Ранньотрадиційні зимові наспіви придніпровських сіл Переяславщини: типологія та географія

Автор(и)

  • Marharyta Skazhenyk Проблемна науково-дослідна лабораторія етномузикології Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського http://orcid.org/0000-0002-8921-6144

DOI:

https://doi.org/10.31318/2522-4212.2020.15.219392

Ключові слова:

Переяславщина, Середня Наддніпрянщина, Лівобережна Київщина, колядки, щедрівки, обряд «водіння Кози», фольклорна традиція, ритмічні типи, мелодичні типи, мелогеографія, музична стилістика

Анотація

У статті вперше проаналізовано зимові мелодії давньої селянської традиції з Бориспільського та Переяслав-Хмельницького районів Київської області (західна Переяславщина). Колядки, щедрівки, засівання (про обряд «водіння Кози» зафіксовано лише спогади) за музично-стильовими ознаками та віком виконавців розподілено на пісенні примітиви (переважно дитячі) та строфічні твори дорослого репертуару.

Ритмокомпозиційну та ладоінтонаційну характеристику отримали 11 пісенних типів, які належать до базових груп з ритмом тридольних чотирискладників (2112 і 1122), чотиридольника 2222 (одноелементного та в комбінації з шестидольним ритмом 4224), ямбічного шестискладника (121212), а також макросім’ї ‹V55,р4›. Локальною особливістю місцевої традиції є велика кількість мікстових форм, утворених шляхом поєднання одно(дво)елементних наспівів на основі чотиридольника та тридольника з ритмом 2112. Описаний мікст ритмів доповнив систематику зимових мелоформ, розпрацьовану Іриною Клименко (2017).

Детальне картографування форм із врахуванням їхньої меліки дозволило окреслити внутрішній поділ терену, а також виявити ознаки перехідної зони між Поліським та Наддніпрянським музичними діалектами.

Стаття ілюстрована фонетичними транскрипціями (64 нотації, зразки в межах одного ритмотипу згруповані за мелодичними версіями), аналітичними таблицями, картами, поетичними текстами пісень (одна з таблиць показує кореляцію між сюжетами та ритмоформами) та обрядовоетнографічними відомостями про святкування різдвяно-новорічного періоду в окресленій місцевості.

Біографія автора

Marharyta Skazhenyk, Проблемна науково-дослідна лабораторія етномузикології Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського

Маргарита Скаженик

Посилання

Danyleiko, I., Klymenko, I. (2020). «Baroque» Subgroup of Winter-time Songs of Typological Macrofamily ‹V55, r4› with «Plot Refrains» [«Baroque» Subgroup of Winter-Time Songs of Typological Macrofamily ‹V55, P4› with «Plot Refrains»] Problemy etnomuzykologiyi [Problems of music Ethnologhy], 15, 156–171. Kyiv. [in Ukrainian].

Dei, O., Humeniuk, A. (Editor). (1965). Koliadky ta shchedrivky: Zymova obriadova poeziia trudovoho roku (Seriia «Ukrainska narodna tvorchist»). Kyiv [in Ukrainian].

Isaev, D. (Ed.). (2012). Atlas istorii Ukrainy: naukovo-dovidkove vydannia [Atlas of History of Ukraine: Science and Evidence]. Kyiv [in Ukrainian]. Ivanytsky, A. (1997). Ukrainska muzychna folklorystyka [Ukrainian Musical Folklore]. Kyiv. 286 p. [in Ukrainian].

Hryniuk, P., Sydorin, A. (Ed.). (1987). Ukrainska RSR: Administratyvno-terytorialnyi ustrii: na 1 sichnia 1987 roku [Ukrainian SSR: Administrative-territorial system: as of January 1, 1987]. Kyiv. 504 p. [in Ukrainian].

Klymenko, I. (2016). Ukrainska zymova makroarealohiia v konteksti sloviano-baltskoho rannotradytsiinoho melomasyvu (SBRM). Chastyna 1. [Ukrainian winter time macroarealogy in the context of slavic-baltic earlytraditional music massiv (SBEM). Part 1]. Problemy etnomuzykolohyi [Problems of Music Ethnology], Iss. 11, 15– 20. Kyiv. [in Ukrainian].

Klymenko, I. (2017). Ukrainska zymova makroarealohiia v konteksti sloviano-baltskoho rannotradytsiinoho melomasyvu (SBRM). Chastyna 2: Indeksovanyi reiestr zymovykh meloform [Ukrainian winter macroareology in the context of the Slavic-Baltic early traditional melody (SBRM). Part 2: Indexed register of winter meloforms]. Problemy etnomuzykolohii [Problems of Music Ethnology], Iss. 12, 8–18; atlas A1–A7. Kyiv. https://doi.org/10.31318/2522-4212.2017.12.132084 [in Ukrainian].

Kolodiuk, A. (2017). Tradytsiini zymovi naspivy serednoho mezhyrichchia Horyni ta Sluchi: zberezhenist ta suchasnyi stan [Traditional winter songs of the middle rivers Goryn and Sluch: preservation and modern state]. Problemy etnomuzykolohyi [Problems of Music Ethnology]. Iss. 12, 66–70. Kyiv. [in Ukrainian].

Koropnichenko, H. (2009). Tradytsiini zymovi naspivy Kyivshchyny: koliadky (v konteksti doslidzhennia perekhidnykh zon) [Kyiv region traditional winter tunes: Koliadky (in the context of the transition zone investigions]. Problemy etnomuzykolohyi [Problems of Music Ethnology]. Iss. 4, 132–153. Kyiv. [in Ukrainian].

