Традиційні новорічні наспіви Київщини в контексті дослідження перехідних зон

Автор(и)

  • Hanna Koropnichenko Проблемна науково-дослідна лабораторія етномузикології НМАУ ім. П. Чайковського (ЛЕК), Ukraine https://orcid.org/0000-0001-9933-3259

DOI:

https://doi.org/10.31318/2522-4212.2017.12.132239

Ключові слова:

колядки, щедрівки, Київщина

Анотація

Автор досліджує традиційні новорічні наспіви Київщини, визначаючи їх структурно-типологічні та мелогеографічні характеристики. Згідно проведеного аналізу, тут функціонують новорічні мелодії 12 ритмоструктурних типів. Враховуючи жанрово-структурні та статево-вікові показники, автор розподіляє аналізований матеріал на три групи: щедрівки молодіжного циклу (строфічної будови з ре-френом), театралізовані ігри «Коза» й «Меланка» та дитячі щедрівки, засівалки елементарної будови. Як і в попередніх роботах, автор простежує існуючі на цих теренах ознаки різних регіональних традицій у їх ареальних опозиціях. Найбільш показовою виявилася опозиція північ/південь, репрезентована ігровими щедрівками до «Кози» і «Меланки», а в межах «меланкового» ареалу виразно позначилася опозиція Лівобережжя/Правобережжя.

Біографія автора

Hanna Koropnichenko, Проблемна науково-дослідна лабораторія етномузикології НМАУ ім. П. Чайковського (ЛЕК)

Анна Коропниченко (Киев)

Посилання

Yefremov, Ye. (2016). Zymovi pisni. Koliadky i schedrivky[Winter songs. Christmas carols and schedrivka’s]. History of Ukrainian music: in 7 Vol. NAN, IMFE named after M.T. Ryl's'kyj, Vol.1,Book1. Kyiv: Vydavnytstvo IMFE, 41–55. [in Ukrainian].

Yefremov, Ye. (2016). Rytmokompozytsijna budova tradytsijnykh koliadok ta schedrivok ‒ rozmaittia i iednist' [The rhythmocomposite structure of traditional carols and shchedrivka: diversity and unity]. In Klymenko, I. V. (Eds.) [Problems of music ethnology: Collection of scientific articles]. Kyiv: Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, The Problematic Scientific Research Laboratory of Music Ethnology, Iss. 11., P. 1, pp. 8-15. [in Ukrainian].

Yefremov, Ye. (1997). Rytmostrukturni typy kalendarnykh naspiviv na Kyivs'komu Polissi [Rhythmostructural types of calendar tunes in Kiev Polissya]. Polissia Ukrainy, 1, pp. 245–248. [in Ukrainian].

Ivanyts'kyj, A.V. (1995). Etiud z deshyfruvannia fol'kloru: lohichni osnovy muzyky [Study on the decoding of folklore: the logical foundations of music]. Collection of scientific and methodological works of the Department of Folklore and Ethnography of KSIC. Kyiv, 5–12.

Karpenko, S. (2012). Zymovyj obriadovo-pisennyj tsykl Skhidnoi Chernihivschyny (mezhyrichchia Desny i Sejmu) [Winter ritual and song cycle of the Eastern Chernigov region (the boundary between the Gessna and the Sejm)]. In Klymenko, I. V. (Eds.) [Problems of music ethnology: Collection of scientific articles]. Kyiv: Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, The Problematic Scientific Research Laboratory of Music Ethnology, Iss. 6, pp. 75–96. [in Ukrainian].

Kvitka, K. (1971). Pesny ukraynskykh zymnykh obriadovykh prazdnestv [Songs of Ukrainian winter rituals]. Kvytka K. Selected Works. Vol. 1. Moscow: Sovetskyi compozitor, pp. 103–155. [in Russian].

Klymenko, I. (2012). Zymovyj obriadovo-pisennyj tsykl v ukraintsiv: kliuchovi formy ta ikh kartohrafuvannia (Do problemy vizualizatsii meloanalitychnykh parametriv na heohrafichnykh kartakh) [Winter ritual song cycle for Ukrainians: key forms and their mapping (To the problem of visualizing meloanalytic parameters on geographic maps)]. In Klymenko, I. V. (Eds.) [Problems of music ethnology: Collection of scientific articles]. Kyiv: Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, The Problematic Scientific Research Laboratory of Music Ethnology, Iss. 7, P. 1, pp. 109-121, Atlas K11–K17. [in Ukrainian].

Klymenko, I. (2005). Zymovi meloarealy pivdennoi Pinschyny v systemi polis'koi meloarealohii [Winter meloares of the southern Pinshina in the system of polish meloareology]. Ethnocultural heritage of Polissya, 6, 27–36. [in Ukrainian].

