З історії акустичних вимірювань в етномузикології
DOI:
https://doi.org/10.31318/2522-4212.2018.13.145704Ключові слова:
акустичний аналіз, традиційна музика, цифрові технології, вільний звуковисотний стрійАнотація
Розвиток технологій відкриває нові можливості в багатьох сферах людської діяльності, і, в першу чергу, в наукових дослідженнях. Етномузикологія впродовж всього свого існування зверталася до записуючої та обчислювальної техніки. Увага до акустичних вимірювань при аналізі народної музики обумовлена бажанням удосконалити існуючі методи та отримати точні дані в суперечливих аспектах дослідження, де слух дослідника безсильний. Українська сучасна етномузикологія потребує фундаментального розвитку в цій сфері з використанням новітніх технологій, адже результати акустичних аналізів допоможуть етномузикологам зазирнути за межі власних слухових можливостей та опиратися на більш об’єктивні дані в своїх дослідженнях традиційної музики.
Посилання
Abraham, O. Hornbostel, E.M. fon (2010) Propozytsiii do transcrybuvanny ekzotychnykh melodii [Suggestions for transcribing exotic melodies]. IX konferenciia doslidnykiv narodnoii muzyky Chervonorusskyh ta Sumizhnyh Zemel' − IX conference of researches of folk music of Chervonorus'ki and adjacent Lands. − 1-22. Lviv. [in Ukrainian].
Aldoshyna, I., Pritts, R. (2006) Muzykal'naya akustika. Saint-Petersburg: Saint-Petersburg Humanity University. [in Russian].
Aleksyeiev, E. (1988) Fol'klor v kontexte sovremennoi kul'tury: rassuzhdeniia o sud'bakh narodnoi pesni. Moskow. [in Russian].
Ambrazevičius, R., Budrys, R., Visnevska, I. (2015) Scales in Lithuanian Traditional Music: Acoustics, Cognition, and Context. Kaunas: Kaunas University of Technology. [in English].
Baranovsky, P. (1959) Universal'nyi pribor dlya issledovaniia slukhovoi chuvstvitel'nosti (poliaudiograph) [Universal device for the study of auditory sensitivity (polyaudiograph)]. Voprosy psikhologii, 1 − 177-183. Kyiv [in Russian]
Baranovsky, P., Iytsevych, Ie. (1947) Zvukovysotnyi analiz svobodnogo melodicheskogo stroya [Pitch analysis of free melodic scale]. Kyiv: AN URSR. [in Russian].
Chekanovska, A. (1983) Muzykal'naya etnographiia. Metodologiia i metodika. Moskow. [in Russian].
Elschek, О. (1961) Etnomusikologia a elektro-akustika. Slovensky narodopis, 2, 300-301. [in Slovenian].
Goshovskyi, V. (1964) Folklor i kibernetika [Folklor and cybernetics]. Sovetskaia muzyka, 11 − 74-83. Moskow. [in Russian].
Harbuzov, N. (1951) Vnutrizonnyi intonatsionnyi sluh i metody iego razvitiya [Intraband intonational hearing and methods of its development]. Moskow − Leningrad: Muzgiz. [in Russian].
Helmholtz, H. (2013) Ucheniie o slukhovych oschyuscheniiakh kak phisiologicheskaia osnova dlya teorii muzyki. Moskow. [in Russian].
Kvitka, K. (1971) Pervobytnyie zvukoryady [Primitive scales]. Izbrannyie trudy v dvukh tomakh, 1 − 215-274. Moskow. [in Russian].
Kvitka, K. (1973) Vstupitel'nyie zamechaniia k muzykal'no-etnographicheskim issledovaniiam [Introductory remarks on musical and ethnographic research]. Izbrannyie trudy v dvukh tomakh, 2 − 3-27. Moskow. [in Russian].
Matziievskyi, I. (2010) Etnomuzykoved i traditzii: Vechnoie vzaimodeistviie [Ethnomusicologist and Tradition: Eternal Interaction]. Folklor i my: traditsionnaya kultura v zerkale otrazhenii − Folklor and we: traditional culture in the mirror of its reception − 151-157. Saint-Petersburg: Russian Institute of History of Sciences. [in Russian].
Mazurenko, A. (2013) Pereintonuvannya iak fenomen doslidnyts'koii interpretatsiii folklornogo textu. Do pytannya vil'nogo zvukovysotnogo stroiu [Re-interpretation as a phenomenon of research interpretation of folk text. To the issue of free pitch scale]. Problemy etnomusikologiii − The Problems of ethnomusicology, 9 − 183-195. Kyiv. [in Ukrainian].
Pyartlas, Zh. (2010) O probleme vospriiatiia i notatsii ladov s podvizhnymi stupenyami: eksperiment Listopadova i seutskie arkhaicheskiie zvukoryady [To the problem of reception and notation of scales with mobile degrees: the experiment of Listopadov and the setoic archaic scales]. Folklor i my: traditsionnaya kultura v zerkale otrazhenii − Folklor and we: traditional culture in the mirror of its reception − 158- 170. Saint-Petersburg: Russian Institute of History of Sciences [in Russian].
Sachs C. (2008) The Rise of music in the ancient world, East and West. N.Y. Sokal'skyi, P. (1888) Russkaia narodnaia muzyka. Issledovaniie. Kharkiv. [in Russian].
Zemtsovsky, I. (2002) Apologiia texta [The Apologia of text]. Musical'naya Academia − Music Academy, 4 − 100-110. [in Russian].