Традиційні зимові наспіви середнього межиріччя Горині й Случі: збереження та сучасний стан
DOI:
https://doi.org/10.31318/2522-4212.2017.12.132238Ключові слова:
Різдво, Новий рік, Щедрий вечір, колядки, щедрівки, мелотип, середня ВолиньАнотація
Автор послідовно досліджує традиційну музичну культуру середнього межиріччя Горині та Случі в етнографічному, мелотипологічному, сюжетно-тематичному аспектах. Ця робота є продовженням серії статей, де вивчалися пісні календарного (купальські) та родинного (колискові) циклів. У цій статті аналізуються нові експедиційні матеріали, що стосуються зимової обрядовості та супроводжуючих її наспівів. У першому розділі розглядається етнографічний контекст Святок, у другому дається мелотипологічна характеристика наспівів. Додатки містять регіональні приклади різдвяних та щедрівних пісень, таблиці та карту, на яких поз-начені мелотипологічні особливості.Завантаження
Посилання
Kolberg, O. (1889). Wołyń. Obrzędy, melodie, pieśni. [Volyn. Rites, melodies, songs]. Kraków: Drukarniа Uniwersytetu Jagiellońskiego,Vol. ІV [in Ukrainian].
Vereshchuk, K. (2004). Muzychna kultura s. Sadove (Hoshchanskoho r-nu Rivnenskoi obl.) [Musical culture of village Sadove (Goshcha district of Rivne region)] (Unpublished diploma). Rivne [in Ukrainian].
Kraplycha, R. (Ed.). (1996). Volynskyi vertep [Volyn Vertep]. Rivne [in Ukrainian].
Hoshovskyi, V. (1971). Tipy ukrainskykh koliadok i arealy ih rasprostraneniia [Types of Ukrainian Christmas carols and ranges of their distribution]. At the origins of folk music of the Slavs: Essays on musical Slavic studies. Moscow: Sovetkyi compozitor, 85–97 [in Russian].
Druziuk, A. (2009). Lokalni osoblyvosti rizdvianoi obriadovosti naselennia Volyni (za materialamy polovykh doslidzhen s.Velyki Mezhyrychi Koretskoho raionu Rivnenskoi obl.) [Local features of the Christmas ritual of the population of Volyn (based on the materials of field research of village Velyki Mezhirichi of the Korets district of Rivne oblast)]. VII Cultural Studies of Memory of Volodymyr Podkopayev «Cultural Transformation of Modern Ukrainian Society». Kyiv: DAKKKiM, 192–195 [in Ukrainian].
Ivanytskyi, A.(2014). Polovi zoshyty. Folklorystychni rozvidky. Retsenzii [Field Notebooks. Folklore intelligence. Reviews]. Vinnytsia: Nova Knyha. [in Ukrainian].
Klymenko, I. (2011). Vektory heneralnyh rutmotvorchyh alhorytmiv ukraiinsko-biloruskoho ranniotradiciynoho melomasyvu. Dopostanovkyproblemy [Vectors of general rhythm-forming algorithms of Ukrainian-Belarussian early-traditional tunemassif: 1. The problem definition]. In Klymenko, I. V. (Eds.) [Problems of music ethnology: Collection of scientific articles]. Kyiv: Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, The Problematic Scientific Research Laboratory of Music Ethnology, Iss. 6, pp. 10–33, Atlas K1-K4 [in Ukrainian].
Klymenko, I. (2012). Zymovyj obriadovo-pisennyj tsykl v ukraintsiv: kliuchovi formy ta ikh kartohrafuvannia (Do problemy vizualizatsii meloanalitychnykh parametriv na heohrafichnykh kartakh) [Winter ritual song cycle for Ukrainians: key forms and their mapping (To the problem of visualizing meloanalytic parameters on geographic maps)]. In Klymenko, I. V. (Eds.) [Problems of music ethnology: Collection of scientific articles]. Kyiv: Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, The Problematic Scientific Research Laboratory of Music Ethnology, Iss. 7, P. 1, pp. 109-121, Atlas K11–K17.