Klymenko, I. (2016). Ukrains'ka zymova makroarealohiia v konteksti slov'iano-balts'koho rann'otradytsijnoho melomasyvu (SBRM). Chastyna 1 [Ukrainian winter macroareology in the context of the Slavic-Baltic Early Traditional Melomashiv (SBRD). Part 1]. In Klymenko, I. V. (Eds.) [Problems of music ethnology: Collection of scientific articles]. Kyiv: Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, The Problematic Scientific Research Laboratory of Music Ethnology, Iss. 11, pp. 15-20. AtlasA4-A8, A10-A12.

Koval', V. (2006). Do pytannia transformatsii schedrivkovykh form (za materialamy z okolyts' na pivnichnyj zakhid vid Horhan) [On the question of the transformation of generic forms (based on materials from the outskirts to the north-west of the Gorgan)]. Ethnomusic: Collection of scientific articles. Lvyv: «Spolom», Iss. 1,pp. 49–60. [in Ukrainian].

Koval', V. (2011). Do problemy melotypolohii trydol'nykh schedrivok iz vyskhidnym ionikom u muzychno-rytmichnij formi (za materialamy zymovykh naspiviv z okolyts' na pivnichnyj zakhid vid Horhan) [On the problem of melotypology of tridol generals with ascending ion in musical-rhythmic form (based on the materials of winter chants from the outskirts to the north-west of the Gorgan)]. Problems of Ethnomusicology, 6, 69–74. [in Ukrainian].

Kopyl, S. (1991). Kalendarnaia pesennost' Umanschyny: Dynamyka stanovlenyia tradytsyy [Calendar songs of the Umanshchyna: Dynamics of becoming a tradition]. (Unpublished diploma). Kiev: KDK. [in Ukrainian].

Koropnichenko, H. (1996). Do pytannia pro pivdenni kordony Kyivs'koho Polissia (Za materialamy kalendarnoi tradytsii mezhyrichchia Tetereva ta Irpenia) [On the question of the southern borders of the Kiev Polissya (According to the calendar tradition, the boundaries of Teterev and Irpin)]. Polissya: language, culture, history. Kyiv, 428–437. [in Ukrainian].

Koropnichenko, H. (1998). Perekhidna zona iak ob`iekt meloheohrafii (za materialamy vesil'nykh naspiviv mezhyrichchia -Tetereva ta Irpenia) [Transition zone as the object of the melogeography (based on the materials of the wedding tunes of the inter-rivers - Teteriev and Irpin)]. Problems of Ethnomusicology, 1, 137–166. [in Ukrainian].

Koropnichenko, H. (2009). Tradyciyni zymovi naspivy Kyivschyny: koliadky (v konteksti doslidzhennya perechidnych zon) [Kyiv Region TraditionalWinter Tunes: Koliadky (in the context of the transition zone investigions]. In Klymenko, I. V. (Eds.) [Problems of music ethnology: Collection of scientific articles]. Kyiv: Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, The Problematic Scientific Research Laboratory of Music Ethnology, Issue 4, pp. 131–153. [in Ukrainian].

Kurochkin, O. (2005). Myslyvs'kyj substrat novorichnoi pisni-mifu «Ho-ho-ho Koza» [Hunting substrate of New Year's song-myth Go-go-go, Goat]. Ethnocultural heritage of Polissya, VI, 37–43. [in Ukrainian].

Kurochkin, O. (1995). Iz dosvidu kartohrafuvannia novorichnoi obriadovosti [From the experience of mapping the New Year ritual]. Folk art and ethnography, 2‒3, 35–43. [in Ukrainian].

Kurochkin, O. (1995). Ukrains'ki novorichni obriady. «Koza» i «Malanka» [Ukrainian New Year's Rites. "Goat" and "Malanka"]. Opishnie. Lukashenko, L. (2016). "Kuhutannia" v zymovij obriadovosti pivnichno-zakhidnoi Ukrainy: naspiv ta kontekst ["Cumulus" in the winter rituals of northwestern Ukraine: tune and context]. Problems of Ethnomusicology, 11, 50–55. [in Ukrainian].

Lukashenko, L. (2001). Zymovi muzychni obriady Pivdennoi Berestejschyny [Winter music rites of the South Beresteischyna]. Music and performance in traditional folklore.L'viv, 31–44. [in Ukrainian].

Lukashenko, L. (2008). Zymovi obriadovi naspivy Pivnichnoho Pidliashshia [Winter rituals of Northern Podlasie]. Etnomuzyka, 4, 57–72.

