Давні вірування і традиційний спів українців: гендерне розмежування
DOI:
https://doi.org/10.31318/2522-4212.2021.16.249648Ключові слова:
культ предків, парубочі громади, ритуали ініціацій, ритуальне темброінтонування, голосіння, мандрівні співці, стихівничі, ліричні пісні, вікова стратифікація, гендерне розмежуванняАнотація
Гендерне розмежування в українській пісенній традиції особливо послідовно простежується в обрядовій системі, а також частково в епічній традиції та пісенній ліриці. Найбільшу увагу в статті приділено обрядовій сфері, насамперед календарній. У роботі докладно висвітлено традиційний розподіл функцій між чоловіками й жінками у дохристиянських обрядах, під час яких, згідно з давніми уявленнями і віруваннями, відбувався контакт між світами – «тим» («sacre») і «цим» («profane»).
Представники чоловічої статі, а точніше, хлопці, що входили до так званих «парубочих громад», брали активну участь в обрядах лише раз на рік – на початку календарно-часового циклу (взимку або – у давні часи – навесні) під час ритуалів обходу дворів. Головною метою цих дій було побажання добра для кожної родини від померлих предків на майбутній рік (вербальна магія), а у відповідь – отримання ними дарів – жертовної їжі від представників світу живих.
Жінки, як представниці «цього» світу, здійснювали контакт з потойбічними силами протягом усього аграрного періоду від сівби до жнив, а також в обрядах, пов’язаних із народженням дитини, весіллям, проводами померлого на «той» світ. У кризові моменти розвитку природи і життя людини вони зверталися до померлих предків по допомогу. Магічним інструментом цього зв’язку був голос, що наповнював обрядові тексти специфічним ритуальним темброінтонуванням.
Дещо по-іншому виглядає гендерний розподіл в інших родах української традиційної пісенності. Так, якщо в епосі прерогатива належить чоловікам, то лірична система відзначається спільною і майже рівною участю чоловіків та жінок. Щоправда, виконавцями соціально-побутової лірики були переважно чоловіки, а родинно-побутової – жінки. Але найбільш розповсюдженим був мішаний склад співочих гуртів. Ще більше ця властивість притаманна пізньому шару ліричної пісенності.
Авторка також звертає увагу на віковий аспект виконання обрядових і позаобрядових пісень в українській традиції
Завантаження
Посилання
Agapkina, T. A. (1995). Zvukovoe pole tradiczionnogo kalendarya [The sound field of the traditional calendar]. Golos i ritual: Materialy konf. [Voice and Ritual: Materials of the Conf.], 9–11. Moscow: State. Institute of Art Studies. (1995, May). [in Russian].
Balushok, V. (1998). Obriady initsiatsii ukraintsiv ta davnikh slovian [Rites of Initiation of Ukrainians and Ancient Slavs]. Lviv-New York: M. P. Kots. [in Ukrainian].
Bartashevich, H. A., Salavei, L. M., Yalatau, V. I. (1980). Valachobnyia pesni [Volochobnye Songs]. Minsk. [in Belarusian].
Chebaniuk, O. (1998). Mahichna symvolika tankovykh rukhiv ta ihrovykh dii [Magical symbolism of tank movements and game actions]. Rehres i reheneratsiia v narodnomu mystetstvi: Kolektyvne doslidzhennia za materialamy Tretikh Honcharivskykh chytan [Regression and Regeneration in Folk Art: A Collective Study Based on the Materials of the Third Gonchariv Readings], 92–99. Kyiv. [in Ukrainian].
Chebaniuk, O. Yu. (Ed.). (1987). Kalendarno-obriadovi pisni [Calendar-Ritual Songs]. Kyiv. [in Ukrainian].
Cheremskyi, K. (2002). Shliakh zvychaiu [The way of custom]. Kharkiv. [in Ukrainian].
Dorokhova, E. A. (1995). Vidy ritualnogo intonirovaniya i struktura tradiczionnogo soobshhestva [Types of ritual intonation and the structure of the traditional community]. Golos i ritual: Materialy konf. [Voice and Ritual: Materials of the Conf.], 89–93. Moscow (1995, May). [in Russian].