Klymenko, I. (2013). Alhorytm monohrafichnoho vyvchennya kluchovyh slovyanskyh obryadovo-pisennyh form («makrotypiv») na prykladi kolyadok z virshem 5+5+3 [Algorithm of monographic study of major Slavic ritual-song forms («macrotypes») on the example of carols with the verse 5 + 5 +3]. In Klymenko, I. V. (Eds.). [Problems of music ethnology: Collection of scientific articles]. Kyiv: Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, The Problematic Scientific Research Laboratory of Music Ethnology, Iss. 8, pp. 45–63, Atlas K1–K5 [in Ukrainian].
Klymenko, I.(2016). Ukrainska zymova makroarealohiya v konteksti sloviano-baltskoho ranniotradytsiynoho melomasyvu (SBRM). Chastyna 1 [Ukrainian winter-time macroarealogy in the context of the Slavic-Baltic Early-Traditional Music massiv (SBА). Part 1]. In Klymenko, I. V. (Eds.). [Problems of music ethnology: Collection of scientific articles]. Kyiv: Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, The Problematic Scientific Research Laboratory of Music Ethnology, Iss. 11, pp. 15–20, Atlas A4–A8, A10–A12 [in Ukrainian].
Kolessa, F. (1938). Ukrainska usna slovesnist [Ukrainian oral literature]. Lviv, 35–50 [in Ukrainian].
Koropnichenko, H. (2009). Tradyciyni zymovi naspivy Kyivschyny: koliadky (v konteksti doslidzhennya perechidnych zon) [Kyiv Region TraditionalWinter Tunes: Koliadky (in the context of the transition zone investigions]. In Klymenko, I. V. (Eds.) [Problems of music ethnology: Collection of scientific articles]. Kyiv: Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, The Problematic Scientific Research Laboratory of Music Ethnology, Issue 4, pp. 131–153. [in Ukrainian].
Kvitka, K. (1971). Pesny ukraynskykh zymnykh obriadovykh prazdnestv [Songs of Ukrainian winter rituals]. Kvytka K. Selected Works. Vol. 1. Moscow : Sovetskyi compozitor, 103–154 [in Russian].
Lukaniuk, B. (2014). Linearnist u melohenetychnykh studiiakh [Linearness in the study of melogeny]. Folk music of Volyn and Polissya. Rivne, pp. 97–117.[in Ukrainian].
Lukashenko, L.(2008). Zymovi obriadovi naspivy Pivnichnoho Pidliashshia [Winter ceremonial tunes of Northern Pidlyashcha]. Ethnomusic, 4, 58–72 [in Ukrainian].
Hrytsa, S. Y. (Ed.) (1995). Muzychnyi folklor z Polissia u zapysakh F. Kolessy ta M. Moshynskoho [Musical folklore from Polissya in the records by F. Kolessa and M. Moshinsky]. Kyiv: Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Parkhomenko, T. (2008). Kalendarni zvychai ta obriady Rivnenshchyny: Materialy polovykh doslidzhen [Calendaric customs and ordinances of Rivne region: materials of field research]. Rivne [in Ukrainian].
Serko, O. (2014). Zymovi melotypy serednoi Volyni [Winter melotypes of middle Volhynia]. Narodna muzyka Volyni ta Polissia, 165–171. Rivne [in Ukrainian].
Skazhenyk, M. (2014). Zymovi pisenni tradytsii baseinu Uborti: do pytannia vzaiemozviazkiv obriadiv ta melotypiv [Winter song traditions of the Uberti basin: the issue of interrelationships of rituals and melotypes]. Problems of Ethnomusicology, 9, 64-75. [in Ukrainian].
Skazhenyk, M. (2010). Meloheorafichnyi landshaft baseinu Uborti (za materialamy richnoho obriadovo-pisennoho tsyklu) [Melogeographic landscape of the Basin Uberti (based on the materials of the annual ritual-song cycle)]. Problems of Ethnomusicology, 5, 45-55. [in Ukrainian].
Skazhenyk, M. (2012). Etnomuzychnyi landshaft baseinu Uborti (za obriadamy ta pisniamy kalendarnoho tsyklu) [The ethnomusical landscape of the Basin Uberti (for ceremonies and songs of the calendar cycle)]. (Unpublished dissertation). Kyiv [in Ukrainian].
Tsekhmistruk, Yu. (2006). Narodni pisni Volyni: Fonohrafichni zapysy 1936–1937 rokiv [Folk Songs of Volyn: Phonographic Records of 1936-1937 years]. Lviv; Rivne. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Проблеми етномузикології» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.