Мелоареали ранньотрадиційних зимових наспівів басейну Уборті (Середнє Полісся)
DOI:
https://doi.org/10.31318/2522-4212.2017.12.132219Ключові слова:
Середнє Полісся, зимові обряди, колядки, щедрівки, ритмічна форма, звуковисотне моделювання, мелотип, мелогеографія, ареалАнотація
Статтю присвячено зимовим пісенним традиціям Середнього Полісся, локалізованим у басейні ріки Уборть (українсько-білоруське пограниччя). У центрі уваги – найпоширеніші в цій місцевості ритмокомпозиційні типи (‹V55,р4›, ‹V55;Р45›, ‹V55р3;Р553›, ‹V44р3;Р443›) та їх різні мелічні версії.
Дослідження виконане в мелоареалогічному аспекті. Діагностування сублокальних музичних традицій спирається на метод звуковисотного моделювання. Детальне картографування мелічних і ритмічних різновидів допомогає виявленню мелодіалектної структури терену. Для ареалогічних висновків показовою також є географія інших типів зимових наспівів. Відзначена кореляція між етномузичним та обрядово-етнографічним поділом території. Наприкінці проведено паралелі з мелогеографічними висновками, отриманими раніше за матеріалами весняно-літнього циклу.
Стаття ілюстрована нотними прикладами, таблицями меломоделей та географічними картами.
Завантаження
Посилання
Evald, Z. (1979). Pesni Belorusskogo Polesja [Songs of Belarusian Polesye]. Gippius, E.V. (Eds.). Moscow: Sovetskyi kompozitor. [in Russian, Belarusian].
Grynbalt, M. Ja. (Eds.). (1975). Zimovyja pesni [The winter songs]. Minsk: Navukai tjehnika [in Belarusian].
Goshovskiy, V. L. (1971). Tipy ukrainskih kolyadok i ih strukturno-ritmicheskie raznovidnosti u slavyan [Types of Ukrainian carols (kolyadki) and their structural-rhythmic varieties at the Slavs]. [At the origins of folk music of the slavs: essays on musical slavic studies]. Moscow: Sovetskyi Compozitor, pp. 81–138 [in Russian].
Klymenko, I. (2013). Alhorytm monohrafichnoho vyvchennya kluchovyh slovyanskyh obryadovo-pisennyh form («makrotypiv») na pryklady kolyadok z virshem 5+5+3 [Algorithm of monographic study of major Slavic ritual-song forms («macrotypes») on the example of carols with the verse 5 + 5 +3]. In Klymenko, I. V. (Eds.) [Problems of music ethnology: Collection of scientific articles]. Kyiv: Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, The Problematic Scientific Research Laboratory of Music Ethnology, Iss. 8, pp. 45–63, Atlas K1–K5 [in Ukrainian].
Klymenko, I. (2016). Ukrainska zymova makroarealohiya v konteksti sloviano-baltskoho ranniotradytsiynoho melomasyvu (SBRM). Chastyna 1 [Ukrainian winter-time macroarealogy in the context of the Slavic-Baltic Early-Traditional Music massiv (SBА). Part 1]. In Klymenko, I. V. (Eds.) [Problems of music ethnology: Collection of scientific articles]. Kyiv: Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, The Problematic Scientific Research Laboratory of Music Ethnology, Iss. 11, pp. 15–20, Atlas A4–A8, A10–A12 [in Ukrainian].
Koval, V. (2013). Transformatsijno-modyfikatsijni protsesy v 13-skladovykh koliadkakh: za materialamy z okolyts na pivnichnyj zakhid vid Horhan [Transformational and modification processes in 13-syllabic carols (by the north-western slopes of Gorgans and foothills lin)]. In Klymenko, I. V. (Eds.) [Problems of music ethnology: Collection of scientific articles]. Kyiv:: Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, The Problematic Scientific Research Laboratory of Music Ethnology, Iss. 8, pp. 64–75, Atlas K4 a-b [in Ukrainian].
