Ще раз про українське народне багатоголосся (типи фактурного устрою)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31318/2522-4212.2019.14.183850

Ключові слова:

українська народна пісенність, типи багатоголосся, гетерофонія, унісон, поліфонія, втора, функціонально-гармонічна фактура, кантова фактура

Анотація

У статті систематизовано типи українського народного багатоголосся (далі УНБ) та обґрунтовано їх поділ на різновиди на основі нових експедиційних знахідок та розгляду досліджень українських етномузикологів (В. Матвієнка, А. Іваницького, Л. Трубнікової, І. Пясковського, В. Осадчої, О. Смоляка) і розвідок авторки. Підтверджено й розвинено концепцію київських етномузикологів (О. Мурзиної, Є. Єфремова). Конкретизовано значення поширених термінів, запропоновано нові. Узагальнено висвітлено географічну дислокацію типів/видів УНБ у регіонах. Характеризуються мало відомі артефакти орнаментованого октавного (і двохоктавного) співу на Наддністрянському Поділлі. Простежено ознаки розбіжностей і сходжень видів УНБ Нового часу, що дозволяє виявити в різних регіональних стилях загальнонаціональні риси як віддзеркалення закономірностей етномузичного мислення українців.

Біографія автора

Olena Shevchuk, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського

Олена Шевчук

Посилання

Brown, S. (2003). Contagious Heterophony: A New Theory about the Origins of Music. The First International Symposium on Traditional Polyphony, pp. 66–78 Tbilisi: V. Saradjishvili State Conservatoire. [in English].

Gabizonia, T. (2001) Some Aspects of Relation between Georgian Church Hymns and Georgian Folk Songs. Problems of Polyphony in Sacred and Secular Music: Reports of the International Scientific Conference Dedicated to the 3000th Anniversary of Georgia’s Statehood and the 2000 th Anniversary of Christ’s Birth, pp. 220–222. Tbilisi: V. Saradjishvili State Conservatoire. (Tbilisi, 22nd–28th of October, 2000). [in English].

Hrytsa, S. (2009). Skhodzhennya ta opozytsiyi v slovesnomu folʹklori etnichnykh pohranych [Similarities and Oppositions in Verbally-Musical Folklore of Ethnic Borders]. Naukovyy visnyk NMAU imeni P. I. Chaykovsʹkoho [Scientific Researches: Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, Iss. 80: Musicology today: Problems and Perspectives], pp. 337–359. Kyiv. [in Ukrainian].

Ivanytskyj, А. (1990). Ukrayinska narodna muzychna tvorchist [Ukrainian Folk Music Art]. Kyiv. 336 p. [in Ukrainian].

Ivanytskyj, А. (2007). Istorychna Khotynshchyna. Muzychno-etnohrafichne doslidzhennya. Zbirnyk folʹkloru [Historic Khotyn region. Musical and Ethnographic Research. Collection of Folklore]. Vinnytsya. 576 p. [in Ukrainian].

Matvienko, V. (1967). Pro deyaki osoblyvosti ukrayinsʹkoho narodnoho bahatoholossya [On Some Features of the Ukrainian Folk Part-Singing], Ukrainske muzykoznavstvo [Ukrainian musicology], Iss. 2, pp. 152–166. Kyiv. [in Ukrainian].

Myronenko, Ya. (1993). Muzychnyy folklor halytsʹko-volodymyrskykh zemel u konteksti slov'yansʹkykh kulʹtur (do problemy kontekstualʹnoho doslidzhennya folʹkloru) [Musical Folklore of the Galician-Vladimir Lands in the Context of Slavic Cultures (to the Problem of Contextual Study of Folklore)]. Chetverta konferenciya doslidnykiv narodnoi muzyky chervonoruskykh (Galytsko-Volodymyrskykh ta sumizhnykh zemel [The Fourth Conference for Researchers of Folk Music in Red Rus’ and Adjacent Lands], pp. 90–91. Lviv. [in Ukrainian].

