical Folklore from Polissia in the Recordings of F. Kolessa and K. Moshinskyi]. Kyiv: Muzychna Ukraina. [in Ukrainian].
Jackowski, J. P. (2014). Zachować dawne nagrania. Zarys historii dokumentacji fonograficznej i filmowej polskich tradycji muzycznych i tanecznych, cz. 1 (przełom XIX i XX w. – do drugiej wojny światowej). Warszawa: Instytut Sztuki PAN. [in Poland].
Kamieński, Ł. (1935). Monografia pieśni zmówinowej z Kaszub Południowych. «Polski Rocznik. Muzykologiczny», 1, 107–131. [in Poland].
Kamieński, Ł. (2011). O biologii pieśni, wstęp, dobór tekstów Bożena Muszkalska. Poznań: Wyd. Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk. [in Poland].
Klymenko, I. (2010). Dyskohrafiya ukrayinskoyi etnomuzyky (avtentychne vykonannya). 1908–2010: Ilyustrovanyi hronolohichnyi reyestr z anotatsiyamy i pokazhchykamy [Discography of Ukrainian Ethnomusicics (Authentic Performance). 1908–2010: Illustrated chronological register with annotation sandindexes]. Kyiv. 360 p. [in Ukrainian].
Klymenko, I. (2020). Obriadovi melodii ukraintsiv u konteksti sloviano-baltskoho rannotradytsiinoho melomasyvu: typolohiia i heohrafiia [Ritual Melodies of the Ukrainians in the Context of the Slavic-Baltic Early-Traditional Melomassive: Typology and Geography]. Vol. 1: Monograph. 360 p. Vol. 2: Atlas. 100 p. (with DVD). Kyiv. [in Ukrainian].
Lukaniuk, B. (2006). Do istorii termina «etnomuzykolohiia» [To the history of the term «ethnomusicology»]. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia filolohichna [Bulletin of Lviv University. Philological series]. Vol. 37, 257–275. [in Ukrainian].
Lukaniuk, B. (2010). On the History of the Term «Ethnomusicology». Folklorica: Journal of the Slavic and East European Folklore Association (Formerly SEEFA Journal). Vol. XV, 129–154. [in English].
Lukashenko, L. (Edit.). (2006). Tradytsiini pisni ukraintsiv pivnichnoho Pidliashshia (Za materialamy ekspedytsii 1999–2001 rokiv Larysy Lukashenko ta Halyny Pokhylevych) [Traditional Songs of the Ukrainians of Northern Pidlyaschi (Based on the Materials of the 1999–2001 Expeditions of Larisa Lukashenko and Halyna Pokhilevich)]. Lviv: Kamula. [in Ukrainian].
Matsievskyi, I. (2012). Muzychni instrumenty hutsuliv [Hutsul Musical Instruments]. Vinnytsia: Nova knyha. [in Ukrainian].
Mierczyński, S. (1965). Muzyka Huculszczyzny. Przygotował do druku z rękopisu, skomentował i wstępem opatrzył Jan Stęszewski, Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Noll, W. (1999). Transformatsiia hromadianskoho suspilstva. Usna istoriia ukrainskoi selianskoi kultury 1920–30 rokiv [The Transformation of Civil Society. An Oral History of Ukrainian Peasant Culture, 1920s to 1930s.]. Kyiv: Rodovid. Reissue 2023. https://doi.org/10.1515/9780228017424 [in Ukrainian].
Oshurkevych, O., Rybak, Yu. (2002). Lirnytski pisni z Polissia: materialy do vyvchennia lirnytskoi tradytsii zapysy, uporiadkuvannia Oleksy Oshurkevycha. Notni transkryptsii Yuriia Rybaka [Lyrnytsky Songs from Polissia: Materials for the Study of the Lyrnytsky Tradition of Recording, Arranged by Oleksa Oshurkevich. Sheet Music Transcriptions by Yuriy Rybak]. Rivne. [in Ukrainian].
Przerembski, Zb. J. (Ed.). (2015). Etnomuzykologia na przełomie tysiącleci: historia, teoria, metodologia – Еτнoмyзикoлoгiя нa злaмi τиcячoлiτь: icτopiя, τeopiя, мeτoдoлoгiя. Wrocław. [in Poland].
Stęszewski, J. (1965). Chmiel: szkic problematyki etnomuzycznej wątku. «Muzyka». T. X, nr 1, 3–33. [in Poland].
Tsekhmistruk, Yu. (2006), Lukaniuk, B. (Red.). Narodni pisni Volyni: Fonohrafichni zapysy 1936–1937 rokiv [Folk Songs of Volhynia: Phonographic Recordings of 1936–1937]. 480 p.: not., il. + CD. Lviv; Rivne. [in Ukrainian].
Vahnina, L. (Ed.). (2002). Pieśni Ludowe Polaków Ukrainy. Pisenna kultura polskoi diaspory Ukrainy [Song Culture of the Polish Diaspora of Ukraine]. Kyiv: Holovna spetsializovana redaktsiia literatury movamy natsionalnykh menshyn Ukrainy. [in Ukrainian].
Windakiewiczowa, H. (1934). Zagadnienie chronologizacji pieśni ludowych polskich. «Ziemia», nr 12, 298–301.
Żerańska-Kominek, S. (Red.). (1990). Kultura muzyczna mniejszości narodowych w Polsce. Litwini, Białorusini, Ukraińcy. Warszawa: Uniwersytet Warszawski. [in Poland].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Проблеми етномузикології» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.