Давні вірування і традиційний спів українців: гендерне розмежування

Автор(и)

  • Ганна Коропніченко Національна музична академія України імені П. І. Чайковського, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.31318/2522-4212.2021.16.249648

Ключові слова:

культ предків, парубочі громади, ритуали ініціацій, ритуальне темброінтонування, голосіння, мандрівні співці, стихівничі, ліричні пісні, вікова стратифікація, гендерне розмежування

Анотація

Гендерне розмежування в українській пісенній традиції особливо послідовно простежується в обрядовій системі, а також частково в епічній традиції та пісенній ліриці. Найбільшу увагу в статті приділено обрядовій сфері, насамперед календарній. У роботі докладно висвітлено традиційний розподіл функцій між чоловіками й жінками у дохристиянських обрядах, під час яких, згідно з давніми уявленнями і віруваннями, відбувався контакт між світами – «тим» («sacre») і «цим» («profane»).

Представники чоловічої статі, а точніше, хлопці, що входили до так званих «парубочих громад», брали активну участь в обрядах лише раз на рік – на початку календарно-часового циклу (взимку або – у давні часи – навесні) під час ритуалів обходу дворів. Головною метою цих дій було побажання добра для кожної родини від померлих предків на майбутній рік (вербальна магія), а у відповідь – отримання ними дарів – жертовної їжі від представників світу живих.

Жінки, як представниці «цього» світу, здійснювали контакт з потойбічними силами протягом усього аграрного періоду від сівби до жнив, а також в обрядах, пов’язаних із народженням дитини, весіллям, проводами померлого на «той» світ. У кризові моменти розвитку природи і життя людини вони зверталися до померлих предків по допомогу. Магічним інструментом цього зв’язку був голос, що наповнював обрядові тексти специфічним ритуальним темброінтонуванням.

Дещо по-іншому виглядає гендерний розподіл в інших родах української традиційної пісенності. Так, якщо в епосі прерогатива належить чоловікам, то лірична система відзначається спільною і майже рівною участю чоловіків та жінок. Щоправда, виконавцями соціально-побутової лірики були переважно чоловіки, а родинно-побутової – жінки. Але найбільш розповсюдженим був мішаний склад співочих гуртів. Ще більше ця властивість притаманна пізньому шару ліричної пісенності.

Авторка також звертає увагу на віковий аспект виконання обрядових і позаобрядових пісень в українській традиції

Посилання

Agapkina, T. A. (1995). Zvukovoe pole tradiczionnogo kalendarya [The sound field of the traditional calendar]. Golos i ritual: Materialy konf. [Voice and Ritual: Materials of the Conf.], 9–11. Moscow: State. Institute of Art Studies. (1995, May). [in Russian].

Balushok, V. (1998). Obriady initsiatsii ukraintsiv ta davnikh slovian [Rites of Initiation of Ukrainians and Ancient Slavs]. Lviv-New York: M. P. Kots. [in Ukrainian].

Bartashevich, H. A., Salavei, L. M., Yalatau, V. I. (1980). Valachobnyia pesni [Volochobnye Songs]. Minsk. [in Belarusian].

Chebaniuk, O. (1998). Mahichna symvolika tankovykh rukhiv ta ihrovykh dii [Magical symbolism of tank movements and game actions]. Rehres i reheneratsiia v narodnomu mystetstvi: Kolektyvne doslidzhennia za materialamy Tretikh Honcharivskykh chytan [Regression and Regeneration in Folk Art: A Collective Study Based on the Materials of the Third Gonchariv Readings], 92–99. Kyiv. [in Ukrainian].

Chebaniuk, O. Yu. (Ed.). (1987). Kalendarno-obriadovi pisni [Calendar-Ritual Songs]. Kyiv. [in Ukrainian].

Cheremskyi, K. (2002). Shliakh zvychaiu [The way of custom]. Kharkiv. [in Ukrainian].

Dorokhova, E. A. (1995). Vidy ritualnogo intonirovaniya i struktura tradiczionnogo soobshhestva [Types of ritual intonation and the structure of the traditional community]. Golos i ritual: Materialy konf. [Voice and Ritual: Materials of the Conf.], 89–93. Moscow (1995, May). [in Russian].

