DOI: https://doi.org/10.31318/2522-4212.2019.14.183863

Герменевтика гуцульського індивідуального скрипкового виконавства космацько-брустурської традиції (на прикладі творчої діяльності Івана Соколюка)

Yarema Pavliv

Анотація


У статті розглянуто творчу діяльність видатного народного гуцульського скрипаля космацько-брустурської традиції Івана Івановича Соколюка (1944 р. н.) та досліджено його індивідуальний виконавський стиль за такими ознаками: репертуар, виконавська естетика, фразування, цезурування, орнаментика, комбінаторика, імпровізаційність, динаміка, артикулювання, інтонування, штрихова та аплікатурна техніки, положення скрипки і постановка рук.


Ключові слова


автентична гуцульська скрипкова музика; Іван Соколюк; космацько-брустурська традиція; «Гуцулка»; «Бервінкова»; герменевтика; індивідуальний виконавський стиль; гуцульське скрипкове виконавство

Повний текст:

PDF

Посилання


Herasymchuk, R. (2008), Narodni tantsi Ukrayintsiv Karpat. Knyha persha. Hutsulski tantsi [National dances of Ukrainian Carpathians. The first book. Hutsul dances]. Lviv. 608 p. [In Ukrainian].

Zelenchuk, I. (1997). Jyttia i muzyka Mogura. [Life and music of «Mogur»]. Hutsulshchyna [Hutsul region], No 3–4, 17–19. [In Ukrainian].

Zelenchuk, I., Zelenchuk, Y. (2015). Jyttia i tvorchist vydatnoho muzykanta hutsulshchyny Vasylia Hrumaliuka «Mogura». [Life and creativity of outstanding hutsul musician Vasyl Hrymaliuk «Mogur»]. Retrieved: July, 12, 2019 from https://ndiu.org.ua/book/akt-ukr-na-vikon-rozpor.pdf/ . [In Ukrainian].

Kondraсki, M. (1935). Muzyka Huculszczyzny. [Music of Hutsulshchyna]. Muzyka Polska, 7 (kwartalnik), 186–202. Warszawa. [In Polish].

Lukaniuk, B. (1992). Instrumentalnaya muzyka yevreiskoi` svad`by na Hutsulshchinie. [Instrumental music of the jewish wedding in Hutsulshchyna]. Piervaya miejdunarodnaya konferenciya pamyati M. Y. Beregovskoho (k stoletiu so dnia rojdieniya). Programma i tezisy dokladov [The first international conference of memory of M. Ya. Beregovsky (to the 100th birthday): Program and abstracts], pp. 13–16. Sankt-Peterburg. [In Russian].

Reissue, extended: Instrumentalna muzyka yevreiskoho vesillia na Hutsulshchyni. [Instrumental music of the jewish wedding in Hutsulshchyna]. Rodovid, 1995, No11, 15-19. [In Ukrainian].

Matsievskaya, V. (2003). Ispolnitelskoe iskusstvo hutsulskikh skripachei [Performing art of Hutsul violinists]. (Avtoreferat diss... kand. iskusstvovedenia). Sankt-Peterburg. 24 p. [In Russian].

Matsievskyj, I. (1970). Hutsulskie skripichnye kompoziciyi [Violin compositions by Hutsuls]. (Avtoreferat diss... kand. Iskusstvovedenia). Leningrad. [In Russian].

Matsievskyj, I (1972). O podvizhnosti i ustojchivosti struktury v sviazi s improvizatsionnostiu. [About structure mobility and stability of the due to improvisation]. Slavianskyi muzykalnyi folklor: statiyi i materialy [Slavic Musical Folklore: Articles and Materials], p. 299–340. Moskov. [In Russian].

Mierczynski, S. (1965). Muzyka Huculszczyzny. [Music of Hutsulshchyna]. Kraków: Polskie wydawnictwo muzyczne. 200 p. [In Polish].

Pavliv, Y. (2016). Porivnialnyi analiz bervinkovykh nahravan` hutsulskoho skrypalia [Comparative analysis hutsul violinist’ playing bervinkovy]. Ukrainska muzyka. Iss. 2 (20), 31–38. Lviv. [In Ukrainian].

Pavliv, Y. (2017). Hutsulskyi skrypal Ivan Sokoliuk – reprezentant tradytsijnoyi muzyky sela Brustury (tvorchyi portret narodnoho muzykanta) [Hutsul violinist Ivan Sokoliuk – representative of traditional music of village Brustury (creative portrait of folk musician)]. Desiata Konferentsiya Doslidnykiv Narodnoi Muzyky Chervonoruskykh (Halytsko-Volodymyrskykh) ta Symizhnykh zemel, p. 269–280. Lviv. [In Ukrainian].