Koropnichenko, H. (2017). Tradytsiini novorichni naspivy kyivshchyny v konteksti doslidzhennia perekhidnykh zon. Problemy etnomuzykolohyi [Problems of Music Ethnology]. Iss. 12, 81–89. Kyiv. [in Ukrainian].

Kurochkin, O., (1995). Ukrainski novorichni obriady: «Koza» i «Malanka» (z istorii narodnykh masok). [Ukrainian New Year's Rites: «Koza» and «Malanka» (on the history of the folk masks)]. Opishne. 379 p. [in Ukrainian].

Matviias, I. (Ed.). (1984). Atlas ukrainskoi movy [Atlas of the Ukrainian Language: at 3 Parts ]. In 2 parts. Vol. 1: Polissia, Serednia Naddniprianshchyna i sumizhni zemli [Polissya, Middle Dnieper and adjacent lands]. Kyiv: Naukova dumka. 91 p., [2] p., [350] maps. [in Ukrainian].

Murzyna, O. (2015). Bezpivtonovi struktury v ukrainskomu melosi [«Without semitones» (anhemitonic) structures in ukrainian melos]. Problemy etnomuzykolohyi [Problems of Music Ethnology], Iss. 10, 81–89. Kyiv. [in Ukrainian].

Popivsky, M. (Ed.). (1947). Ukrainska RSR: Administratyvno-terytorialnyi podil na 1 veresnia 1946 roku [Ukrainian SSR: Administrative-territorial division on September 1, 1946]. 1064 p. Kyiv [in Ukrainian].

Pshenichkina, H., (2016). Tradytsiini zymovi naspivy pravoberezhnoi Cherkashchyny: typolohichno-heohrafichna opozytsiia Naddniprianshchyny i Podillia [Traditional melodies of winter-time calendar folk songs from right bank Cherkasy region: typologycal and geographical opposition of Naddniprianshchyna and Podillia]. Problemy etnomuzykologiyi [Problems of Music Ethnologhy]. Iss. 11, 63–76. Kyiv. [in Ukrainian].

Pshenichkina, H., (2017). Tradytsiini zymovi melodii u baseini verkhnoi Samary [Traditional winter-time Melodies in the upper Samara river basin]. Problemy etnomuzykologiyi [Problems of Music Ethnologhy]. Iss. 12, 90–100. Kyiv. [in Ukrainian].

Pylypchak, M. (Ed.). (2017). Koliadky i shchedrivky. Ekspedytsiini zapysy Marii Pylypchak [Koliadky and Shchedrivky. Expeditionary Records of Maria Pylypchak]. 178 p. Kyiv [in Ukrainian].

Shevchuk, Ol. (2009). Vokalizatsiya u dzerkali fonetychnyh transkrypciy (vstup do porivnyalnyh doslidzhen) [Vocalization in the Mirror of Phonetic Transcription (Introduction to Comparative Studies)]. Problemy etnomuzykologii [Problems of Music Ethnology], Iss. 4, 55–78. Kyiv [in Ukrainian].

Skazhenyk, M. (2020a). Rudymenty vesniano-litnoi obriadovosti na Boryspilshchyni (za materialamy ekspedytsii 2000- kh rokiv) [Rudiments of spring-summer rituals in Boryspil region (according to the expeditions of the 2000s)]. In the book Materialy naukovo-praktychnoi konferentsii «Muzyka v dialozi z suchasnistiu: mystetski, pedahohichni, komunikatsiini aspekty muzychnoi kultury Ukrainy ХХІ stolittia» [Abstracts of the scientific-practical conference «Music in dialogue with modernity: artistic, pedagogical, communication aspects of the musical culture of Ukraine in the XXI century»], 109–114. Kyiv: KNUKiM [in Ukrainian].

Skazhenyk, M. (2020b). Shchedrivky z rytmom vyskhidnoho ionika v baseini Uborti (Serednie Polissia) [Schedrivky with the rhythm of ascending ionics in the Ubort’ river basin (Middle Polissya)]. Studii mystetstvoznavchi [Studies of Art], 1/2 (69/70), 38–41. Kyiv [in Ukrainian].

Sopilka, T. (2004). Shchedrivky u pisennii tradytsii Poltavshchyny (za materialamy ekspedytsii 1986–2000) [Shchedrivka in the song tradition of Poltava region (according to the materials of expeditions of 1986–2000)]. Problemy etnomuzykologii [Problems of Music Ethnology], Iss. 2, 250–254. [in Ukrainian].

Vovk, O. (2006). Pisni zatoplenoho kraiu: Tradytsiini obriadovi pisni z mezhyrichchia Dnipra ta nyzhnoi Suly. Zbirnyk muzychno-etnohrafichnykh materialiv [Songs of the Flooded Region: Traditional Ritual Songs from the Interfluve of the Dnieper and the Lower Sula. Collection of Musical and Ethnographic Materials]. (Graduate work). Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine: Department of Musical Folklore. Kiev. 29 p., [99] notations and texts. [in Ukrainian].

Yefremov, Ye. (2016). Zymovi pisni. Koliadky i shchedrivky [Winter folk ritual songs. Koliadky and shchedrivky]. In the book Istoriia ukrainskoi muzyky [History of Ukrainian Music] Vol.1. Book.1. Pp. 41–55. Kyiv. [in Ukrainian].

Yefremova, L. (1990). Ukrayinski narodni pisni v zapysah M. V. Lysenka [Ukrainian Folk Songs. Recordered by M. V. Lysenko].Vol. 1. Kyiv. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-10-29

Номер

Розділ

Розділ ІІІ. Типологія та географія зимових наспівів