Efremov, E. (2011). Pevcheskij folklornyj stil: zhenskoe i muzhskoe penie na Polese [Singing folk style: female and male singing in Polesie]. Zvuk, zhest, czvet v tradiczionnoj kulture i v sovrennykh formakh. Sbornik rabot nauchnoprakticheskikh konferenczij [Sound, Gesture, Color in Traditional Culture and in Modern Forms. Collection of Works of Scientific and Practical Conferences], 6–11. Vilnius: «Pokrovskie kolokola». [in Russian].

Frezer, Dzh. (1980). Zolotaya vetv. Issledovanie magii i religii [Golden Bough. Study of Magic and Religion]. Moscow. [in Russian].

Gennep, A., van. (1999). Obryady perekhoda: sistematicheskoe izuchenie obryadov [Rites of Passage: a Systematic Study of Rituals]. Moscow: «Vostochnaya literatura». [in Russian].

Havryliuk, E. (1996). Khaos, Tanatos i Eros u symvolitsi obriadiv perekhodu [Chaos, Thanatos and Eros in the symbolism of the rites of passage]. THANATOS. Studii z integralnoi kulturolohii [Narodoznavchi zoshyty, spetsvypusk] [THANATOS. Studies in Integral Cultural Studies [Ethnographic Notebooks, Special Issue]], iss. 1, 63–70. Lviv. [in Ukrainian].

Hrytsa, S. Y. (2016). Bylyny Kyivskoho tsyklu [Epics of the Kiev cycle]. In: H. A. Skrypnyk. (Red.). Istoriia ukrainskoi muzyky: u 7 t. T. 1. Kn. 1: Vid naidavnishykh chasiv do XVIII stolittia. Narodna muzyka [History of Ukrainian Music: In 7 vols. Vol. 1. Book 1: From Ancient Times to the XVIII Century. Folk Music, Village], pр. 181–189. Kyiv. [in Ukrainian].

Hrytsa, S. Y. (2016). Dumy. In: H. A. Skrypnyk. (Ed.). Istoriia ukrainskoi muzyky: u 7 t. T. 1. Kn. 1: Vid naidavnishykh chasiv do XVIII stolittia. Narodna muzyka [History of Ukrainian Music: In 7 vols. Vol. 1. Book 1: From Ancient Times to the XVIII Century. Folk Music, Village], pр. 190–213. Kyiv. [in Ukrainian].

Hrytsa, S. Y. (2016). Istorychni pisni [Historical songs]. In: H. A. Skrypnyk. (Ed.). Istoriia ukrainskoi muzyky: u 7 t. T. 1. Kn. 1: Vid naidavnishykh chasiv do XVIII stolittia. Narodna muzyka [History of Ukrainian Music: In 7 vols. Vol. 1. Book 1: From Ancient Times to the XVIII Century. Folk Music, Village], p. 227–240. Kyiv. [in Ukrainian].

Hrytsa, S. Y. (2016). Spivanky-khroniky [Chronicles]. In: H. A. Skrypnyk. (Ed.). Istoriia ukrainskoi muzyky: u 7 t. T. 1. Kn. 1: Vid naidavnishykh chasiv do XVIII stolittia. Narodna muzyka [History of Ukrainian Music: In 7 vols. Vol. 1. Book 1: From Ancient Times to the XVIII Century. Folk Music, Village], pр. 214–226. Kyiv. [in Ukrainian].

Ivanytskyi, A. I. (1990). Ukrainska narodna muzychna tvorchist. Posibnyk dlia vyshchykh ta serednikh uchbovykh zakladiv [Ukrainian Folk Music. Handbook for Higher and Secondary Educational Institutions]. Kyiv. [in Ukrainian].

Kharkov, V. I. (1964). Ukrainskaya narodnaya muzyka [Ukrainian Folk Music]. Moscow. [in Russian].

