Обрядовий фольклор українців півночі Молдови: трансформаційно-модифікаційні процеси

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31318/2522-4212.2020.15.219372

Ключові слова:

музичний фольклор, українці півночі Молдови, трансформаційномодифікаційні процеси

Анотація

Для цієї наукової розвідки об’єктом дослідження обрано найтиповіші обрядові наспіви українців півночі Молдови, які записали на цих теренах О. Харчишин і Н. Пастух упродовж 2005–2009 років у 41 селі й двох містах десяти районів регіону та подані до збірки «Фольклор українців півночі Молдови: пісні та речитативи», що становить джерельну базу студіювання. Основна мета – визначення модифікаційно-трансформаційних процесів в аналізованих мелотипах, виявлення в них спільного та відмінного з аналогами української традиційної музики загалом.

Стан побутування народновокальних творів українців півночі Молдови на сучасному етапі з етномузикологічного погляду загалом засвідчує типологічну спільність із традиційною народномузичною культурою українського народу. Єдність цієї культури проявляється навіть у подібних модифікаційно-трансформаційних процесах типових музично-ритмічних форм та їхніх складових.

Українці Молдови не тільки змогли зберегти здобутки своєї нації в розвою традиційної музичної культури, а й примножити їх завдяки засвоєнню та культивуванню іноетнічних сакраментальних надбань. Відтак вони зуміли витворити свій неповторний багатовекторний народномузичний стиль.

Біографія автора

Vasyl Koval, Львівська національна музична академія ім. М. В. Лисенка

Василь Коваль

Посилання

Hoshovskij, V. (1971). U istokov narodnoii muzyki slavian [The Sources of Slavs Folk Music]. Moscow [in Russian].

Kharchishin, O., Pastukh, N., Koval, V. (2019). Suchasnyi stan pobutuvannia folklornoi tradytsii ukraintsiv Moldovy: kalendarno-obriadovyi tsykl [The current state of life of the folk tradition of Ukrainians in Moldova: a calendar-ritual cycle]. Narodoznavchi zoshyty [Ethnographic Notebooks], 4 (148), 878–897. Lviv [in Ukrainian].

Klymenko, I. (2017). Ukrainska zymova makroarealohiia v konteksti sloviano-baltskoho rannotradytsiinoho melomasyvu (SBRM). Chastyna 2: Indeksovanyi reiestr zymovykh meloform [Ukrainian winter macroareology in the context of the Slavic-Baltic early traditional melody (SBRM). Part 2: Indexed register of winter meloforms]. Problemy etnomuzykolohii [Problems of Music Ethnology], Iss. 12, 8–18; atlas A1–A7. Kyiv: https://doi.org/10.31318/2522-4212.2017.12.132084 [in Ukrainian].

Lukanyuk, B. (2008). Genezis kupalsko-petrovskogo melotipa s devyatislozhnoy strukturoy stiha [Genesis of the Kupala-Petrovsky melotype with a nine-syllable verse structure]. Traditsionnyie muzyikalnyie kulturyi na rubezhe stoletiy: problemyi, metodyi, perspektivyi issledovaniya: Materialyi Mezhdunarodnoy nauchnoy konferentsii [Traditional Musical Cultures at the Turn of the Century: Problems, Methods, Research Prospects: Proceedings of the International Scientific Conference], pp. 89–96. Moscow: RAM named after the Gnesins [in Russian].

Lukashenko, L. (Comp.). (2006). Tradytsiini pisni ukraintsiv Pivnichnoho Pidliashshia: za materialamy ekspedytsii 1999–2001 rokiv Larysy Lukashenko ta Halyny Pokhylevych [Traditional Songs of Ukrainians of Northern Podlasie: Based on the Materials of Expeditions of 1999–2001 by Larysa Lukashenko and Halyna Pokhylevych]. Lviv: Kamula [in Ukrainian].

Mironenko, J. (1992). Pro rozselennia khorvativ, tyvertsiv ta ulychiv (za muzychno- folklornymy danymy) [On the settlement of Croats, Tiverts and Ulyches (according to musical and folklore data)]. Tretia konferentsiia doslidnykiv narodnoi muzyky chervonoruskykh (halytsko-volodymyrskykh) ta sumizhnykh zemel: Materialy [The Third Conference of Researchers of Folk Music of the Red Russian (Galician-Vladimir) and Adjacent Lands: Materials], 31–37. Lviv, (1992, April 1–5) [in Ukrainian].

