Традиційні новорічні наспіви Київщини в контексті дослідження перехідних зон
DOI:
https://doi.org/10.31318/2522-4212.2017.12.132239Ключові слова:
колядки, щедрівки, КиївщинаАнотація
Автор досліджує традиційні новорічні наспіви Київщини, визначаючи їх структурно-типологічні та мелогеографічні характеристики. Згідно проведеного аналізу, тут функціонують новорічні мелодії 12 ритмоструктурних типів. Враховуючи жанрово-структурні та статево-вікові показники, автор розподіляє аналізований матеріал на три групи: щедрівки молодіжного циклу (строфічної будови з ре-френом), театралізовані ігри «Коза» й «Меланка» та дитячі щедрівки, засівалки елементарної будови. Як і в попередніх роботах, автор простежує існуючі на цих теренах ознаки різних регіональних традицій у їх ареальних опозиціях. Найбільш показовою виявилася опозиція північ/південь, репрезентована ігровими щедрівками до «Кози» і «Меланки», а в межах «меланкового» ареалу виразно позначилася опозиція Лівобережжя/Правобережжя.Завантаження
Посилання
Yefremov, Ye. (2016). Zymovi pisni. Koliadky i schedrivky[Winter songs. Christmas carols and schedrivka’s]. History of Ukrainian music: in 7 Vol. NAN, IMFE named after M.T. Ryl's'kyj, Vol.1,Book1. Kyiv: Vydavnytstvo IMFE, 41–55. [in Ukrainian].
Yefremov, Ye. (2016). Rytmokompozytsijna budova tradytsijnykh koliadok ta schedrivok ‒ rozmaittia i iednist' [The rhythmocomposite structure of traditional carols and shchedrivka: diversity and unity]. In Klymenko, I. V. (Eds.) [Problems of music ethnology: Collection of scientific articles]. Kyiv: Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, The Problematic Scientific Research Laboratory of Music Ethnology, Iss. 11., P. 1, pp. 8-15. [in Ukrainian].
Yefremov, Ye. (1997). Rytmostrukturni typy kalendarnykh naspiviv na Kyivs'komu Polissi [Rhythmostructural types of calendar tunes in Kiev Polissya]. Polissia Ukrainy, 1, pp. 245–248. [in Ukrainian].
Ivanyts'kyj, A.V. (1995). Etiud z deshyfruvannia fol'kloru: lohichni osnovy muzyky [Study on the decoding of folklore: the logical foundations of music]. Collection of scientific and methodological works of the Department of Folklore and Ethnography of KSIC. Kyiv, 5–12.
Karpenko, S. (2012). Zymovyj obriadovo-pisennyj tsykl Skhidnoi Chernihivschyny (mezhyrichchia Desny i Sejmu) [Winter ritual and song cycle of the Eastern Chernigov region (the boundary between the Gessna and the Sejm)]. In Klymenko, I. V. (Eds.) [Problems of music ethnology: Collection of scientific articles]. Kyiv: Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, The Problematic Scientific Research Laboratory of Music Ethnology, Iss. 6, pp. 75–96. [in Ukrainian].
Kvitka, K. (1971). Pesny ukraynskykh zymnykh obriadovykh prazdnestv [Songs of Ukrainian winter rituals]. Kvytka K. Selected Works. Vol. 1. Moscow: Sovetskyi compozitor, pp. 103–155. [in Russian].
Klymenko, I. (2012). Zymovyj obriadovo-pisennyj tsykl v ukraintsiv: kliuchovi formy ta ikh kartohrafuvannia (Do problemy vizualizatsii meloanalitychnykh parametriv na heohrafichnykh kartakh) [Winter ritual song cycle for Ukrainians: key forms and their mapping (To the problem of visualizing meloanalytic parameters on geographic maps)]. In Klymenko, I. V. (Eds.) [Problems of music ethnology: Collection of scientific articles]. Kyiv: Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, The Problematic Scientific Research Laboratory of Music Ethnology, Iss. 7, P. 1, pp. 109-121, Atlas K11–K17. [in Ukrainian].
Klymenko, I. (2005). Zymovi meloarealy pivdennoi Pinschyny v systemi polis'koi meloarealohii [Winter meloares of the southern Pinshina in the system of polish meloareology]. Ethnocultural heritage of Polissya, 6, 27–36. [in Ukrainian].