Klymenko, I. (2016). Zhnyvni psni [Harvest songs]. In: H. A. Skrypnyk. (Ed.). Istoriia ukrainskoi muzyky: u 7 t. T. 1. Kn. 1: Vid naidavnishykh chasiv do XVIII stolittia. Narodna muzyka [History of Ukrainian Music: In 7 vols. Vol. 1. Book 1: From Ancient Times to the XVIII Century. Folk Music, Village], pр. 92–107. Kyiv. [in Ukrainian].

Koropnichenko, H. (2004). Ranni lirychni pisni Kyivshchyny, pryurocheni do zhnyv [Early lyrical songs of Kyiv region, timed to the harvest]. Problemy etnomuzykolohii [Problems of Music Ethnology], iss. 2, 166–191. Kyiv. [in Ukrainian].

Koropnichenko, H. M. (2016). Kolyskovi pisni [Lullabies]. In: H. A. Skrypnyk. (Ed.). Istoriia ukrainskoi muzyky: u 7 t. T. 1. Kn. 1: Vid naidavnishykh chasiv do XVIII stolittia. Narodna muzyka [History of Ukrainian Music: In 7 vols. Vol. 1. Book 1: From Ancient Times to the XVIII Century. Folk Music, Village], pр. 108–126. Kyiv. [in Ukrainian].

Kvitka, K. (1971). Pesni ukrainskikh zimnikh obryadovykh prazdenstv [Songs of Ukrainian winter ritual celebrations]. In: V. L. Goshovskij. (Comp.). Kliment Kvitka. Izbrannye trudy [Clement Kvitka. Selected Works], In 2 volumes. Vol. 1, pр. 103–155. Moscow. [in Russian].

Levkievskaya, E. E. (1995). Golos v sisteme slavyanskoj narodnoj anatomii [Voice in the system of Slavic folk anatomy]. Golos i ritual: Materialy konf. [Voice and Ritual: Materials of the Conf.], 45–47. Moscow: State. Institute of Art Studies. (1995, May). [in Russian].

Lobkova, G. (2000). Drevnosti Pskovskoj zemli: Zhatvennaya obryadnost: obrazy, ritualy, khudozhestvennaya Sistema [Antiquities of the Pskov Land: Harvesting Rituals: Images, Rituals, Artistic System]. Saint Petersburg. [in Russian].

Morozov, I. A. (Comp.). (2001). Muzhskoj sbornik. Vyp. 1. Muzhchina v tradiczionnoj culture [Men's collection. Iss. 1. A man in traditional culture]. Moscow: Labirint. [in Russian].

Murzyna, O. (1998). Ukrainski holosinnia – afekt ta formotvorennia [Ukrainian lamentations – affect and formation]. Problemy etnomuzykolohii [Problems of Music Ethnology], Iss. 1, 79–106. Kyiv. [in Ukrainian].

Murzyna, O. (2004). Solna liryka livoberezhnoi Naddniprianshchyny: pytannia metodyky analizu [Solo lyrics of the left-bank Dnieper region: questions of methods of analysis]. Problemy etnomuzykolohii [Problems of Music Ethnology], Iss. 2, 210–239. Kyiv. [in Ukrainian].

Murzyna, O. (2016). Narodne bahatoholossia [Folk polyphony]. In: H. A. Skrypnyk. (Red.). Istoriia ukrainskoi muzyky: u 7 t. T. 1. Kn. 1: Vid naidavnishykh chasiv do XVIII stolittia. Narodna muzyka [History of Ukrainian Music: In 7 vols. Vol. 1. Book 1: From Ancient Times to the XVIII Century. Folk Music, Village], pр. 340–368. Kyiv. [in Ukrainian].

Myshanych, M. (2007). Ukrainski vesniani velychalni pisni: rantsivky [Ukrainian spring praise songs: rantsivky]. Etnomuzyka [Ethnomusic], iss. 3, 67–94. Lviv. [in Ukrainian].

Novikova, M. A., Shama, I. N. (1996). Simvolika v khudozhestvennom tekste. Simvolika prostranstva (na materiale «Vecherov na khutore bliz Dikanki» N. V. Gogolya i ikh anglijskikh perevodov). Uchebnoe posobie [Symbols in a Literary Text. Symbols of Space. (Based on «Evenings on a Farm near Dikanka» by N. V. Gogol and their English Translations). Study Guide]. Zaporozhe: SP «Verzhe». [in Russian].