Pelina, H. (2017). Tradytsiina muzychna kultura Maramoroshchyny v aspekti etnokulturnoho pohranychchia [Traditional Musical Culture of Maramures Region in the Aspect of Ethnocultural Frontier [Dissertation of the candidate of art history (17.00.03)]. Kyiv: National Academy of Music named after P. I. Tchaikovsky [in Ukrainian].

Pelina, H. (2015). Vesilni obriadovi pisni ta koliadky Maramoroshchyny: typolohiia etnomuzychnykh kordoniv [Wedding ritual songs and carols of Maramures region: typology of ethnomusical borders]. Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho: zbirnyk statei [Scientific Bulletin of the Tchaikovsky National Academy of Music of Ukraine: Сoll. of Articles], 116, 128–136. Kyiv: NMAU named after P. I. Tchaikovsky [in Ukrainian].

Popovich, K. F. (Ed.). (1997). V zemle nashi korni. Istoriya, traditsii i folklor syol Danu, Kamenkutsa i Nikolaevka Glodyanskogo rayona. Issledovaniya i materialyi [Our Roots are in the Ground. History, Traditions and Folklore of the Villages of Danu, Kamenkutsa and Nikolaevka, Glodyanskiy Region. Research and Materials]. Chisinau: Shtiintsa [in Russian].

Popovych, K., Chernega, K., Myronenko, Ya., Panko, V. and others. (Comp.). (1995). Spivaie Sturzovka. Zbirka ukrainskoho ta moldavskoho folkloru sela Sturzovka Hlodenskoho raionu Moldovy [Sturzovka Sings. Collection of Ukrainian and Moldavian Folklore of the Village of Sturzovka, Glodeni District of Moldova]. Chisinau [in Ukrainian].

Skazhenyk, M. (2010). Meloheohrafichnyi landshaft baseinu Uborti (za materialamy richnoho obriadovo-pisennoho tsyklu) [Melogeographical landscape of the Uborti basin (based on the materials of the annual ritual-song cycle)]. Problemy etnomuzykolohii [Problems of Music Ethnologhy], Iss. 5, 43–55; Atlas K9 – K13. Kyiv [in Ukrainian].

Skazhenyk, M. (2011). Etnomuzychnyi landshaft baseinu Uborti (za obriadamy ta pisniamy kalendarnoho tsyklu [Ethnomusical Landscape of the Ubort Pool (According to Rituals and Songs of the Calendar Cycle)] [Dissertation of the candidate of arts (17.00.03)]. Kyiv: National Academy of Music named after P. I. Tchaikovsky. 180 s. + Additions: 230 pp.: 232 notations, 32 maps [in Ukrainian].

Smal, K. (2008). Bukovyno, ridnyi kraiu. Ukrainski narodni pisni Pivdennoi Bukovyny [Bukovyna, the Native Land. Ukrainian Folk Songs of Southern Bukovina]. Chernivtsi: Knyhy–XXI [in Ukrainian].

Sokil, V. (1999). Narodni pisni ukraintsiv Zelenoho Klynu v zapysakh Vasylia Sokola [Folk Songs of Ukrainians of the Green Wedge in the Records of Vasyl Sokol]. Lviv: Institute of Ethnology of the National Academy of Sciences of Ukraine [in Ukrainian].

Suprun-Yaremko, N. (2005). Ukraintsi Kubani ta yikhni pisni: Monohrafiia [Ukrainians of Kuban and Their Songs: Monograph]. Kyiv [in Ukrainian].

Tiurikova, O. (1994). Dynamika folklornoyi tradyciyi (pisennyi folklore ukrayins`kyh pereselenciv Novosybirs`kogo Pryobya) [Dynamics of Folklore Tradition (Song Folklore of Ukrainian Settlers of Novosibirsk Pryobya)]. (Abstract of doctoral dissertation: Specialty: 10.00.02 «Musical Art»). Kyiv [in Ukrainian].

Tyurikova, O. (1996). Poliska tradytsiia u vesilnykh pisniakh ukraintsiv Sybiru (na materiali s. Morozovky Novosybirskoi oblasti) [Polissya tradition in wedding songs of Ukrainians of Siberia (on the material of the village of Morozovka, Novosibirsk region)]. Polissia: Mova, kultura, istoriia: Materialy mizhnarodnoi konferentsii [Polissya: Language, Culture, History: Proceedings of the International Conference], 447–457. Kyiv [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-10-29

Номер

Розділ

Розділ ІІ. Обрядові пісенні традиції: регіональний ракурс