Efremov, E. (2011). Pevcheskij folklornyj stil: zhenskoe i muzhskoe penie na Polese [Singing folk style: female and male singing in Polesie]. Zvuk, zhest, czvet v tradiczionnoj kulture i v sovrennykh formakh. Sbornik rabot nauchnoprakticheskikh konferenczij [Sound, Gesture, Color in Traditional Culture and in Modern Forms. Collection of Works of Scientific and Practical Conferences], 6–11. Vilnius: «Pokrovskie kolokola». [in Russian].
Frezer, Dzh. (1980). Zolotaya vetv. Issledovanie magii i religii [Golden Bough. Study of Magic and Religion]. Moscow. [in Russian].
Gennep, A., van. (1999). Obryady perekhoda: sistematicheskoe izuchenie obryadov [Rites of Passage: a Systematic Study of Rituals]. Moscow: «Vostochnaya literatura». [in Russian].
Havryliuk, E. (1996). Khaos, Tanatos i Eros u symvolitsi obriadiv perekhodu [Chaos, Thanatos and Eros in the symbolism of the rites of passage]. THANATOS. Studii z integralnoi kulturolohii [Narodoznavchi zoshyty, spetsvypusk] [THANATOS. Studies in Integral Cultural Studies [Ethnographic Notebooks, Special Issue]], iss. 1, 63–70. Lviv. [in Ukrainian].
Hrytsa, S. Y. (2016). Bylyny Kyivskoho tsyklu [Epics of the Kiev cycle]. In: H. A. Skrypnyk. (Red.). Istoriia ukrainskoi muzyky: u 7 t. T. 1. Kn. 1: Vid naidavnishykh chasiv do XVIII stolittia. Narodna muzyka [History of Ukrainian Music: In 7 vols. Vol. 1. Book 1: From Ancient Times to the XVIII Century. Folk Music, Village], pр. 181–189. Kyiv. [in Ukrainian].
Hrytsa, S. Y. (2016). Dumy. In: H. A. Skrypnyk. (Ed.). Istoriia ukrainskoi muzyky: u 7 t. T. 1. Kn. 1: Vid naidavnishykh chasiv do XVIII stolittia. Narodna muzyka [History of Ukrainian Music: In 7 vols. Vol. 1. Book 1: From Ancient Times to the XVIII Century. Folk Music, Village], pр. 190–213. Kyiv. [in Ukrainian].
Hrytsa, S. Y. (2016). Istorychni pisni [Historical songs]. In: H. A. Skrypnyk. (Ed.). Istoriia ukrainskoi muzyky: u 7 t. T. 1. Kn. 1: Vid naidavnishykh chasiv do XVIII stolittia. Narodna muzyka [History of Ukrainian Music: In 7 vols. Vol. 1. Book 1: From Ancient Times to the XVIII Century. Folk Music, Village], p. 227–240. Kyiv. [in Ukrainian].
Hrytsa, S. Y. (2016). Spivanky-khroniky [Chronicles]. In: H. A. Skrypnyk. (Ed.). Istoriia ukrainskoi muzyky: u 7 t. T. 1. Kn. 1: Vid naidavnishykh chasiv do XVIII stolittia. Narodna muzyka [History of Ukrainian Music: In 7 vols. Vol. 1. Book 1: From Ancient Times to the XVIII Century. Folk Music, Village], pр. 214–226. Kyiv. [in Ukrainian].
Ivanytskyi, A. I. (1990). Ukrainska narodna muzychna tvorchist. Posibnyk dlia vyshchykh ta serednikh uchbovykh zakladiv [Ukrainian Folk Music. Handbook for Higher and Secondary Educational Institutions]. Kyiv. [in Ukrainian].
Kharkov, V. I. (1964). Ukrainskaya narodnaya muzyka [Ukrainian Folk Music]. Moscow. [in Russian].
