Українська зимова макроареалогія в контексті слов’яно-балтського ранньотрадиційного меломасиву (СБРМ). Частина 2: Індексований реєстр зимових мелоформ
DOI:
https://doi.org/10.31318/2522-4212.2017.12.132084Ключові слова:
мелодії зимових свят, колядки, щедрівки, українці, білоруси, систематизація, індексація, статистика, база даних, географічне поширення традиційних пісенних формАнотація
Стаття є продовженням попередньої роботи автора під тією ж назвою. Пропонується новий спосіб цифрової індексації типових мелоформ зимового (різдвяно-новорічного) ци-клу, поширених на території слов’яно-балтського ранньотрадиційного меломасиву (СБРМ). Головним об’єктом є зимові мелодії давнього стильового шару, збережені україн-цями та білорусами у живій практиці до поч. 21 ст. Принцип класифікації – порядкування мелодій за їх силаборитмічними типами з урахуванням мелотематичної форми та конекстових відомостей (функціональних, стильових, статистичних, ареальних).
Стаття містить шість таблиць, які пояснюють принципи утворення індексів, та реєстр з понад 200 індексованих композицій. Принципи індексації апробовані на матеріалі бази даних РОРУ+(ЗИМ) (Реєстр обрядових ритмотипів українців та сусідніх етносів, бл. 9000 зимових записів) та локальних матеріалах кількох авторів, опублікованих у збірнику «Проблем етномузикології», вип. 12.
Завантаження
Посилання
Goshovskiy, V. L. (1971). Tipy ukrainskih kolyadok i ih strukturno-ritmicheskie raznovidnosti u slavyan [Types of Ukrainian carols (kolyadki) and their structural-rhythmic varieties at the Slavs]. [At the origins of folk music of the slavs: essays on musical slavic studies]. Moscow: Sovetskyi Compozitor, pp. 81–138 [in Russian].
Danilovich, N. (2017). Napevy kolyadnogo perioda na zapadnopolessko-panemanskom pogranichye [Koliada tunes on the frontier of the western Polissia and Ponemanie]. In Klymenko, I. V. (Eds.). [Problems of music ethnology: Collection of scientific articles]. Kyiv: Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, The Problematic Scientific Research Laboratory of Music Ethnology, Iss. 12, pp. 54–65 [in Ukrainian].
Dey, O. (1986). Ukraiinska narodna balada [Ukrainian folk ballad]. Kyiv: Naukova dumka, 162 p [in Ukrainian].
Klymenko, I. (2013). Alhorytm monohrafichnoho vyvchennya kluchovyh slovyanskyh obryadovo-pisennyh form («makrotypiv») na prykladi kolyadok z virshem 5+5+3 [Algorithm of monographic study of major Slavic ritual-song forms («macrotypes») on the example of carols with the verse 5 + 5 +3]. In Klymenko, I. V. (Eds.). [Problems of music ethnology: Collection of scientific articles]. Kyiv: Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, The Problematic Scientific Research Laboratory of Music Ethnology, Iss. 8, pp. 45–63, Atlas K1–K5 [in Ukrainian].
Klymenko, I.(2016). Ukrainska zymova makroarealohiya v konteksti sloviano-baltskoho ranniotradytsiynoho melomasyvu (SBRM). Chastyna 1 [Ukrainian winter-time macroarealogy in the context of the Slavic-Baltic Early-Traditional Music massiv (SBА). Part 1]. In Klymenko, I. V. (Eds.). [Problems of music ethnology: Collection of scientific articles]. Kyiv: Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, The Problematic Scientific Research Laboratory of Music Ethnology, Iss. 11, pp. 15–20, Atlas A4–A8, A10–A12 [in Ukrainian].
Klymenko, I. (2011). Vektory heneralnyh rutmotvorchyh alhorytmiv ukraiinsko-biloruskoho ranniotradiciynoho melomasyvu. Do postanovky problemy [Vectors of general rhythm-forming algorithms of Ukrainian-Belarussian early-traditional tune-massif: 1. The problem definition]. In Klymenko, I. V. (Eds.) [Problems of music ethnology: Collection of scientific articles]. Kyiv: Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, The Problematic Scientific Research Laboratory of Music Ethnology, Iss. 6, pp. 10–33, Atlas K1–K4 [in Ukrainian].
Kolodiuk, A. (2017). Tradytsiini zymovi naspivy serednoho mezhyrichchia Horyni j Sluchi: zberezhennia ta suchasnyj stan [The traditional winter tunes of the middle interfluve of the rivers Goryn and Sluch: preservation and the modern]. In Klymenko, I. V. (Eds.) [Problems of music ethnology: Collection of scientific articles]. Kyiv: Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, The Problematic Scientific Research Laboratory of Music Ethnology, Iss. 12, pp. 66–80 [in Ukrainian].
Lukaniuk, B. (2014). Linearnist u melohenetychnyh studiyah [Linearity in the Melogenetic Studies]. [Folk music of Volyn and Polissya]. Rivne, pp. 97–117 [in Ukrainian].