Klymenko, I. (2016). Ukrains'ka zymova makroarealohiia v konteksti slov'iano-balts'koho rann'otradytsijnoho melomasyvu (SBRM). Chastyna 1 [Ukrainian winter macroareology in the context of the Slavic-Baltic Early Traditional Melomashiv (SBRD). Part 1]. In Klymenko, I. V. (Eds.) [Problems of music ethnology: Collection of scientific articles]. Kyiv: Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, The Problematic Scientific Research Laboratory of Music Ethnology, Iss. 11, pp. 15-20. AtlasA4-A8, A10-A12.
Koval', V. (2006). Do pytannia transformatsii schedrivkovykh form (za materialamy z okolyts' na pivnichnyj zakhid vid Horhan) [On the question of the transformation of generic forms (based on materials from the outskirts to the north-west of the Gorgan)]. Ethnomusic: Collection of scientific articles. Lvyv: «Spolom», Iss. 1,pp. 49–60. [in Ukrainian].
Koval', V. (2011). Do problemy melotypolohii trydol'nykh schedrivok iz vyskhidnym ionikom u muzychno-rytmichnij formi (za materialamy zymovykh naspiviv z okolyts' na pivnichnyj zakhid vid Horhan) [On the problem of melotypology of tridol generals with ascending ion in musical-rhythmic form (based on the materials of winter chants from the outskirts to the north-west of the Gorgan)]. Problems of Ethnomusicology, 6, 69–74. [in Ukrainian].
Kopyl, S. (1991). Kalendarnaia pesennost' Umanschyny: Dynamyka stanovlenyia tradytsyy [Calendar songs of the Umanshchyna: Dynamics of becoming a tradition]. (Unpublished diploma). Kiev: KDK. [in Ukrainian].
Koropnichenko, H. (1996). Do pytannia pro pivdenni kordony Kyivs'koho Polissia (Za materialamy kalendarnoi tradytsii mezhyrichchia Tetereva ta Irpenia) [On the question of the southern borders of the Kiev Polissya (According to the calendar tradition, the boundaries of Teterev and Irpin)]. Polissya: language, culture, history. Kyiv, 428–437. [in Ukrainian].
Koropnichenko, H. (1998). Perekhidna zona iak ob`iekt meloheohrafii (za materialamy vesil'nykh naspiviv mezhyrichchia -Tetereva ta Irpenia) [Transition zone as the object of the melogeography (based on the materials of the wedding tunes of the inter-rivers - Teteriev and Irpin)]. Problems of Ethnomusicology, 1, 137–166. [in Ukrainian].
Koropnichenko, H. (2009). Tradyciyni zymovi naspivy Kyivschyny: koliadky (v konteksti doslidzhennya perechidnych zon) [Kyiv Region TraditionalWinter Tunes: Koliadky (in the context of the transition zone investigions]. In Klymenko, I. V. (Eds.) [Problems of music ethnology: Collection of scientific articles]. Kyiv: Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, The Problematic Scientific Research Laboratory of Music Ethnology, Issue 4, pp. 131–153. [in Ukrainian].
Kurochkin, O. (2005). Myslyvs'kyj substrat novorichnoi pisni-mifu «Ho-ho-ho Koza» [Hunting substrate of New Year's song-myth Go-go-go, Goat]. Ethnocultural heritage of Polissya, VI, 37–43. [in Ukrainian].
Kurochkin, O. (1995). Iz dosvidu kartohrafuvannia novorichnoi obriadovosti [From the experience of mapping the New Year ritual]. Folk art and ethnography, 2‒3, 35–43. [in Ukrainian].
Kurochkin, O. (1995). Ukrains'ki novorichni obriady. «Koza» i «Malanka» [Ukrainian New Year's Rites. "Goat" and "Malanka"]. Opishnie. Lukashenko, L. (2016). "Kuhutannia" v zymovij obriadovosti pivnichno-zakhidnoi Ukrainy: naspiv ta kontekst ["Cumulus" in the winter rituals of northwestern Ukraine: tune and context]. Problems of Ethnomusicology, 11, 50–55. [in Ukrainian].
Lukashenko, L. (2001). Zymovi muzychni obriady Pivdennoi Berestejschyny [Winter music rites of the South Beresteischyna]. Music and performance in traditional folklore.L'viv, 31–44. [in Ukrainian].
Lukashenko, L. (2008). Zymovi obriadovi naspivy Pivnichnoho Pidliashshia [Winter rituals of Northern Podlasie]. Etnomuzyka, 4, 57–72.
