DOI: https://doi.org/10.31318/2522-4212.2018.13.145704

З історії акустичних вимірювань в етномузикології

Anastasiia Mazurenko

Анотація


Розвиток технологій відкриває нові можливості в багатьох сферах людської діяльності, і, в першу чергу, в наукових дослідженнях. Етномузикологія впродовж всього свого існування зверталася до записуючої та обчислювальної техніки. Увага до акустичних вимірювань при аналізі народної музики обумовлена бажанням удосконалити існуючі методи та отримати точні дані в суперечливих аспектах дослідження, де слух дослідника безсильний. Українська сучасна етномузикологія потребує фундаментального розвитку в цій сфері з використанням новітніх технологій, адже результати акустичних аналізів допоможуть етномузикологам зазирнути за межі власних слухових можливостей та опиратися на більш об’єктивні дані в своїх дослідженнях традиційної музики.


Ключові слова


акустичний аналіз; традиційна музика; цифрові технології; вільний звуковисотний стрій

Повний текст:

PDF

Посилання


Abraham, O. Hornbostel, E.M. fon (2010) Propozytsiii do transcrybuvanny ekzotychnykh melodii [Suggestions for transcribing exotic melodies]. IX konferenciia doslidnykiv narodnoii muzyky Chervonorusskyh ta Sumizhnyh Zemel' − IX conference of researches of folk music of Chervonorus'ki and adjacent Lands. − 1-22. Lviv. [in Ukrainian].

Aldoshyna, I., Pritts, R. (2006) Muzykal'naya akustika. Saint-Petersburg: Saint-Petersburg Humanity University. [in Russian].

Aleksyeiev, E. (1988) Fol'klor v kontexte sovremennoi kul'tury: rassuzhdeniia o sud'bakh narodnoi pesni. Moskow. [in Russian].

Ambrazevičius, R., Budrys, R., Visnevska, I. (2015) Scales in Lithuanian Traditional Music: Acoustics, Cognition, and Context. Kaunas: Kaunas University of Technology. [in English].

Baranovsky, P. (1959) Universal'nyi pribor dlya issledovaniia slukhovoi chuvstvitel'nosti (poliaudiograph) [Universal device for the study of auditory sensitivity (polyaudiograph)]. Voprosy psikhologii, 1 − 177-183. Kyiv [in Russian]

Baranovsky, P., Iytsevych, Ie. (1947) Zvukovysotnyi analiz svobodnogo melodicheskogo stroya [Pitch analysis of free melodic scale]. Kyiv: AN URSR. [in Russian].

Chekanovska, A. (1983) Muzykal'naya etnographiia. Metodologiia i metodika. Moskow. [in Russian].

Elschek, О. (1961) Etnomusikologia a elektro-akustika. Slovensky narodopis, 2, 300-301. [in Slovenian].

Goshovskyi, V. (1964) Folklor i kibernetika [Folklor and cybernetics]. Sovetskaia muzyka, 11 − 74-83. Moskow. [in Russian].

Harbuzov, N. (1951) Vnutrizonnyi intonatsionnyi sluh i metody iego razvitiya [Intraband intonational hearing and methods of its development]. Moskow − Leningrad: Muzgiz. [in Russian].

Helmholtz, H. (2013) Ucheniie o slukhovych oschyuscheniiakh kak phisiologicheskaia osnova dlya teorii muzyki. Moskow. [in Russian].

Kvitka, K. (1971) Pervobytnyie zvukoryady [Primitive scales]. Izbrannyie trudy v dvukh tomakh, 1 − 215-274. Moskow. [in Russian].

Kvitka, K. (1973) Vstupitel'nyie zamechaniia k muzykal'no-etnographicheskim issledovaniiam [Introductory remarks on musical and ethnographic research]. Izbrannyie trudy v dvukh tomakh, 2 − 3-27. Moskow. [in Russian].

Matziievskyi, I. (2010) Etnomuzykoved i traditzii: Vechnoie vzaimodeistviie [Ethnomusicologist and Tradition: Eternal Interaction]. Folklor i my: traditsionnaya kultura v zerkale otrazhenii − Folklor and we: traditional culture in the mirror of its reception − 151-157. Saint-Petersburg: Russian Institute of History of Sciences. [in Russian].

Mazurenko, A. (2013) Pereintonuvannya iak fenomen doslidnyts'koii interpretatsiii folklornogo textu. Do pytannya vil'nogo zvukovysotnogo stroiu [Re-interpretation as a phenomenon of research interpretation of folk text. To the issue of free pitch scale]. Problemy etnomusikologiii − The Problems of ethnomusicology, 9 − 183-195. Kyiv. [in Ukrainian].