Mozheiko, Z. (1983). Pesni Belorusskogo Polesja [Songs of Belarusian Polesye] (Vols. 1). Moscow: Sovetskyi kompozitor [in Russian, Belarusian].
Protasova, S. (2017). Bibliohrafiya zymovoyi obradovoyi muzyky: materialy ta doslidzhennya (na dopomohu molodomu doslidnykovi ta vykladachevi) [The bibliography of the winter ritual music of ukrainians: materials and researches(to help a young researcher and teacher)]. In Klymenko, I. V. (Eds.) [Problems of music ethnology: Collection of scientific articles]. Kyiv: Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, The Problematic Scientific Research Laboratory of Music Ethnology, Iss. 12, pp. 101–108 [in Ukrainian].
Pshenichkina, Н. (2016). Tradiciyni zymovi naspivy Pravoberezhnoi Cherkaschyny: typolohichno-heohrafichna opozyciya Naddnipryanschyny i Podillya [Traditional melodies of winter-time calendar folk songs from right bank Cherkasy region: typological and geographical opposition of Naddniprianshchyna and Podillia]. In Klymenko, I. V. (Eds.) [Problems of music ethnology: Collection of scientific articles]. Kyiv: Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, The Problematic Scientific Research Laboratory of Music Ethnology, Iss. 11, pp. 62–76, Atlas A9 [in Ukrainian].
Pshenichkina, Н. (2017). Tradytsiyni zymovi melodii u baseyni verkhnoi Samary [Traditional winter-time melodies in the upper samara basin]. In Klymenko, I. V. (Eds.) [Problems of music ethnology: Collection of scientific articles]. Kyiv: Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, The Problematic Scientific Research Laboratory of Music Ethnology, Iss. 12, pp. 90–100 [in Ukrainian].
Rudichenko, T. S. (2014). Periferiynyie zhanrovyie formyi kak differentsiruyuschiy priznak lokalnyih stiley donskogo muzyikalnogo folklora [Peripheral genre forms as a differentiating sign of local styles of Don musical folklore]. [Ethnomusicology: the history of the formation of scientific and educational centers, methods and results of areal research: Proceedings of the International Scientific Conference 2011–2012]. St.-Petersburg: Skifiya-print, pp. 468–486 [in Russian].
Skazhenyk, M.(2017). Meloarealy ranniotradiciynyh zymovyh naspiviv baseinu Uborti (Serednie Polissya) [The areas of the early traditional winter-time tunes in the Ubort river basin (middle Polissya)]. In Klymenko, I. V. (Eds.) [Problems of music ethnology: Collection of scientific articles]. Kyiv: Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, The Problematic Scientific Research Laboratory of Music Ethnology, Iss. 12, pp. 41–53. Kyiv [in Ukrainian].
Stereoskopichesky vzgliad...(2013). «Stereoskopicheskiy vzgliad» uchenogo. Interviu L. Belogurovoy s E. Dorohovoy ["Stereoscopic look" of the scientist. Interview with L. Belogurova with E. Dorokhova]. [Problems of Ethnomusicology]. Iss. 2 (3), pp. 51–66 [in Russian].
Sliuzhynskas Rimantas, (2016). Lytovski koliadky: panorama osnovnyh skladorytmichnyh form [Lithuanian calendar Christmas folk songs: review of the actual syllable-rhythmic formulas (preliminary investigation results)]. In Klymenko, I. V. (Eds.) [Problems of music ethnology: Collection of scientific articles]. Kyiv: Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, The Problematic Scientific Research Laboratory of Music Ethnology, Iss. 11. pp. 21‒27.
Tereshchenko, O. (2016). «Melanka» v peredstepovomu i stepovomu Pravoberezzhi ta na Shidnomu Podilli (porivnyalna rozvidka) [«Melanka» in the pre-steppe and steppe Right Bank and Eastern Podillia (comparative reserach)]. In Klymenko, I. V. (Eds.) [Problems of music ethnology: Collection of scientific articles]. Kyiv: Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, The Problematic Scientific Research Laboratory of Music Ethnology, Iss. 11, pp. 28‒49, Atlas A8, A11 [in Ukrainian].
Tereshchenko, O. (2017). Naddnistryanskyi (ukrainsko-moldavskyi) novorichnyi obryad «oranky». Notatky pro syntetychnu pryrodu folkloru [«Plowing» – an old new year (ukrainian-moldavian) ritual from Naddnistrianshchyna. The notes about the synthetic nature of the oral traditional culture]. In Klymenko, I. V. (Eds.) [Problems of music ethnology: Collection of scientific articles]. Kyiv: Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, The Problematic Scientific Research Laboratory of Music Ethnology, Iss. 12, pp. 19–35 [in Ukrainian].
Hornbostel, E.-M., Zahs, K. (1987). Sistematika muzikalnyh instrumentiv [The systematization of musical instruments]. [Traditional musical instruments and instrumental music]. Moskow,Vol. 1, pp. 229‒261 [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Проблеми етномузикології» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.