Oshurkevych, O. (1996). Relikty volochebnykh zvychaiv na Zakhidnoukrainskomu Polissi [Relics of cattle-breeding customs in Western Ukrainian Polissya]. Polissia: mova, kultura, istoriia. Materialy mizhnarodnoi konferentsii [Polissya: Language, Culture, History: Proceedings of the International Conference], 349–353. Kyiv. [in Ukrainian].

Pashina, O. A. (1995). Mir zhivykh i mir mertvykh v muzykalnykh zvukakh [The world of the living and the world of the dead in musical sounds]. Golos i ritual: Materialy konf. [Voice and Ritual: Materials of the Conf.], 76–81. Moscow: Indrik. [in Russian].

Pashina, O. A. (1998). Kalendarno-pesennyj csikl u vostochnykh slavyan [Calendar-Song Cycle among the Eastern Slavs]. Moscow. [in Russian].

Skazhenyk, М. (2017). Pesni zaklikaniya vesny na Srednem Poles’ye [Songs for Invitations of the Spring on the Middle Polissya]. Tradicija ir dabartis [Tradition & Contemporarity], vol. 12, 169–192. [in Russian]. http://dx.doi.org/10.15181/td.v12i0.1545

Skazhenyk, М. (2013). Tryriadkovi vesilni naspivy z shestydolnoiu osnovoiu na polisko-volynskomu pohranychchi (pivnichna Zhytomyrshchyna): rytmichni ta zvukovysotni riznovydy [Three-Line Wedding Tunes with SixthMetre Basein the Polissia-Volyn’ Frontier (Northern Zhytomir Region): Rhythm and Pitch Varieties]. Problemy etnomuzykolohii [Problems of Music Ethnology], Iss. 8, 131–142. Kyiv. [in Ukrainian].

Tereshchenko, O. (2015b). Tsentralnoukrainskyi vesilnyi melotyp z virshovoiu strukturoiu V4452 na terenakh piznishoho zaselennia [Central Ukrainian wedding melotype with poetic structure V4452 on the territory of later settlement]. Problemy etnomuzykolohii [Problems of Music Ethnologhy]. Iss. 10. 39–65. Kyiv. [in Ukrainian].

Tolstaya, S. M. (1995). Obryadovoe goloshenie: leksika i semantika [Ritual voiding: vocabulary and semantics]. Golos i ritual: Materialy konf. [Voice and Ritual: Materials of the Conf.], 60–62. Moscow. [in Russian].

Tolstoj, N. I. (1995). Magicheskaya sila golosa v okhranitelnykh ritualakh [The magical power of the voice in protective rituals]. Golos i ritual: Materialy konf. [Voice and Ritual: Materials of the Conf.], 103–106. Moscow. [in Russian].

Vinogradova, L. N. (1982). Zimnyaya kalendarnaya poeziya zapadnykh i vostochnykh slavyan. Genezis i tipologiya kolyadovaniya [Winter Calendar Poetry of the Western and Eastern Slavs. Genesis and Typology of Caroling]. Moscow. [in Russian].

Yefremov, Ye. (2004). Rytualy vyklykannia doshchu [Rain rituals]. Problemy etnomuzykolohii [Problems of Music Ethnology], iss. 2, 192–209. Kyiv. [in Ukrainian].

Yefremov, Ye. (2016). Vesnianky [Spring songs]. In: H. A. Skrypnyk. (Ed.). Istoriia ukrainskoi muzyky: u 7 t. T. 1. Kn. 1: Vid naidavnishykh chasiv do XVIII stolittia. Narodna muzyka [History of Ukrainian Music: In 7 vols. Vol. 1. Book 1: From Ancient Times to the XVIII Century. Folk Music, Village], pр. 56–73. Kyiv. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-11-29

Номер

Розділ

Гендерно-віковий аспект в обрядово-пісенній творчості українців