Pyartlas, Zh. (2010) O probleme vospriiatiia i notatsii ladov s podvizhnymi stupenyami: eksperiment Listopadova i seutskie arkhaicheskiie zvukoryady [To the problem of reception and notation of scales with mobile degrees: the experiment of Listopadov and the setoic archaic scales]. Folklor i my: traditsionnaya kultura v zerkale otrazhenii − Folklor and we: traditional culture in the mirror of its reception − 158- 170. Saint-Petersburg: Russian Institute of History of Sciences [in Russian].

Sachs C. (2008) The Rise of music in the ancient world, East and West. N.Y. Sokal'skyi, P. (1888) Russkaia narodnaia muzyka. Issledovaniie. Kharkiv. [in Russian].

Zemtsovsky, I. (2002) Apologiia texta [The Apologia of text]. Musical'naya Academia − Music Academy, 4 − 100-110. [in Russian].


Пристатейна бібліографія ДСТУ


Абрагам, Горнбостель, 2010 − Абрагам О., Горнбостель Е.М. фон Пропозиції до транскрибування екзотичних мелодій. IX конференція Дослідників Народної Музики Червоноруських (Галицько-Володимирських) та Суміжних Земель. Львів, 2010. С. 1−22.

Алдошина, Приттс, 2006 − Алдошина И., Приттс Р. Музыкальная акустика. Санкт-Петербург: Санкт-Петербургский Гуманитарный Университет Профсоюзов, 2006. 720 с.

Алексеев, 1988 − Алексеев Э. Фольклор в контексте современной культуры: рассуждения о судьбах народной песни. Москва: Советский композитор, 1988. 236 с.

Барановский, 1959 − Барановский П. Универсальный прибор для исследования слуховой чувствительности (полиаудиограф). Вопросы психологии, No1. Киев, 1959. С. 177−183.

Барановский, Юцевич, 1947 − Барановский П., Юцевич Е. Звуковысотный анализ свободного мелодического строя. Киев: АН УРСР, 1947. 83 с.

Гарбузов, 1951 − Гарбузов Н.А. Внутризонный интонационный слух и методы его развития. Москва-Ленинград: Музгиз, 1951. 63 с.

Гельмгольц, 2013 − Гельмгольц Г. Учение о слуховых ощущениях как физиологическая основа для теории музыки. Москва: Либроком, 2013. 592 с.

Гошовский, 1964 − Гошовский В. Фольклор и кибернетика. Советская музыка, No11. 1964. С. 74−83.

Земцовский, 2002 − Земцовский И. Апология текста. Музыкальная академия, No 4. 2002. С. 100–110.

Квитка, 1973 − Квитка К. Вступительные замечания к музыкально-этнографическим исследованиям. Избранные труды в двух томах. Т. 2. Москва: Советский композитор, 1973. С. 3−27.

Квитка, 1971 − Квитка К. Первобытные звукоряды. Избранные труды в двух томах. Т. 1. Москва: Советский композитор, 1971. С. 215−274.

Мазуренко, 2013 − Мазуренко А. Переінтонування як феномен дослідницької інтерпретації фольклорного тексту. До питання про вільний звуковисотний стрій. Проблеми етномузикології: науково-методичний збірник. Вип. 9, редактор-упорядник О.І. Мурзина. НМАУ ім. П. І. Чайковського. Київ, 2013. С. 183−195.

Мациевский, 2010 − Мациевский И. Этномузыковед и традиции: Вечное взаимодействие. Фольклор и мы: традиционная культура в зеркале восприятий. Сб. науч. Статей, посвященный 70-летию И. Земцовского. Ч.1. Российский институт истории искусств. Санкт-Петербург, 2010. С. 151–157.

Пяртлас, 2010 − Пяртлас Ж. О проблеме восприятия и нотации ладов с подвижными ступенями: эксперимент Листопадова и сетуские архаические звукоряды. Фольклор и мы: традиционная культура в зеркале ее восприятий. Сб. науч. статей, посвященный 70-летию И. Земцовского. Ч.1. Российский институт истории искусств. Санкт-Петербург, 2010. С. 158–170.

Сокальский, 1888 − Сокальский П. П. Русская народная музика. Исследование. Харьков, 1888.

Чекановска, 1983 − Чекановска А. Музыкальная этнография. Методология и методика. Москва: Советский композитор, 1983. 190 с.

Ambrazevičius, Budrys, Visnevska, 2015 − Ambrazevičius R., Budrys R., Visnevska I. Scales in Lithuanian Traditional Music: Acoustics, Cognition, and Context. Kaunas: Kaunas University of Technology, 2015. 484 p.

Elschek, 1961 − Elschek О. Etnomusikologia a elektro-akustika. Slovensky narodopis, Roc. IX, c. 2. 1961. Str. 300−301.

Sachs, 2008 − Sachs C. The Rise of music in the ancient world, East and West. New York, 2008. 324 p.





2522-4220 (online)
2522-4212 (print)