Klymenko, I. (2016). Zhnyvni psni [Harvest songs]. In: H. A. Skrypnyk. (Ed.). Istoriia ukrainskoi muzyky: u 7 t. T. 1. Kn. 1: Vid naidavnishykh chasiv do XVIII stolittia. Narodna muzyka [History of Ukrainian Music: In 7 vols. Vol. 1. Book 1: From Ancient Times to the XVIII Century. Folk Music, Village], pр. 92–107. Kyiv. [in Ukrainian].
Koropnichenko, H. (2004). Ranni lirychni pisni Kyivshchyny, pryurocheni do zhnyv [Early lyrical songs of Kyiv region, timed to the harvest]. Problemy etnomuzykolohii [Problems of Music Ethnology], iss. 2, 166–191. Kyiv. [in Ukrainian].
Koropnichenko, H. M. (2016). Kolyskovi pisni [Lullabies]. In: H. A. Skrypnyk. (Ed.). Istoriia ukrainskoi muzyky: u 7 t. T. 1. Kn. 1: Vid naidavnishykh chasiv do XVIII stolittia. Narodna muzyka [History of Ukrainian Music: In 7 vols. Vol. 1. Book 1: From Ancient Times to the XVIII Century. Folk Music, Village], pр. 108–126. Kyiv. [in Ukrainian].
Kvitka, K. (1971). Pesni ukrainskikh zimnikh obryadovykh prazdenstv [Songs of Ukrainian winter ritual celebrations]. In: V. L. Goshovskij. (Comp.). Kliment Kvitka. Izbrannye trudy [Clement Kvitka. Selected Works], In 2 volumes. Vol. 1, pр. 103–155. Moscow. [in Russian].
Levkievskaya, E. E. (1995). Golos v sisteme slavyanskoj narodnoj anatomii [Voice in the system of Slavic folk anatomy]. Golos i ritual: Materialy konf. [Voice and Ritual: Materials of the Conf.], 45–47. Moscow: State. Institute of Art Studies. (1995, May). [in Russian].
Lobkova, G. (2000). Drevnosti Pskovskoj zemli: Zhatvennaya obryadnost: obrazy, ritualy, khudozhestvennaya Sistema [Antiquities of the Pskov Land: Harvesting Rituals: Images, Rituals, Artistic System]. Saint Petersburg. [in Russian].
Morozov, I. A. (Comp.). (2001). Muzhskoj sbornik. Vyp. 1. Muzhchina v tradiczionnoj culture [Men's collection. Iss. 1. A man in traditional culture]. Moscow: Labirint. [in Russian].
Murzyna, O. (1998). Ukrainski holosinnia – afekt ta formotvorennia [Ukrainian lamentations – affect and formation]. Problemy etnomuzykolohii [Problems of Music Ethnology], Iss. 1, 79–106. Kyiv. [in Ukrainian].
Murzyna, O. (2004). Solna liryka livoberezhnoi Naddniprianshchyny: pytannia metodyky analizu [Solo lyrics of the left-bank Dnieper region: questions of methods of analysis]. Problemy etnomuzykolohii [Problems of Music Ethnology], Iss. 2, 210–239. Kyiv. [in Ukrainian].
Murzyna, O. (2016). Narodne bahatoholossia [Folk polyphony]. In: H. A. Skrypnyk. (Red.). Istoriia ukrainskoi muzyky: u 7 t. T. 1. Kn. 1: Vid naidavnishykh chasiv do XVIII stolittia. Narodna muzyka [History of Ukrainian Music: In 7 vols. Vol. 1. Book 1: From Ancient Times to the XVIII Century. Folk Music, Village], pр. 340–368. Kyiv. [in Ukrainian].
Myshanych, M. (2007). Ukrainski vesniani velychalni pisni: rantsivky [Ukrainian spring praise songs: rantsivky]. Etnomuzyka [Ethnomusic], iss. 3, 67–94. Lviv. [in Ukrainian].