Liubymova, A. (2016). Zymovi pisni pravoberezhzhia Dniprovs'koi oblasti [Winter songs of the right bank of the Dnipro region]. Problems of Ethnomusicology, 11, 77–83. [in Ukrainian].
Pelina, H. (2016). Muzychni zhanry rizdviano-novorichnoho periodu na Maramoroschyni: meloheohrafichnyj aspekt [Musical genres of the Christmas and New Year period in Maramoroshchyna: the melogeographical aspect]. Problems of Ethnomusicology, 11, 56–61.
Pshenichkina, Н. (2016). Tradiciyni zymovi naspivy Pravoberezhnoi Cherkaschyny: typolohichno-heohrafichna opozyciya Naddnipryanschyny i Podillya [Traditional melodies of winter-time calendar folk songs from right bank Cherkasy region: typological and geographical opposition of Naddniprianshchyna and Podillia]. In Klymenko, I. V. (Eds.) [Problems of music ethnology: Collection of scientific articles]. Kyiv: Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, The Problematic Scientific Research Laboratory of Music Ethnology, Iss. 11, pp. 62–76, Atlas A9 [in Ukrainian].
Rybak, Yu. (2001). Zymovi meloformy v narodnopisennij kul'turi verkhn'opryp'iats'koho basejnu [Winter meloforms in folk-olive culture of the Upper-Pripyat basin]. Poles'eznavstvo: scientific folklore-ethnological and art studies studios. Rivne : Volyns'ki oberehy, 18– 25. [in Ukrainian].
Rybak, Yu. (2005). Melotypy zymovykh obriadiv Verkhn'opryp'iats'koi nyzovyny [Melotypes of winter rites of the Upper Pyatyat lowland]. Ethnocultural heritage of Polissya, 6, 6–27.
Skazhenyk, M. (2005). Tradytsijni zymovi melotypy basenu r.Ubort' (meloheohrafichnyj aspekt) [Winter traditional tunes of the upper and middle streams of Uborti]. Problems of protection and research of the Ukrainian ethnographic heritage, 5, 77–97.
Skazhenyk, M. (2004). Zymovi pisenni tradytsiyi baseynu Uborti: do pytannya vzayemozviyazkiv obryadiv ta melotypiv [Traditional winter melotypes of the Basen district of Uboret (geographic aspect)]. Research, experience, memories,5, 77-97. [in Ukrainian].
Skazhenyk, M. (2017). Meloarealy rann'otradytsiynykh zymovykh naspiviv baseynu Uborti (Serednye Polissya) [Meloareals of early-winter tunes Ubert river basin (Middle Polesye)]. Problems of music ethnoology, 12, 41‒53. [in Ukrainian].
Smoliak, O. (2012). Narodnomuzychni formy schedrivok zakhidnoho Podillia [Popular musical forms of generosity of western Podillya]. Musical Ukrainian Studies: Modern Dimension, 8,196–208. [in Ukrainian].
Snizhko, Yu. (1998).Pisenna tradytsiia seredn'oho Podniprov'ia (na materiali obriadovykh pisen' Obukhivs'koho, Kaharlyts'koho rajoniv Kyivs'koi oblasti).[The song tradition of the Middle Dnieper region (based on the material of the ceremonial songs of the Obukhiv and Kagarlytsky districts of the Kyiv region)]. (Unpublished diploma). Kyiv. [in Ukrainian].
Sopilka, T. (2004). Schedrivky u pisennij tradytsii Poltavschyny (za materialamy ekspedytsij 1986–2000 rr.) [Schedrivki in the song tradition of Poltava region (based on expeditions 1986-2000)]. Problems of music ethnology, 2, 240–254. [in Ukrainian].
Tereschenko, O. (1998). Starodavni pisni stepovoi Ukrainy ta Skhidnoho Podillia [Ancient songs of steppe Ukraine and Eastern Podillya]. Kirovohrad. [in Ukrainian].
Tereschenko, O. (2016). «Melanka» v peredstepovomu j stepovomu Pravoberezhzhi ta na skhidnomu Podilli ["Melanka" in the presteppe and steppe Right Bank and in the Eastern Podillia]. Problems of Ethnomusicology, 11, 28–49. [in Ukrainian].
Efremova, L.O. (Ed.). (1990). Ukrains'ki narodni pisni. V zapysakh M. V. Lysenko. Chastyna 1.[Ukrainian folk songs. In the records M. V. Lysenko. Part 1]. Kyiv. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Проблеми етномузикології» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.