Купальська традиція села Легедзине (східне Поділля): стилістичні зміни на межі ХХ і ХХІ століть

Автор(и)

  • Margaryta Skazhenyk Проблемна науково-дослідна лабораторія етномузикології Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського http://orcid.org/0000-0002-8921-6144

DOI:

https://doi.org/10.31318/2522-4212.2018.13.145724

Ключові слова:

Купало, купальський обряд, купальська пісня, петрівка, Поділля, Уманщина, Легедзине, фольклорна традиція, музична стилістика

Анотація

Стаття присвячена порівняльній характеристиці пісень купальсько-петрівського циклу села Легедзине Тальнівського району Черкаської області, зафіксованих від двох поколінь виконавців: 1920–1930-х та 1940–1950-х років народження. Записи кінця 1980-х років презентують питому місцеву музичну стилістику і виконавську манеру, які сьогодні практично втрачені. Матеріали ж 2000-х років не тільки дають уявлення про стан традиції на початку ХХІ століття, але й несуть відбиток музично-стилістичних змін у виконавській практиці молодших співачок. Окрім мелічної характеристики наспівів, проілюстрованих фонетичними транскрипціями, стаття містить опис основних обрядодій купальського свята, повні поетичні тексти пісень і світлини виконавців.

Біографія автора

Margaryta Skazhenyk, Проблемна науково-дослідна лабораторія етномузикології Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського

Скаженик Маргарита

Посилання

Honcharenko, O. (2012). Melofonetychni chynnyky diahnostuvannia lokalnykh dialektiv (za typamy kadansuvannia u tradytsiiakh pivnichnoho skhodu Ukrainy) [Musical-phonetic criteria diagnosing of local dialects (by cadencing types in the tradition of the northeast of Ukraine)]. Problemy etnomuzykolohyi [Problems of Music Ethnology]. Kyiv. Iss. 7, pp. 63–68. [in Ukrainian].

Zavalniuk, A. (2008). Ukrainski litni obriady ta pisni [Ukrainian summer rituals and songs]. Vinnytsia: Nova knyha. 304 p. [in Ukrainian].

Ivanytskyi, A. (2006). Drevo [Drewo]. Ukrayinska muzychna entsyklopediya [Ukrainian Music Encyclopedia]. Kyiv: Rylsky Institute of Art Studies, Folklore and Ethnology of the National Academy of Sciences of Ukraine. Vol.1. pp. 653–654. [in Ukrainian].

Kalendarno-obriadovi pisni (1987). Kalendarno-obriadovi pisni [Calendar ritual songs]. Kyiv : Dnipro, 1987. 392 p. [in Ukrainian].

Klymenko, I. (2010). Naspivy kupalsko-petrivskoi pryurochenosti v ukraintsiv: makroarealohiia [Midsummer («kupalo» – «petrivka») timed tunes of ukrainians: macroarealogic review]. Problemy etnomuzykolohyi [Problems of Music Ethnology]. Kyiv. Iss. 5, pp. 138–164. [in Ukrainian].

Klymenko, I., Protasova, S., Tereshchenko O. (2010). Zvedenyi meloanalitychnyi reiestr «Skhidne Podillia ta sumizhni zemli: kupalsko-petrivski melodii» [Combined meloanalytic register: «Eastern Podillya and adjacent lands midsummer («kupalo» – «petrivka») timed tunes»]. Problemy etnomuzykolohyi [Problems of Music Ethnology]. Kyiv. Iss. 5, pp. 192–198. [in Ukrainian].

Klymenko, I., Shevchuk, O. (2006). Volodar. Ukrayinska muzychna entsyklopediya [Ukrainian Music Encyclopedia]. Kyiv: Rylsky Institute of Art Studies, Folklore and Ethnology of the National Academy of Sciences of Ukraine, 2006. T. 1. P. 409. [in Ukrainian].

Klymets, Y. (1990). Kupalska obriadovist na Ukraini [Rites Kupalo in Ukraine]. Kyiv: Naukova dumka. 143 p. [in Ukrainian].

Kolodiuk, A. (2015). Obriady ta pisni kupalsko-petrivskoho periodu (za materialamy serednoho mezhyrichchia Horyni ta Sluchi) [The rituals and songs of the middsummer («kupalo»-«petrivka») period (based on the average watershed Goryn and Slush)]. Problemy etnomuzykolohyi [Problems of Music Ethnology]. Kyiv. Iss. 10, pp. 104–123. [in Ukrainian].

Kopyl, S. (1991). Kalendarnaia pesennost Umanshchyny: Dynamika stanovlenyia tradytsii. Graduate work. Scientific supervisor Ye. Yefremov. Kyiv: Petro Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine. 90 p. [in Ukrainian].

