Мандрівні музиканти Західного Полісся: Микола Муравець
DOI:
https://doi.org/10.31318/2522-4212.2022.17.270904Ключові слова:
Микола Муравець, лірник, старцівство, мандрівне виконавство, ліра, гармошка, Західне ПоліссяАнотація
На основі новоздобутих експедиційних матеріалів в загальних рисах охарактеризовано постать непересічного західнополіського мандрівного музиканта ‒ Миколи Муравця. Подано основні біографічні відомості, окреслено два головних періоди старцювання виконавця (лірницький та гармошковий), проаналізовано форми мандрівної діяльності та репертуар. Визначено індивідуальні якості співця-інструменталіста, що визначають його лідерство у професіональній сфері та впливовість у народному середовищі.
Завантаження
Посилання
Arkushyn, G. (1996). «Starytska mova» (Argo sliptsiv-zhebrakiv Zakhidnoho Polissya) [«The beggar’s language» (Argo of the Blind
Beggars of Western Polissya)]. Slavia Orientalis, XLV, 229–236. Kraków. [in Ukrainian].
Borzhkovskii, V. (1889). Lirniky [Hurdy-gurdy performers]. Kyevskaya staryna [Kiev’s Antiquity]. T. ХХVІ, 653‒708. Kіev. [in Russian].
Dzendzelivskyy, J. (1996). Argo volynskykh lirnykiv [Argo of Volyn hurdygurdy performers]. Ukrayinske i slovyanske movoznavstvo [Ukrainian and Slavic Linguistics]. P. 6, 310–349. Lviv. [in Ukrainian].
Fedko, I. (1969). Volyn u pisniah [Volyn in the Songs]. Lviv. 234 p. [in Ukrainian].
Kolberg, O. (1882). Pokucie [Pokutya]. Т. I. IX + 360 p. Kraków. [in Polish].
Kushpet, V. (2007). Startsivstvo: mandrivni spivtsi-muzykanty v Ukrayini (XIX‒poch. XX st.) [The Beggarship: The Itinerant Musicians in Ukraine (19th–early 20th Centuries)]. Kyiv. 592 p. [in Ukrainian].
Kvitka, K. (1928). Do vyvchennia pobutu lirnykiv [On the study of the lifestyle of hurdy-gurdy performers]. Pervisne hromadyanstvo ta yoho perezhytky na Ukrayini [Primitive Citizenship and its Vestiges in Ukraine]. Iss. 3, 115–129. Kyiv. [in Ukrainian].
Malynka, A. (1894). Lirnyk Evdokym Mykitovych Mokroviz [The hurdy-gurdy performer Evdokim Mykitovych Mokroviz], Kievskaya starina [Kiev’s Antiquity], ХLVI, 434‒444. Kyiv. [in Russian].
Oshurkevych, O., Rybak, Yu. (2002). Lirnytski pisni z Polissya: Materialy do vyvchennya lirnytskoyi [The Songs of Hurdy-Gurdy Performers from Polesie: The Materials for Studies of the Hurdy-Gurdy Performers Tradition]. Rivne. 139 p. [in Ukrainian].
Prіvalov, N. (1905). Lira (lira, ryle i rele). Ruskіі narodnyі muzykalnyi instrument [Hurdy-Gurdy. Russian Folk Musical Instrument]. Sankt-Peterburg. 23 p. [in Russian].
Psherembskyi, Z. (1995). Korbova lira u Polshchi [Hurdy-gurdy in Poland]. Rodovid, 43–56. Kyiv. [in Ukrainian].
Rybak, Yu. (2008). Poliski slipi harmonisty [The blind harmony players of Polesie]. Etnomuzyka [Ethnomusic]. Iss. 5, 69–81. Lviv. [in Ukrainian].
Shinkar, S. (2005). Na liri zahray nam, slipyy Mykolayu [Play on the hurdygurdy for us, blind Mykolay]. Simya i dim. 30 chervnya [Family and Home. June, 30]. Lutsk. [in Ukrainian].
Studynskyі, K. (1894). Lirnyky [Hurdy-gurdy performers]. 56 р. Lviv. [in Ukrainian].
Yarmola, V. (2019). Mandrivni muzykanty Zakhidnoho Polissia: shtrykhy do portreta lirnyka Ivana Vlasiuka [Itinerant musicians of the Western Polissya: Stroke to the portrait of hardy-gurdy player Ivan Vlasyuk]. Etnomuzyka [Ethnomusic]. Iss. 15, 83‒112. Lviv. [in Ukrainian].
Zheplinskyy, B., Kovalchuk, D. (2011). Ukrayinski kobzari, bandurysty, lirnyky: encyklopedychnyi dovidnyk [Ukrainian Kobzars, Bandura Players, Hurdy-Gurdy Performers: an Encyclopedic Reference Book]. Lviv. 316 p. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Проблеми етномузикології» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.

