Купальська традиція села Легедзине (східне Поділля): стилістичні зміни на межі ХХ і ХХІ століть
DOI:
https://doi.org/10.31318/2522-4212.2018.13.145724Ключові слова:
Купало, купальський обряд, купальська пісня, петрівка, Поділля, Уманщина, Легедзине, фольклорна традиція, музична стилістикаАнотація
Стаття присвячена порівняльній характеристиці пісень купальсько-петрівського циклу села Легедзине Тальнівського району Черкаської області, зафіксованих від двох поколінь виконавців: 1920–1930-х та 1940–1950-х років народження. Записи кінця 1980-х років презентують питому місцеву музичну стилістику і виконавську манеру, які сьогодні практично втрачені. Матеріали ж 2000-х років не тільки дають уявлення про стан традиції на початку ХХІ століття, але й несуть відбиток музично-стилістичних змін у виконавській практиці молодших співачок. Окрім мелічної характеристики наспівів, проілюстрованих фонетичними транскрипціями, стаття містить опис основних обрядодій купальського свята, повні поетичні тексти пісень і світлини виконавців.
Завантаження
Посилання
Honcharenko, O. (2012). Melofonetychni chynnyky diahnostuvannia lokalnykh dialektiv (za typamy kadansuvannia u tradytsiiakh pivnichnoho skhodu Ukrainy) [Musical-phonetic criteria diagnosing of local dialects (by cadencing types in the tradition of the northeast of Ukraine)]. Problemy etnomuzykolohyi [Problems of Music Ethnology]. Kyiv. Iss. 7, pp. 63–68. [in Ukrainian].
Zavalniuk, A. (2008). Ukrainski litni obriady ta pisni [Ukrainian summer rituals and songs]. Vinnytsia: Nova knyha. 304 p. [in Ukrainian].
Ivanytskyi, A. (2006). Drevo [Drewo]. Ukrayinska muzychna entsyklopediya [Ukrainian Music Encyclopedia]. Kyiv: Rylsky Institute of Art Studies, Folklore and Ethnology of the National Academy of Sciences of Ukraine. Vol.1. pp. 653–654. [in Ukrainian].
Kalendarno-obriadovi pisni (1987). Kalendarno-obriadovi pisni [Calendar ritual songs]. Kyiv : Dnipro, 1987. 392 p. [in Ukrainian].
Klymenko, I. (2010). Naspivy kupalsko-petrivskoi pryurochenosti v ukraintsiv: makroarealohiia [Midsummer («kupalo» – «petrivka») timed tunes of ukrainians: macroarealogic review]. Problemy etnomuzykolohyi [Problems of Music Ethnology]. Kyiv. Iss. 5, pp. 138–164. [in Ukrainian].
Klymenko, I., Protasova, S., Tereshchenko O. (2010). Zvedenyi meloanalitychnyi reiestr «Skhidne Podillia ta sumizhni zemli: kupalsko-petrivski melodii» [Combined meloanalytic register: «Eastern Podillya and adjacent lands midsummer («kupalo» – «petrivka») timed tunes»]. Problemy etnomuzykolohyi [Problems of Music Ethnology]. Kyiv. Iss. 5, pp. 192–198. [in Ukrainian].
Klymenko, I., Shevchuk, O. (2006). Volodar. Ukrayinska muzychna entsyklopediya [Ukrainian Music Encyclopedia]. Kyiv: Rylsky Institute of Art Studies, Folklore and Ethnology of the National Academy of Sciences of Ukraine, 2006. T. 1. P. 409. [in Ukrainian].
Klymets, Y. (1990). Kupalska obriadovist na Ukraini [Rites Kupalo in Ukraine]. Kyiv: Naukova dumka. 143 p. [in Ukrainian].
Kolodiuk, A. (2015). Obriady ta pisni kupalsko-petrivskoho periodu (za materialamy serednoho mezhyrichchia Horyni ta Sluchi) [The rituals and songs of the middsummer («kupalo»-«petrivka») period (based on the average watershed Goryn and Slush)]. Problemy etnomuzykolohyi [Problems of Music Ethnology]. Kyiv. Iss. 10, pp. 104–123. [in Ukrainian].
Kopyl, S. (1991). Kalendarnaia pesennost Umanshchyny: Dynamika stanovlenyia tradytsii. Graduate work. Scientific supervisor Ye. Yefremov. Kyiv: Petro Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine. 90 p. [in Ukrainian].