Murzina, O. (1995). Ukrainska protiazhna pisnia v aspekti istorychnoho chasu [Ukrainian Long Song in the Aspect of Historical Time]. Zbirnyk naukovykh i naukovo-metodychnykh pratsʹ kafedry folʹkloru ta etnohrafii [Collection of Scientific and Scientific-Methodic Works of the Department of Folklore and Ethnography], pp. 13–30. Kyiv State Institute of Culture. [in Ukrainian].

Murzina, O. (1995). Mynule ta sʹohodennya ukrayinsʹkoho tradytsiynoho bahatoholossya [Past and Present of the Ukrainian Tradition Multipart Singing]. Naukovyy visnyk NMAU imeni P. I. Chaykovsʹkoho [Scientific Researches: Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, Iss. 80: Musicology today: Problems and Perspectives], pp. 361–377. Kyiv. [in Ukrainian].

Murzina, O. (2016). Narodne bahatoholossya [Folk Part Singing]. Istoriya ukrayinsʹkoyi muzyky: U 7 tomah. Tom 1: Vid naydavnishykh chasiv do XVIII stolittya. Knyha 1: Narodna muzyka [History of Ukrainian Music: In 7 volumes. Volume 1: From Ancient times to the 18th century, Book 1: Folk Music], рp. 340–368. Kyiv: M. T. Rylskyi Institute of Art, Folklore Studies and Ethnology of the National Academy of Sciences of Ukraine. [in Ukrainian].

Osadcha, V. (2001). Rytmointonatsiyna aktyvnistʹ i manera vykonannya u protsesi tvorennya slobozhansʹkoho «protyazhnoho» rozspivu [Rhythmical-Intonation Activeness and Performance Manner in the Creating Process of a Slobozhan «long» Singing]. Folʹklorystychni vizii (uchni – vchytelevi I. V. Matsiyevsʹkomu z nahody 60–richchya): Zbirnyk statey i materialiv. [Folkloristic Visions (Pupils – to Teacher I. V. Matsievsky on the Occasion of the 60th Anniversary): Collection of articles and materials], pp. 82–90. Ternopil. [in Ukrainian].

Piaskovsky, I. (2004). Do pytannya klasyfikatsiyi bahatoholossya v ukrayinskykh narodnykh pisnyakh [On the Question of the Polyphony Classification in Ukrainian Folk Songs]. Problemy etnomuzykolohyi [Problems of Music Ethnology]. Iss. 2, pp. 42–47. Kyiv. [in Ukrainian].

Rice, T. (2003). The Geographical Distribution on Part-Singing Styles in Bulgaria. The First International Symposium on Traditional Polyphony, pp. 251–265. Tbilisi State Conservatoire. [in English].

Segeda, S. (1995). Antropoloho-odontolohichni ta dermatohlifichni doslidzhennya naselennya Ukrayinsʹkoho Polissya [Anthropological-Odontological and Dermatoglyphic Studies of the Ukrainian Polissya Population]. Polissya: mova, kulʹtura, istoriya [Polissya: Language, Culture, History: Proceedings of the International Conference], pp. 182–188. Kyiv. [in Ukrainian].

Smolyak, O. (2008). Narodne bahatoholossya Ternopilshchyny: istoriya i typolohiya: Navchalʹnyy posibnyk [Folk Part Singing of the Ternopil Region: History and Typology: Study Guide]. Ternopil. 171 p. [in Ukrainian].

Shevchuk, O. (1999). Stylistychni osoblyvosti ukrayinsʹkoho narodnoho muzychnoho vykonavstva: Robocha prohrama [Stylistic features of Ukrainian Folk Music Performance: Study program], Kyiv National University of Culture and Arts, 24 p. [in Ukrainian].

Shevchuk, E. (2001). Vidy mnogogolosiya v ukrainskom narodno-pesennom i tserkovno-pevcheskom tvorchestve XVII v. [Multi-Part Texture Types in Ukrainian Folk Songs and Church Chants of the 17th Century]. Problems of Polyphony in Sacred and Secular Music: Reports of the International Scientific Conference Dedicated to the 3000th Anniversary of Georgia’s Statehood and the 2000 th Anniversary of Christ’s Birth, pp. 196–208. Tbilisi: V. Saradjishvili State Conservatoire, 2001. (Tbilisi, 22nd–28th of October, 2000) [in Russian, Georgian].

