Обрядовий фольклор українців півночі Молдови: трансформаційно-модифікаційні процеси
DOI:
https://doi.org/10.31318/2522-4212.2020.15.219372Ключові слова:
музичний фольклор, українці півночі Молдови, трансформаційномодифікаційні процесиАнотація
Для цієї наукової розвідки об’єктом дослідження обрано найтиповіші обрядові наспіви українців півночі Молдови, які записали на цих теренах О. Харчишин і Н. Пастух упродовж 2005–2009 років у 41 селі й двох містах десяти районів регіону та подані до збірки «Фольклор українців півночі Молдови: пісні та речитативи», що становить джерельну базу студіювання. Основна мета – визначення модифікаційно-трансформаційних процесів в аналізованих мелотипах, виявлення в них спільного та відмінного з аналогами української традиційної музики загалом.
Стан побутування народновокальних творів українців півночі Молдови на сучасному етапі з етномузикологічного погляду загалом засвідчує типологічну спільність із традиційною народномузичною культурою українського народу. Єдність цієї культури проявляється навіть у подібних модифікаційно-трансформаційних процесах типових музично-ритмічних форм та їхніх складових.
Українці Молдови не тільки змогли зберегти здобутки своєї нації в розвою традиційної музичної культури, а й примножити їх завдяки засвоєнню та культивуванню іноетнічних сакраментальних надбань. Відтак вони зуміли витворити свій неповторний багатовекторний народномузичний стиль.
Посилання
Hoshovskij, V. (1971). U istokov narodnoii muzyki slavian [The Sources of Slavs Folk Music]. Moscow [in Russian].
Kharchishin, O., Pastukh, N., Koval, V. (2019). Suchasnyi stan pobutuvannia folklornoi tradytsii ukraintsiv Moldovy: kalendarno-obriadovyi tsykl [The current state of life of the folk tradition of Ukrainians in Moldova: a calendar-ritual cycle]. Narodoznavchi zoshyty [Ethnographic Notebooks], 4 (148), 878–897. Lviv [in Ukrainian].
Klymenko, I. (2017). Ukrainska zymova makroarealohiia v konteksti sloviano-baltskoho rannotradytsiinoho melomasyvu (SBRM). Chastyna 2: Indeksovanyi reiestr zymovykh meloform [Ukrainian winter macroareology in the context of the Slavic-Baltic early traditional melody (SBRM). Part 2: Indexed register of winter meloforms]. Problemy etnomuzykolohii [Problems of Music Ethnology], Iss. 12, 8–18; atlas A1–A7. Kyiv: https://doi.org/10.31318/2522-4212.2017.12.132084 [in Ukrainian].
Lukanyuk, B. (2008). Genezis kupalsko-petrovskogo melotipa s devyatislozhnoy strukturoy stiha [Genesis of the Kupala-Petrovsky melotype with a nine-syllable verse structure]. Traditsionnyie muzyikalnyie kulturyi na rubezhe stoletiy: problemyi, metodyi, perspektivyi issledovaniya: Materialyi Mezhdunarodnoy nauchnoy konferentsii [Traditional Musical Cultures at the Turn of the Century: Problems, Methods, Research Prospects: Proceedings of the International Scientific Conference], pp. 89–96. Moscow: RAM named after the Gnesins [in Russian].
Lukashenko, L. (Comp.). (2006). Tradytsiini pisni ukraintsiv Pivnichnoho Pidliashshia: za materialamy ekspedytsii 1999–2001 rokiv Larysy Lukashenko ta Halyny Pokhylevych [Traditional Songs of Ukrainians of Northern Podlasie: Based on the Materials of Expeditions of 1999–2001 by Larysa Lukashenko and Halyna Pokhylevych]. Lviv: Kamula [in Ukrainian].
Mironenko, J. (1992). Pro rozselennia khorvativ, tyvertsiv ta ulychiv (za muzychno- folklornymy danymy) [On the settlement of Croats, Tiverts and Ulyches (according to musical and folklore data)]. Tretia konferentsiia doslidnykiv narodnoi muzyky chervonoruskykh (halytsko-volodymyrskykh) ta sumizhnykh zemel: Materialy [The Third Conference of Researchers of Folk Music of the Red Russian (Galician-Vladimir) and Adjacent Lands: Materials], 31–37. Lviv, (1992, April 1–5) [in Ukrainian].