Liubymova, A. (2016). Zymovi pisni pravoberezhzhia Dniprovs'koi oblasti [Winter songs of the right bank of the Dnipro region]. Problems of Ethnomusicology, 11, 77–83. [in Ukrainian].

Pelina, H. (2016). Muzychni zhanry rizdviano-novorichnoho periodu na Maramoroschyni: meloheohrafichnyj aspekt [Musical genres of the Christmas and New Year period in Maramoroshchyna: the melogeographical aspect]. Problems of Ethnomusicology, 11, 56–61.

Pshenichkina, Н. (2016). Tradiciyni zymovi naspivy Pravoberezhnoi Cherkaschyny: typolohichno-heohrafichna opozyciya Naddnipryanschyny i Podillya [Traditional melodies of winter-time calendar folk songs from right bank Cherkasy region: typological and geographical opposition of Naddniprianshchyna and Podillia]. In Klymenko, I. V. (Eds.) [Problems of music ethnology: Collection of scientific articles]. Kyiv: Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, The Problematic Scientific Research Laboratory of Music Ethnology, Iss. 11, pp. 62–76, Atlas A9 [in Ukrainian].

Rybak, Yu. (2001). Zymovi meloformy v narodnopisennij kul'turi verkhn'opryp'iats'koho basejnu [Winter meloforms in folk-olive culture of the Upper-Pripyat basin]. Poles'eznavstvo: scientific folklore-ethnological and art studies studios. Rivne : Volyns'ki oberehy, 18– 25. [in Ukrainian].

Rybak, Yu. (2005). Melotypy zymovykh obriadiv Verkhn'opryp'iats'koi nyzovyny [Melotypes of winter rites of the Upper Pyatyat lowland]. Ethnocultural heritage of Polissya, 6, 6–27.

Skazhenyk, M. (2005). Tradytsijni zymovi melotypy basenu r.Ubort' (meloheohrafichnyj aspekt) [Winter traditional tunes of the upper and middle streams of Uborti]. Problems of protection and research of the Ukrainian ethnographic heritage, 5, 77–97.

Skazhenyk, M. (2004). Zymovi pisenni tradytsiyi baseynu Uborti: do pytannya vzayemozviyazkiv obryadiv ta melotypiv [Traditional winter melotypes of the Basen district of Uboret (geographic aspect)]. Research, experience, memories,5, 77-97. [in Ukrainian].

Skazhenyk, M. (2017). Meloarealy rann'otradytsiynykh zymovykh naspiviv baseynu Uborti (Serednye Polissya) [Meloareals of early-winter tunes Ubert river basin (Middle Polesye)]. Problems of music ethnoology, 12, 41‒53. [in Ukrainian].

Smoliak, O. (2012). Narodnomuzychni formy schedrivok zakhidnoho Podillia [Popular musical forms of generosity of western Podillya]. Musical Ukrainian Studies: Modern Dimension, 8,196–208. [in Ukrainian].

Snizhko, Yu. (1998).Pisenna tradytsiia seredn'oho Podniprov'ia (na materiali obriadovykh pisen' Obukhivs'koho, Kaharlyts'koho rajoniv Kyivs'koi oblasti).[The song tradition of the Middle Dnieper region (based on the material of the ceremonial songs of the Obukhiv and Kagarlytsky districts of the Kyiv region)]. (Unpublished diploma). Kyiv. [in Ukrainian].

Sopilka, T. (2004). Schedrivky u pisennij tradytsii Poltavschyny (za materialamy ekspedytsij 1986–2000 rr.) [Schedrivki in the song tradition of Poltava region (based on expeditions 1986-2000)]. Problems of music ethnology, 2, 240–254. [in Ukrainian].

Tereschenko, O. (1998). Starodavni pisni stepovoi Ukrainy ta Skhidnoho Podillia [Ancient songs of steppe Ukraine and Eastern Podillya]. Kirovohrad. [in Ukrainian].

Tereschenko, O. (2016). «Melanka» v peredstepovomu j stepovomu Pravoberezhzhi ta na skhidnomu Podilli ["Melanka" in the presteppe and steppe Right Bank and in the Eastern Podillia]. Problems of Ethnomusicology, 11, 28–49. [in Ukrainian].

Efremova, L.O. (Ed.). (1990). Ukrains'ki narodni pisni. V zapysakh M. V. Lysenko. Chastyna 1.[Ukrainian folk songs. In the records M. V. Lysenko. Part 1]. Kyiv. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2017-11-24

Номер

Розділ

Розділ 4. РЕГІОНАЛЬНІ ДОСЛІДЖЕННЯ ЗИМОВОЇ МЕЛОТИПОЛОГІЇ. СЕРЕДНЯ НАДДНІПРЯНЩИНА