Krymskyi, A. (1930). Zvenyhorodshchyna. Shevchenkova batkivshchyna z pohliadu etnohrafichnoho ta dialektolohichnoho: Vidtvorennia avtorskoho maketu 1930 r. [Zvenyhorodka region. Shevchenko's homeland in terms of ethnographic and dialectological: Reproduction of the author's layout of 1930]. Cherkasy: Vertykal. XVI+438+10*s. ill. [in Ukrainian].

Lehedzyne, (2017). Nashe Kupalo obmeteno [Our Kupalo is decorated]. URL: http://www.polyphonyproject.com/uk/song/BMI_UK17100435 (Accessed: 20.05.2018).

Murzina, O. (2001). Ukrainska protiazhna pisnia v aspekti istorychnoho chasu [Ukrainian long song in the aspect of historical time]. Ukrainske muzykoznavstvo [Ukrainian musicology].Iss. 30. Kyiv, 2001. Pp. 80–90.

Murzina, O. (2002). Temporalnist: uporiadkuvannia ta prozhyvannia chasu v ukrainskii pisennii kulturi usnoi tradytsii [Temporality: arranging and living of Time in the Ukrainian song culture of oral tradition]. Metrorytm-1. Kolektyvna monohrafiia [Metrorytm-1. Collective monograph]. Kyiv: Rylsky Institute of Art Studies, Folklore and Ethnology of the National Academy of Sciences of Ukraine. Pp. 31-35. [in Ukrainian].

Murzina, O. (2004). Fenomen vremeni v pevcheskoy traditsii Tsentral'noy Ukrainy [The Phenomenon of Time in the Singing Tradition of Central Ukraine]. Folklor: sovremennost i traditsiya. Materialy of the third mezhdunarodnoy konferentsii pamyati A. V. Rudnevoy [Folklore: modernity and tradition. Materials of the 3rd International Conference in memory of A. V. Rudneva]. Scientific works of the Moscow State Conservatory. Moscow. Iss. 48. Pp. 5–16. [in Russian].

Protasova, S. (2010). Kupalski pisni z okrainy Skhidnoho Podillia (Umanshchyna ta okolytsi) [«Kupalo» songs of East Podillya outskirts (Umanshchyna and the vicinities)]. Problemy etnomuzykolohyi [Problems of Music Ethnology]. Kyiv. Iss. 5, pp. 184–191. [in Ukrainian].

Pshenichkina, H. (2018). «Zvenyhorodshchyna» Ahatanhela Krymskoho ta suchasni doslidzhennia obriadovoi pisennosti pravoberezhnoi Cherkashchyny [«Zvenyhorodschyna» by Ahatanhel Krymskyi and contemporary investigations of ritual folk singing tradition from right-bank Cherkasy Region]. Problemy etnomuzykolohyi [Problems of Music Ethnology]. Kyiv, 2018. Iss. 13. Pp. 154–175. [in Ukrainian].

Shevchuk, Ol. (2006). Ansambli naukovo-etnohrafichni. [Scientific-ethnographic encembles]. Ukrayins’ka muzychna encyklopediya [Ukrainian Music Encyclopedie]. Кyiv: M. T. Rylskyi Institute of Art, Folklore Studies and Ethnology of the National Academy of Sciences of Ukraine, vol. 1, p. 69–70 [in Ukrainian].

Skazhenyk, M. (2009). Meloheohrafichne vyvchennia Uborti: kupalsko-petrivski naspivy ta obriady [Melogeographic study of Ubort’: Kupala – Petrov tunes and rituals]. Problemy etnomuzykolohyi [Problems of Music Ethnology]. Kyiv. Iss. 4, pp. 154–175. [in Ukrainian].

Tereshchenko, O. (2016). Vesnianky Peredstepovoho Pravoberezhzhia [Spring Songs of the Right Bank in front of the steppe]. Kropyvnytskyi: «Imeks-LTD». 96 p. [in Ukrainian].

Chebaniuk, O. (1989). Peredmova [Foreword]. Kupalski pisni [Kupalo songs]. Songbook. Kyiv. Pp. 13–15. [in Ukrainian].

Moszynska, J. (1881). Kupajło tudzież zabawy doroczne i inne z dodatkiem niektórych obrzędów i pieśni weselnych ludu ukraińskiego z okolic Białej Cerkwi [fun at Kupalo and others with the application of some rituals and songs of the wedding of Ukrainians from the outskirts of the Bila Tserkva]. Zbiór wiadomości do antropologii krajowej [Collection of data on regional anthropology]. Krakow. Vol. V. Pp. 24–101. [in Polish].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-10-26

Номер

Розділ

Розділ ІІІ. Пісенні жанри українського фольклору у географічному аспекті