Микола Грінченко як музикознавець-фольклорист (на прикладі його праці «Історія української музики»)
DOI:
https://doi.org/10.31318/2522-4212.2022.17.270898Ключові слова:
українська народна творчість, історія української музики, праці Миколи Грінченка, жанри народної музики, фольклор як джерело композиторської творчостіАнотація
Мета статті – охарактеризувати діяльність Миколи Грінченка як історика української музики, дослідника народної музичної творчості, педагога, вченого, музично-громадського діяча. Здійснено огляд праць раннього періоду його життєтворчості, простежено формування в них поглядів дослідника щодо української народної творчості.
Характеризуючи творчість українських композиторів (М. Лисенка, К. Стеценка, П. Козицького та інших), М. Грінченко акцентує передусім ті їхні досягнення, що пов’язані з фольклорними джерелами. Ознакою художньої цінності музичного твору вчений вважає його генетичний зв’язок із рідною культурою. Мета розвитку української музики, за М. Грінченком, – досягнути вершин світового музичного мистецтва й водночас зберегти свою національну сутність.
Головний об’єкт статті – праця М. Грінченка «Історія української музики» (1922). Проаналізовано її зміст, виявлено місце в ній фольклорної проблематики й окреслено значення народної творчості як обов’язкового компонента музично-історичної праці. Як концепційне підґрунтя монографії визначено твердження її автора про фундаментальне значення музичного фольклору для розвитку української культури – унікальної, відмінної від усіх інших культур світу. Доведено, що монографією М. Грінченко започаткував певні традиції, яких і досі дотримуються практично всі автори досліджень з історії української музики. Зокрема, це обов’язкова наявність розділу, присвяченого історії народного музичного мистецтва.
Розглянуто періодизацію історії української народної творчості від давніх часів до моменту створення книги: передхристиянська епоха, християнська (передкозацька) доба, козацька доба, сучасний період. М. Грінченко бачить українську музичну культуру як складову європейської. Зазначено вплив його ідей на розвиток українського історичного музикознавства й фольклористики в наступні періоди.
Завантаження
Посилання
Bilokopytov, O. (1934). Vykryty i roztroshchyty do kintsia natsionalizm na muzychnomu fronti [To expose and crush to the end nationalism on the musical front]. Radianska muzyka [Soviet Music], 18–44. Kyiv. [in Ukraine].
Bohdanova, O., Hrytsa, S., Husak, R., Yefremov, Ye. and other. (2016). Istoriia ukrainskoi muzyky [History of Ukrainian Music]: in 7 volumes (ed. 2, revised and supplemented). Vol. 1: Vid naidavnishykh chasiv do XVIII stolittia [From the Earliest Times to the 18th Century]. Book 1: Narodna muzyka [Folk Music]. Kyiv. 440 p. [in Ukraine].
Grinchenko, N. (1908–1909). Ukrainskaya muzyka i ee predstaviteli [Ukrainian music and its representatives]. Bayan. Muzyikalnopevcheskiy jurnal [Bayan. Music and Singing Magazine], No 7–9(1908); No 1(1909), 7–12. Tambov. [in Russian].
Hnatiuk, L. (2015). Mykola Hrinchenko i stanovlennia vyshchoi muzychnoi osvity v Ukraini [Mykola Hrinchenko and the formation of higher music education in Ukraine]. Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho [Scientific herald of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine]. Iss. 113, 75–99. Kyiv. [in Ukraine].
Hordiichuk, M. (Comp.). (1959). Hrinchenko M. O. Vybrane [Selected]. Kyiv. 532 p. [in Ukraine].
Hrinchenko, A. (1988). Spohady pro batka [Memories about my father]. Muzyka [Music]. No 5, 27–29. Kyiv. [in Ukraine].
Hrinchenko, M. (1923). Suchasna ukrainska muzyka [Modern Ukrainian music]. Muzyka [Music]. Iss. 3, 20–23. Kyiv. [in Ukraine].
