Етномузична географія чумацьких пісень передстепового й степового Правобережжя
DOI:
https://doi.org/10.31318/2522-4212.2018.13.145721Ключові слова:
передстепове Правобережжя, чумацькі пісні, пісенна парадигма, етномузична географія (мелогеографія)Анотація
У роботі викладено спостереження щодо просторового поширення народнопісенних парадигм, пов’язаних з чумацькою тематикою, на теренах т. зв. «передстепового поясу» Правобережної України.
Дослідження базується на сучасних даних, що були отримані впродовж майже 30-річної фахової експедиційної роботи фольклористів-збирачів у терені; для уточнення автор залучає матеріали з публікацій першої половини ХХ ст.
Результати розвідки доводять правомірність обраного ракурсу, відносно нового для української етномузикології (застосування ареального методу у вивченні необрядового фольклору старших шарів). Поточні висновки лежать як у загальній історико-культурній, так і у суто мелоареалогічній площині.
Завантаження
Посилання
Bessaraba, (1916). Bessaraba I. Materyaly dlya etnografii Khersonskoy gubernii. Sobral I.V. Bessaraba. Sbornik Otdeleniya russkogo yazyka I slovesnosti Imperatorskoi Akademii Nauk [Materials for ethnography of the Kherson province. Collected I.V.
Bessarab. Department of Russian Language and Literature of the Imperial Academy of Sciences]. Petrograd. P.319–329.
Damuckyi, (1968). Demuckyi Porfyriy. Pisni Okhmativskoho horu [Songs of Okhmativ choir]. Kyiv.
Konoschenko, (1900). Konoschenko Andii. Ukrainski narodni pisni z notamy: u trioh sotniakh [Ukrainian folk songs in tree hundreds]. Odessa. Fist hundred.
Konoschenko, (1902). Konoschenko Andii. Ukrainski narodni pisni z notamy: u trioh sotniakh [Ukrainian folk songs in tree hundreds]. Odessa. Second hundred.
Konoschenko, (1906). Konoschenko Andii. Ukrainski narodni pisni z notamy: u trioh sotniakh [Ukrainian folk songs in tree hundreds]. Odessa. Third hundred.
Lineva, (1905). Lineva Evgeniya. Opyt zapisi fonografom ukrainskih narodnyh pesen: iz muzykalno-etnograficheskoi poezdki v Poltavskuyu guberniu v 1903 godu s prilozheniem 18-ti pesen [Experience of recording Ukrainian folk songs with a phonograph: from a musical and ethnographic trip to Poltava lips. in 1903 with the addition of 18 songs]. Trudy muzykalno-etnograficheskoi komissii [Proceedings of the music and ethnographic commission]. Moscow. Vol. 1. Reprint: E.E. Lineva. Experience in recording phonograph of Ukrainian folk songs [preparation for publication, introductory article and commentary by E. I. Murzina]. Kiev, 1991. 87 p.
Lukaniuk, (2016). Lukaniuk Bohdan. Rytmichna variaciynist u pisennomu folklori [Rythmical variations in folk songs]. Lviv. 208 p.
Polonska-Vasylenko, (1960). Polonska-Vasylenko Natalia. Zaselennya Pivdennoyi Ukrayiny v polovyni XVIII stolittya [Settlement of Southern Ukraine in the half of the XVIII century]. Munich. Reprint: Zaselennya Pivdennoyi Ukrayiny v polovyni XVIII stolittya. «Vezha», literaturnyy chasopys [Settlement of Southern Ukraine in the half of the XVIII century. "Tower", literary magazine]. Kirovograd. 1995. No1. Zaselennya Pivdennoyi Ukrayiny v polovyni XVIII stolittya. «Vezha», literaturnyy chasopys [Settlement of Southern Ukraine in the half of the XVIII century. "Tower", literary magazine]. Kirovograd. 1996. NoNo2,3.
Rybak, (2007). Yuri Rybak. Metodyka arealʹno-typolohichnykh doslidzhenʹ v etnomuzykolohiyi. Dosvid lʹvivsʹkoyi shkoly [The method of habitatological research in ethnomusicology. Experience of the Lviv school]. Etnomuzyka [Ethnomusic]. Lviv, 2007. Iss.3, pp. 9–22
Tereshchenko, (2010). Tereshchenko Oleksandr. Vesilni naspivy peredstepovoho Pravoberezhzhya (rytmostrukturna ta ladova heohrafiya) [Wedding tunes of the antecedent Right Bank (rhythmostructural and melody geography)]. Problemy etnomuzykolohiyi [Problems of music ethnologhy]. Kyiv. Iss.4. P. 97–116.
Tereshchenko, (2018). Tereshchenko Oleksandr. Chumatski pisni peredstepovoho Pravoberezhzhya. Pidhotovl [Сhumak Songs of the Pre-Steppe Right Bank]. Prepared to print.
Tobilevych, (1982). Ukrayinski narodni pisni v zapysakh Sofiyi Tobilevych [Ukrainian folk songs in Sofia Tobilevich’s recordings]. Kyiv: Naukova dumka. 423 p.
Khersonskaya guberníya, (1868). Spiski naselennykh mest Rossiyskoy imperii [Lists of populated places of the Russian Empire]. Khersonskaya guberniya. Spisok naselennykh mest po svedeniyam 1859 goda. Izdan tsentral'nym statisticheskim komitetom ministerstva vnutrennikh del [Kherson province. List of populated places according to 1859. Published by the Central Statistical Committee of the Ministry of the Interior]. St.Peterburg. 191 p.
Chumatski pisni, (1976). Chumatski pisni. Ukrayinsʹka narodna tvorchist [Chumak songs. Ukrainian folk art]. Kyiv : Naukova dumka. 544 p.
Shevchuk, (1982). Shevchuk Hryhoriy. Ukrayinski narodni pisni: suchasni zapysy z Kirovohradshchyny [Ukrainian folk songs: modern records from Kirovograd region]. Manuscript.
Yavornytskyi, (1906). Yavornytskyy Dmytro Ivanovych. Malorossyyskye narodnye pesny, sobrannye prof. Dmytryem Évarnytskym v 1878-1905 godakh [Malorossiya folk songs, collected by prof. Dmitry Evarnitsky in 1878-1905]. Ekaterynoslav. 772 p.
Yavornytskyi, (1990). Yavornytskyy Dmytro Ivanovych. Ukrayinski narodni pisni, naspivani D. Yavornytsʹkym. Pisni ta dumy z arkhivu vchenoho [Ukrainian folk songs, performed by D. Yavornytsky. Songs and dumas from the scientist's archive]. Kyiv. 456 p.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Проблеми етномузикології» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.