Kyrnenko,V. I., Stadnyk,V. I. (1987). Ukrainska RSR. Administratyvno-terytorialnyj ustriy: na 1 sichnia 1987 r. [Ukrainian SSR. Administrative territorial system: as of January 1, 1987]. Kyiv: Holovna redaktsiia URE [in Ukrainian].
Lukashenko, L. (2008). Zymovi obriadovi naspivy Pivnichnoho Pidliashshia [Winter ritual songs of Northern Pidliasha]. In Dovhaliuk, I. (Eds.) [Ethnomusic, Number 4: Collection of articles and materials celebrating the 100th anniversary from the date of publication of „Halyts’korus’ki narodni melodiis” by Osyp Rozdol’s’ky and Stanislav Liudkevych] Lviv:: LNMA named by M. Lysenko, pp. 57–72. [in Ukrainian].
Lysenko P. (1991). Dregovichi [Dregovichi]. In Sedov, V.V. (Eds.). Minsk: Nauka i tehnika [in Russian].
Mozheiko, Z. (1983). Pesni Belorusskogo Polesja [Songs of Belarusian Polesye]. (Vols. 1). Moscow: Sovetskyi kompozitor. [in Russian, Belarusian].
Pashyna, O. (1999). Kartografirovanie i arealnye issledovanija v etnomuzykologii [Mapping and Areal Research in Ethnomusicology]. [Mapping and Areal Research in Folklore Studies]. Pashina, O. A. (Comp.). Moscow: Sbornik trudov RAM imeni Gnesinyh, Vols. 154, pp. 6–22 [in Russian].
Rybak, Yu., Hapon, L. (Ed.), (2002). Narodna muzyka pivnichnoi Rokytnivschyny (za materialamy ekspedytsii 2001 roku) [Folk music of the North Rokytnivshchyna (according to the expedition 2001)]. Lviv: Spolom [in Ukrainian].
Skazhenyk, M. (2010). Meloheohrafichnyj landshaft basejnu Uborti (za materialamy richnoho obriadovo-pisennoho tsyklu) [Melogeographic landscape of the Ubort' river basin (based on the materials of the annual ceremonial song cycle)]. In Klymenko I. V. (Eds.) [Problems of Ethnomusicology. Collection of scientific articles]. Kyiv: Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, The Problematic Scientific Research Laboratory of Music Ethnology, Iss. 5, pp. 43–55, Atlas К9–К13 [in Ukrainian].
Skazhenyk, M. (2012). Etnomuzychnyj landshaft basejnu Uborti (za obriadamy ta pisniamy kalendarnoho tsyklu) [Ethnomusic Landscape of the Ubort river basin (on the rituals and songs of the calendar cycle)]. Candidate’s thesis. Kyiv: UNMA named by P. I. Chaikovsky [in Ukrainian].
Skazhenyk M. (2014). Zymovi pisenni tradytsii basejnu Uborti: do pytannia vzaiemozviazkiv obriadiv ta melotypiv [Tradition of performing songs of the winter period in the Ubort' river basin: correlation rituals and types of melodies]. In Murzyna, O.I. (Eds.) [Problems of Ethnomusicology. Collection of scientific articles]. Kyiv: Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, Iss. 9, pp. 64–75 [in Ukrainian].
Skazhenyk, M., Korobov, O. (2012). Etnomuzychne vyvchennia kalendarnykh tradytsij Serednoho Polissia v konteksti sumizhnykh nauk (za materialamy, lokalizovanymy v basejni Uborti) [Ethnomusical and interdisciplinary research of traditions of the Middle Polissya (by materials of the Ubort' river basin)]. In Klymenko, I. V. (Eds.) [Problems of Ethnomusicology. Collection of scientific articles]. Kyiv: Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, The Problematic Scientific Research Laboratory of Music Ethnology, Iss. 7, pp. 48–62, Atlas К5–К8. [in Ukrainian].
Yefremov, Ye. (1985). Doslidzhennia narodnopisennoho vykonavstva cherez modeliuvannia invarianta pisni [The study folk-song performance by simulating invariant of the songs]. [Ukrainian musicology]. Kyiv: Muzychna Ukraina,Vols. 20, pp. 79–88
[in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Проблеми етномузикології» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.