Krymskyi, A. (1930). Zvenyhorodshchyna. Shevchenkova batkivshchyna z pohliadu etnohrafichnoho ta dialektolohichnoho: Vidtvorennia avtorskoho maketu 1930 r. [Zvenyhorodka region. Shevchenko's homeland in terms of ethnographic and dialectological: Reproduction of the author's layout of 1930]. Cherkasy: Vertykal. XVI+438+10*s. ill. [in Ukrainian].
Lehedzyne, (2017). Nashe Kupalo obmeteno [Our Kupalo is decorated]. URL: http://www.polyphonyproject.com/uk/song/BMI_UK17100435 (Accessed: 20.05.2018).
Murzina, O. (2001). Ukrainska protiazhna pisnia v aspekti istorychnoho chasu [Ukrainian long song in the aspect of historical time]. Ukrainske muzykoznavstvo [Ukrainian musicology].Iss. 30. Kyiv, 2001. Pp. 80–90.
Murzina, O. (2002). Temporalnist: uporiadkuvannia ta prozhyvannia chasu v ukrainskii pisennii kulturi usnoi tradytsii [Temporality: arranging and living of Time in the Ukrainian song culture of oral tradition]. Metrorytm-1. Kolektyvna monohrafiia [Metrorytm-1. Collective monograph]. Kyiv: Rylsky Institute of Art Studies, Folklore and Ethnology of the National Academy of Sciences of Ukraine. Pp. 31-35. [in Ukrainian].
Murzina, O. (2004). Fenomen vremeni v pevcheskoy traditsii Tsentral'noy Ukrainy [The Phenomenon of Time in the Singing Tradition of Central Ukraine]. Folklor: sovremennost i traditsiya. Materialy of the third mezhdunarodnoy konferentsii pamyati A. V. Rudnevoy [Folklore: modernity and tradition. Materials of the 3rd International Conference in memory of A. V. Rudneva]. Scientific works of the Moscow State Conservatory. Moscow. Iss. 48. Pp. 5–16. [in Russian].
Protasova, S. (2010). Kupalski pisni z okrainy Skhidnoho Podillia (Umanshchyna ta okolytsi) [«Kupalo» songs of East Podillya outskirts (Umanshchyna and the vicinities)]. Problemy etnomuzykolohyi [Problems of Music Ethnology]. Kyiv. Iss. 5, pp. 184–191. [in Ukrainian].
Pshenichkina, H. (2018). «Zvenyhorodshchyna» Ahatanhela Krymskoho ta suchasni doslidzhennia obriadovoi pisennosti pravoberezhnoi Cherkashchyny [«Zvenyhorodschyna» by Ahatanhel Krymskyi and contemporary investigations of ritual folk singing tradition from right-bank Cherkasy Region]. Problemy etnomuzykolohyi [Problems of Music Ethnology]. Kyiv, 2018. Iss. 13. Pp. 154–175. [in Ukrainian].
Shevchuk, Ol. (2006). Ansambli naukovo-etnohrafichni. [Scientific-ethnographic encembles]. Ukrayins’ka muzychna encyklopediya [Ukrainian Music Encyclopedie]. Кyiv: M. T. Rylskyi Institute of Art, Folklore Studies and Ethnology of the National Academy of Sciences of Ukraine, vol. 1, p. 69–70 [in Ukrainian].
Skazhenyk, M. (2009). Meloheohrafichne vyvchennia Uborti: kupalsko-petrivski naspivy ta obriady [Melogeographic study of Ubort’: Kupala – Petrov tunes and rituals]. Problemy etnomuzykolohyi [Problems of Music Ethnology]. Kyiv. Iss. 4, pp. 154–175. [in Ukrainian].
Tereshchenko, O. (2016). Vesnianky Peredstepovoho Pravoberezhzhia [Spring Songs of the Right Bank in front of the steppe]. Kropyvnytskyi: «Imeks-LTD». 96 p. [in Ukrainian].
Chebaniuk, O. (1989). Peredmova [Foreword]. Kupalski pisni [Kupalo songs]. Songbook. Kyiv. Pp. 13–15. [in Ukrainian].
Moszynska, J. (1881). Kupajło tudzież zabawy doroczne i inne z dodatkiem niektórych obrzędów i pieśni weselnych ludu ukraińskiego z okolic Białej Cerkwi [fun at Kupalo and others with the application of some rituals and songs of the wedding of Ukrainians from the outskirts of the Bila Tserkva]. Zbiór wiadomości do antropologii krajowej [Collection of data on regional anthropology]. Krakow. Vol. V. Pp. 24–101. [in Polish].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Проблеми етномузикології» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.