Shevchuk, E. (2012). Kant [Canticle (Three-Part)]. Pravoslavnaya entsiklopediya [Orthodox encyclopedia], Vol. 30, p. 484–502. Moscow. [in Russian].

Sopilka, T. (1996). Ranni formy rozvynenoho bahatoholossya na seredn’odniprovsʹkomu Livoberezhzhi (na materiali vesilʹnykh pisenʹ Poltavshchyny). (Dyplomna robota) [Early Forms of the Developed Polyphony on the Middle Dnieper Left Bank (on the Material of Poltava Region Wedding songs. (Graduate work)]. Kyiv: NMAU [in Ukrainian].

Trubnikova, L. (1992). Pidholoskovistʹ u systemi kompozytorsʹkoho stylyu [Voices of Multipart Texture in a Composer’s Style System]. Muzychna Kharkivshchyna: zbirnyk nauk. pratsʹ [Musical Kharkiv Region: Collection of Scientific Works], pp. 296–304. Kharkiv. [in Ukrainian].

Zhylko, F. (1958). Hovory ukrayinsʹkoyi movy [Dialects of Ukrainian Language]. Kyiv. 172 p. [in Ukrainian].

Zaliznyak, L. (1995). Polissya v systemi kulʹturno-istorychnykh rehioniv Ukrayiny (za danymy arkheolohiyi) [Polissya in the System of Cultural and Historical Regions of Ukraine (according to Archeological Data)]. Polissya: mova, kulʹtura, istoriya [Polissya: Language, Culture, History: Proceedings of the International Conference], p. 182–188. Kyiv. [in Ukrainian].

Yashchenko, L. (1962). Ukrayinsʹke narodne bahatoholossya [Ukrainian Folk Multi-Part Singing]. Kyiv. 236 p. [in Ukrainian].

Yashchenko, L. (Ed.) (1963). Bukovynsʹki narodni pisni: zbirnyk [Bukovyna Folk Songs: collection]. Compiler Leopold Yashchenko. Kyiv, 680 p. [in Ukrainian].

Yefremov, Ye. (2001). Pro tradytsiynu fakturnu budovu polisʹkykh lirychnykh pisenʹ [On the Traditional Textural Structure of Polissya lyric songs]. Folʹklorystychni vizii (uchni – vchytelevi I. V. Matsiyevsʹkomu z nahody 60–richchya): Zbirnyk statey i materialiv. [Folkloristic Visions (Pupils – to Teacher I. V. Matsievsky on the Occasion of the 60th Anniversary)]: Collection of articles and materials, pp. 65–81. Ternopil, [in Ukrainian].

Yefremov, Yevgen. (2004). Muzyka i rytual: vzayemokoordynatsiya zvukovysotnykh chynnykiv ta vykonavsʹkoyi stylistyky v obryadovykh pisnyakh Tsentralʹnoho Polissya. [Music and Ritual: the Inter-Coordination of Sound-Scale Factors and Performance Style in the Central Polissya Ritual Songs]. Studiyi mystetstvoznavchi. Teatr. Muzyka. Kino. [Researshes of the Fine Arts. Theater. Music. Cinema], nr. 4 (8), pp. 50–57. Kyiv: Publishing Rylski Institute. [in Ukrainian].

Yefremov, Ye., Ponomarenko, V. (1989). Doslidzhennya lokalnoyi narodnopisennoyi tradytsiyi yak osnova diyalnosti vtorynnoho folklornoho ansamblyu [Investigation of the Local Folk Tradition as a Basis for the Activity of the Secondary Folk Ensemble]. Ukrainske muzykoznavstvo [Ukrainian Musicology], Iss. 24, pp. 5–16. Kyiv. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-11-15

Номер

Розділ

Питання теорії та методології