Shuhevych, V. (2018). Hutsulshchyna: v 5 chastynah [Hutsulshchyna: in 5 parts]. Monograph. Harkiv. 1218 + [10] p. [In Ukrainian].

Suprun-Yaremko, N. (2010). Spezyfika ukrainskoho narodnoho bahatoholossya [Specificity of the Ukrainian folk polyphony]. Muzykoznavchi praci, p. 354–362. Rivne. [In Ukrainian].

Yaremko, B. (2010). Rekonstruktsiya «panteonu» skrypaliv kosmatsko-shepitskoyi tradytsiyi [Reconstruction of the violinist «pantheon» by the tradition of the Kosmach-Shepit areal]. Tradytsiyna kultura v umovakh hlobalizatsiyi: suchasni sotsiokulturni praktyky [Traditional culture in the context of globalization: current socio-cultural practices], p. 261–265. Charkiv. [In Ukrainian].

Yaremko, B. (2014). Sopilkova muzyka hutsuliv. Monographiya [The Hutsuls Pipe Music. Monograph]. Lviv. 180 p. [In Ukrainian].


Пристатейна бібліографія ДСТУ


Герасимчук, Роман. (2008). Народні танці українців Карпат. Кн. 1: Гуцульські танці. Львів: ІННУ. 608 с.

Зеленчук, Іван (1997). Життя і музика Моґура. Гуцульщина, No 3–4, С. 17–19.

Зеленчук, І., Зеленчук, Я., (2015). Життя і творчість видатного музиканта Гуцульщини Василя Грималюка «Могура». Retrieved from URL: https://ndiu.org.ua/book/akt-ukr-na-vikon-rozpor.pdf/ (Дата звернення: 12.07.2019).

Луканюк, Б. С. (1992). Инструментальная музика еврейской свадьбы на Гуцульщине. Первая международная конференция памяти М. Я. Береговского (к столетию со дня рождения): Программа и тезисы докладов, 13–16.

Санкт-Петербург. (12–14 октября, 1992 г.). (Перевидання, розширене: Луканюк, Б. (1995). Інструментальна музика єврейського весілля на Гуцульщині. Родовід, 1995, No 11, С. 15–19.

Мациевская, В. И. (2003). Исполнительское искусство гуцульских скрипачей. (Автореф. дис. канд. искусствоведения). Санкт-Петербург. 24 с.

Мациевский, И. В. (1970). Гуцульские скрипичные композиции. (Автореф. дис...канд. искусствоведения). Ленинград. 24 с.

Мациевский, И. В. (1972). О подвижности и устойчивости структуры в связи с импровизационностью (на материале гуцульской народноинструментальной музыки). Славянский музыкальный фольклор: статьи и материалы, cc. 299–339. Москва: Музыка.

Павлів, Я. Д. (2016). Порівняльний аналіз бервінкових награвань гуцульського скрипаля. Українська музика. Число 2 (20), С. 31–38. Львів.

Павлів, Я. Д. (2017). Гуцульський скрипаль Іван Соколюк – репрезентант традиційної музики села Брустури (творчий портрет народного музиканта). Десята конференція дослідників народної музики червоноруських (галицько-володимирських) та суміжних земель: зб. ст. і мат. на пошану проф. Богдана Луканюка, С. 269–280. Львів. (Львів, 21–23 квітня 2017 р.).

Супрун-Яремко, Н. О. (2010). Специфіка українського народного інструментального багатоголосся. Музикознавчі праці, С. 354–362. Рівне: Возень.

Шухевич, В. (2018). Гуцульщина: в 5 частинах. Т. 3. Монографія (раритетне видання 1899-1908рр.). Харків. 1218 +[10] с.

Яремко, Б. І. (2010). Реконструкція «пантеону» скрипкової космацько-шепітської традиції. Традиційна культура в умовах глобалізації: сучасні соціокультурні практики, С. 261–265. Харків.

Яремко, Б. І. (2014). Сопілкова музика гуцулів: монографія. Львів. 180 с.

Kondraсki, Мihal (1935). Muzyka Huculszczyzny. Odbitka z Kwartalnika, Muzyka Polska, 7, 186–202. Warszawa.

Mierczyński, Stanisław (1965). Muzyka Huculszczyzny: monografia. Przygotował do druku z rękopisu, skomentował i wstępem opatrzył Jan Stęszewski. Kraków: Polskie wydawnictwo muzyczne. 200 s





2522-4220 (online)
2522-4212 (print)