Novikova, M. A., Shama, I. N. (1996). Simvolika v khudozhestvennom tekste. Simvolika prostranstva (na materiale «Vecherov na khutore bliz Dikanki» N. V. Gogolya i ikh anglijskikh perevodov). Uchebnoe posobie [Symbols in a Literary Text. Symbols of Space. (Based on «Evenings on a Farm near Dikanka» by N. V. Gogol and their English Translations). Study Guide]. Zaporozhe: SP «Verzhe». [in Russian].
Oshurkevych, O. (1996). Relikty volochebnykh zvychaiv na Zakhidnoukrainskomu Polissi [Relics of cattle-breeding customs in Western Ukrainian Polissya]. Polissia: mova, kultura, istoriia. Materialy mizhnarodnoi konferentsii [Polissya: Language, Culture, History: Proceedings of the International Conference], 349–353. Kyiv. [in Ukrainian].
Pashina, O. A. (1995). Mir zhivykh i mir mertvykh v muzykalnykh zvukakh [The world of the living and the world of the dead in musical sounds]. Golos i ritual: Materialy konf. [Voice and Ritual: Materials of the Conf.], 76–81. Moscow: Indrik. [in Russian].
Pashina, O. A. (1998). Kalendarno-pesennyj csikl u vostochnykh slavyan [Calendar-Song Cycle among the Eastern Slavs]. Moscow. [in Russian].
Skazhenyk, М. (2017). Pesni zaklikaniya vesny na Srednem Poles’ye [Songs for Invitations of the Spring on the Middle Polissya]. Tradicija ir dabartis [Tradition & Contemporarity], vol. 12, 169–192. [in Russian]. http://dx.doi.org/10.15181/td.v12i0.1545
Skazhenyk, М. (2013). Tryriadkovi vesilni naspivy z shestydolnoiu osnovoiu na polisko-volynskomu pohranychchi (pivnichna Zhytomyrshchyna): rytmichni ta zvukovysotni riznovydy [Three-Line Wedding Tunes with SixthMetre Basein the Polissia-Volyn’ Frontier (Northern Zhytomir Region): Rhythm and Pitch Varieties]. Problemy etnomuzykolohii [Problems of Music Ethnology], Iss. 8, 131–142. Kyiv. [in Ukrainian].
Tereshchenko, O. (2015b). Tsentralnoukrainskyi vesilnyi melotyp z virshovoiu strukturoiu V4452 na terenakh piznishoho zaselennia [Central Ukrainian wedding melotype with poetic structure V4452 on the territory of later settlement]. Problemy etnomuzykolohii [Problems of Music Ethnologhy]. Iss. 10. 39–65. Kyiv. [in Ukrainian].
Tolstaya, S. M. (1995). Obryadovoe goloshenie: leksika i semantika [Ritual voiding: vocabulary and semantics]. Golos i ritual: Materialy konf. [Voice and Ritual: Materials of the Conf.], 60–62. Moscow. [in Russian].
Tolstoj, N. I. (1995). Magicheskaya sila golosa v okhranitelnykh ritualakh [The magical power of the voice in protective rituals]. Golos i ritual: Materialy konf. [Voice and Ritual: Materials of the Conf.], 103–106. Moscow. [in Russian].
Vinogradova, L. N. (1982). Zimnyaya kalendarnaya poeziya zapadnykh i vostochnykh slavyan. Genezis i tipologiya kolyadovaniya [Winter Calendar Poetry of the Western and Eastern Slavs. Genesis and Typology of Caroling]. Moscow. [in Russian].
Yefremov, Ye. (2004). Rytualy vyklykannia doshchu [Rain rituals]. Problemy etnomuzykolohii [Problems of Music Ethnology], iss. 2, 192–209. Kyiv. [in Ukrainian].
Yefremov, Ye. (2016). Vesnianky [Spring songs]. In: H. A. Skrypnyk. (Ed.). Istoriia ukrainskoi muzyky: u 7 t. T. 1. Kn. 1: Vid naidavnishykh chasiv do XVIII stolittia. Narodna muzyka [History of Ukrainian Music: In 7 vols. Vol. 1. Book 1: From Ancient Times to the XVIII Century. Folk Music, Village], pр. 56–73. Kyiv. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Проблеми етномузикології» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.