Pelina, H. (2017). Tradytsiina muzychna kultura Maramoroshchyny v aspekti etnokulturnoho pohranychchia [Traditional Musical Culture of Maramures Region in the Aspect of Ethnocultural Frontier [Dissertation of the candidate of art history (17.00.03)]. Kyiv: National Academy of Music named after P. I. Tchaikovsky [in Ukrainian].
Pelina, H. (2015). Vesilni obriadovi pisni ta koliadky Maramoroshchyny: typolohiia etnomuzychnykh kordoniv [Wedding ritual songs and carols of Maramures region: typology of ethnomusical borders]. Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho: zbirnyk statei [Scientific Bulletin of the Tchaikovsky National Academy of Music of Ukraine: Сoll. of Articles], 116, 128–136. Kyiv: NMAU named after P. I. Tchaikovsky [in Ukrainian].
Popovich, K. F. (Ed.). (1997). V zemle nashi korni. Istoriya, traditsii i folklor syol Danu, Kamenkutsa i Nikolaevka Glodyanskogo rayona. Issledovaniya i materialyi [Our Roots are in the Ground. History, Traditions and Folklore of the Villages of Danu, Kamenkutsa and Nikolaevka, Glodyanskiy Region. Research and Materials]. Chisinau: Shtiintsa [in Russian].
Popovych, K., Chernega, K., Myronenko, Ya., Panko, V. and others. (Comp.). (1995). Spivaie Sturzovka. Zbirka ukrainskoho ta moldavskoho folkloru sela Sturzovka Hlodenskoho raionu Moldovy [Sturzovka Sings. Collection of Ukrainian and Moldavian Folklore of the Village of Sturzovka, Glodeni District of Moldova]. Chisinau [in Ukrainian].
Skazhenyk, M. (2010). Meloheohrafichnyi landshaft baseinu Uborti (za materialamy richnoho obriadovo-pisennoho tsyklu) [Melogeographical landscape of the Uborti basin (based on the materials of the annual ritual-song cycle)]. Problemy etnomuzykolohii [Problems of Music Ethnologhy], Iss. 5, 43–55; Atlas K9 – K13. Kyiv [in Ukrainian].
Skazhenyk, M. (2011). Etnomuzychnyi landshaft baseinu Uborti (za obriadamy ta pisniamy kalendarnoho tsyklu [Ethnomusical Landscape of the Ubort Pool (According to Rituals and Songs of the Calendar Cycle)] [Dissertation of the candidate of arts (17.00.03)]. Kyiv: National Academy of Music named after P. I. Tchaikovsky. 180 s. + Additions: 230 pp.: 232 notations, 32 maps [in Ukrainian].
Smal, K. (2008). Bukovyno, ridnyi kraiu. Ukrainski narodni pisni Pivdennoi Bukovyny [Bukovyna, the Native Land. Ukrainian Folk Songs of Southern Bukovina]. Chernivtsi: Knyhy–XXI [in Ukrainian].
Sokil, V. (1999). Narodni pisni ukraintsiv Zelenoho Klynu v zapysakh Vasylia Sokola [Folk Songs of Ukrainians of the Green Wedge in the Records of Vasyl Sokol]. Lviv: Institute of Ethnology of the National Academy of Sciences of Ukraine [in Ukrainian].
Suprun-Yaremko, N. (2005). Ukraintsi Kubani ta yikhni pisni: Monohrafiia [Ukrainians of Kuban and Their Songs: Monograph]. Kyiv [in Ukrainian].
Tiurikova, O. (1994). Dynamika folklornoyi tradyciyi (pisennyi folklore ukrayins`kyh pereselenciv Novosybirs`kogo Pryobya) [Dynamics of Folklore Tradition (Song Folklore of Ukrainian Settlers of Novosibirsk Pryobya)]. (Abstract of doctoral dissertation: Specialty: 10.00.02 «Musical Art»). Kyiv [in Ukrainian].
Tyurikova, O. (1996). Poliska tradytsiia u vesilnykh pisniakh ukraintsiv Sybiru (na materiali s. Morozovky Novosybirskoi oblasti) [Polissya tradition in wedding songs of Ukrainians of Siberia (on the material of the village of Morozovka, Novosibirsk region)]. Polissia: Mova, kultura, istoriia: Materialy mizhnarodnoi konferentsii [Polissya: Language, Culture, History: Proceedings of the International Conference], 447–457. Kyiv [in Ukrainian].