Hrinchenko, M. (1926). Muzychna robota z ditmy [Musical education with children]. Ukrainska muzychna hazeta [Ukrainian Music Newspaper]. No 1, 3–4. Kyiv. [in Ukraine].
Hrinchenko, M. (1928). Istoriia i teoriia ukrainskoi narodnoi muzyky [History and Theory of Ukrainian Folk Music]. [Manuscript]. Institute of Art History, Folklore and Ethnology named after M. T. Rylskyi. M. O. Grinchenko Fund. Fund 36 3. St. unit 311. 1034 sheets. [in Ukraine].
Hrinchenko, M. (1947). Narys istorychnoho rozvytku ukrainskoi narodnoi muzyky [An essay on the historical development of Ukrainian folk music]. In book: Instytut mystetstvoznavstva, folkloru ta etnohrafii AN URSR [Institute of Art History, Folklore and Ethnography of the Academy of Sciences of the Ukrainian SSR]. Mystetstvo, folklor, etnohrafiia: naukovi zapysky [Art, Folklore, Ethnography: Scientific Notes]. T. 1–2, pp. 81–93. Kyiv. [in Ukraine].
Kolessa F. (1910, 1913). Melodii ukrainskykh narodnykh dum [Melodies of the Ukrainian People's Dumas]. Series І, ІІ. (Etnohrafichna komisiia Naukovoho Tovarystva im. Shevchenka u Lvovi [Ethnographic Commission of the Scientific Society named after Shevchenko in Lviv]. Materialy do ukrainskoi etnolohii [Materials for Ukrainian Ethnology]. T. 13, 14). Lviv [in Ukraine].
Lisenko, M. (1874). Harakteristika muzyikalnyih osobennostey malorusskih dum i pesen, ispolnyaemyih kobzarёm Ostapom Veresaem [Description of the musical features of the Little Russian dooms and songs performed by the kobzar Ostap Veresai]. In book: Zapiski Yugo-Zapadnogo Otdela Imperatorskogo Geograficheskogo Obschestva [Notes of the Southwestern Department of the Imperial Geographical Society]. T. 1, pp. 339–366. Kiev. [in Russian].
Nemkovych, O. (1988). Mykola Hrinchenko. Narys pro zhyttievyi i tvorchyi shliakh [Mykola Hrinchenko. Essay on His Life and Creative Path]. Kyiv: Muzychna Ukraina. 96 p. [in Ukraine].
Nemkovych, O. (1997a). M. Hrinchenko i stanovlennia ukrainskoi kompozytorskoi shkoly [M. Hrinchenko and the formation of the Ukrainian school of composers]. Narodna tvorchist ta etnolohiia [Folk Art and Ethnology]. No. 4, 41–49. Kyiv. [in Ukraine].
Nemkovych, O. (1997b). Pershyi redaktor «Ukrainskoi muzychnoi hazety» [The first editor of «Ukrainian Musical Newspaper»]. Ukrainska muzychna hazeta [Ukrainian Music Newspaper]. No. 2–3. Kyiv. [in Ukraine].
Nemkovych, O. (2006a). Hrinchenko Mykola Oleksiiovych [Hrinchenko Mykola Oleksiiovych]. In book: H. Skrypnyk. (Ed.). Ukrainska muzychna entsyklopediia [Ukrainian Musical Encyclopedia]. Vol. 1, pp. 536–538. Kyiv. [in Ukraine].
Nemkovych, O. (2006b). Ukrainske muzykoznavstvo XX st. yak systema naukovykh dystsyplin [Ukrainian Musicology of the 20th Century as a System of Scientific Disciplines]. Kyiv: Stal, 534 p. [in Ukraine].
Verkhovynets, V. (1925). Vesnianochka [Spring Song]. Kharkiv. 187 p. [in Ukraine].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Проблеми етномузикології» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.