Українська зимова макроареалогія в контексті слов’яно-балтського ранньотрадиційного меломасиву (СБРМ). Частина 2: Індексований реєстр зимових мелоформ

Автор(и)

  • Iryna Klymenko Проблемна науково-дослідна лабораторія етномузикології НМАУ ім. П. Чайковського (ЛЕК), Ukraine http://orcid.org/0000-0002-2462-6599

DOI:

https://doi.org/10.31318/2522-4212.2017.12.132084

Ключові слова:

мелодії зимових свят, колядки, щедрівки, українці, білоруси, систематизація, індексація, статистика, база даних, географічне поширення традиційних пісенних форм

Анотація

Стаття є продовженням попередньої роботи автора під тією ж назвою. Пропонується новий спосіб цифрової індексації типових мелоформ зимового (різдвяно-новорічного) ци-клу, поширених на території слов’яно-балтського ранньотрадиційного меломасиву (СБРМ). Головним об’єктом є зимові мелодії давнього стильового шару, збережені україн-цями та білорусами у живій практиці до поч. 21 ст. Принцип класифікації – порядкування мелодій за їх силаборитмічними типами з урахуванням мелотематичної форми та конекстових відомостей (функціональних, стильових, статистичних, ареальних).

Стаття містить шість таблиць, які пояснюють принципи утворення індексів, та реєстр з понад 200 індексованих композицій. Принципи індексації апробовані на матеріалі бази даних РОРУ+(ЗИМ) (Реєстр обрядових ритмотипів українців та сусідніх етносів, бл. 9000 зимових записів) та локальних матеріалах кількох авторів, опублікованих у збірнику «Проблем етномузикології», вип. 12.

Біографія автора

Iryna Klymenko, Проблемна науково-дослідна лабораторія етномузикології НМАУ ім. П. Чайковського (ЛЕК)

Ирина Клименко (Киев)

Посилання

Goshovskiy, V. L. (1971). Tipy ukrainskih kolyadok i ih strukturno-ritmicheskie raznovidnosti u slavyan [Types of Ukrainian carols (kolyadki) and their structural-rhythmic varieties at the Slavs]. [At the origins of folk music of the slavs: essays on musical slavic studies]. Moscow: Sovetskyi Compozitor, pp. 81–138 [in Russian].

Danilovich, N. (2017). Napevy kolyadnogo perioda na zapadnopolessko-panemanskom pogranichye [Koliada tunes on the frontier of the western Polissia and Ponemanie]. In Klymenko, I. V. (Eds.). [Problems of music ethnology: Collection of scientific articles]. Kyiv: Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, The Problematic Scientific Research Laboratory of Music Ethnology, Iss. 12, pp. 54–65 [in Ukrainian].

Dey, O. (1986). Ukraiinska narodna balada [Ukrainian folk ballad]. Kyiv: Naukova dumka, 162 p [in Ukrainian].

Klymenko, I. (2013). Alhorytm monohrafichnoho vyvchennya kluchovyh slovyanskyh obryadovo-pisennyh form («makrotypiv») na prykladi kolyadok z virshem 5+5+3 [Algorithm of monographic study of major Slavic ritual-song forms («macrotypes») on the example of carols with the verse 5 + 5 +3]. In Klymenko, I. V. (Eds.). [Problems of music ethnology: Collection of scientific articles]. Kyiv: Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, The Problematic Scientific Research Laboratory of Music Ethnology, Iss. 8, pp. 45–63, Atlas K1–K5 [in Ukrainian].

Klymenko, I.(2016). Ukrainska zymova makroarealohiya v konteksti sloviano-baltskoho ranniotradytsiynoho melomasyvu (SBRM). Chastyna 1 [Ukrainian winter-time macroarealogy in the context of the Slavic-Baltic Early-Traditional Music massiv (SBА). Part 1]. In Klymenko, I. V. (Eds.). [Problems of music ethnology: Collection of scientific articles]. Kyiv: Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, The Problematic Scientific Research Laboratory of Music Ethnology, Iss. 11, pp. 15–20, Atlas A4–A8, A10–A12 [in Ukrainian].

Klymenko, I. (2011). Vektory heneralnyh rutmotvorchyh alhorytmiv ukraiinsko-biloruskoho ranniotradiciynoho melomasyvu. Do postanovky problemy [Vectors of general rhythm-forming algorithms of Ukrainian-Belarussian early-traditional tune-massif: 1. The problem definition]. In Klymenko, I. V. (Eds.) [Problems of music ethnology: Collection of scientific articles]. Kyiv: Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, The Problematic Scientific Research Laboratory of Music Ethnology, Iss. 6, pp. 10–33, Atlas K1–K4 [in Ukrainian].

Kolodiuk, A. (2017). Tradytsiini zymovi naspivy serednoho mezhyrichchia Horyni j Sluchi: zberezhennia ta suchasnyj stan [The traditional winter tunes of the middle interfluve of the rivers Goryn and Sluch: preservation and the modern]. In Klymenko, I. V. (Eds.) [Problems of music ethnology: Collection of scientific articles]. Kyiv: Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, The Problematic Scientific Research Laboratory of Music Ethnology, Iss. 12, pp. 66–80 [in Ukrainian].

Lukaniuk, B. (2014). Linearnist u melohenetychnyh studiyah [Linearity in the Melogenetic Studies]. [Folk music of Volyn and Polissya]. Rivne, pp. 97–117 [in Ukrainian].

Mozheiko, Z. (1983). Pesni Belorusskogo Polesja [Songs of Belarusian Polesye] (Vols. 1). Moscow: Sovetskyi kompozitor [in Russian, Belarusian].

Protasova, S. (2017). Bibliohrafiya zymovoyi obradovoyi muzyky: materialy ta doslidzhennya (na dopomohu molodomu doslidnykovi ta vykladachevi) [The bibliography of the winter ritual music of ukrainians: materials and researches(to help a young researcher and teacher)]. In Klymenko, I. V. (Eds.) [Problems of music ethnology: Collection of scientific articles]. Kyiv: Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, The Problematic Scientific Research Laboratory of Music Ethnology, Iss. 12, pp. 101–108 [in Ukrainian].

Pshenichkina, Н. (2016). Tradiciyni zymovi naspivy Pravoberezhnoi Cherkaschyny: typolohichno-heohrafichna opozyciya Naddnipryanschyny i Podillya [Traditional melodies of winter-time calendar folk songs from right bank Cherkasy region: typological and geographical opposition of Naddniprianshchyna and Podillia]. In Klymenko, I. V. (Eds.) [Problems of music ethnology: Collection of scientific articles]. Kyiv: Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, The Problematic Scientific Research Laboratory of Music Ethnology, Iss. 11, pp. 62–76, Atlas A9 [in Ukrainian].

Pshenichkina, Н. (2017). Tradytsiyni zymovi melodii u baseyni verkhnoi Samary [Traditional winter-time melodies in the upper samara basin]. In Klymenko, I. V. (Eds.) [Problems of music ethnology: Collection of scientific articles]. Kyiv: Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, The Problematic Scientific Research Laboratory of Music Ethnology, Iss. 12, pp. 90–100 [in Ukrainian].

Rudichenko, T. S. (2014). Periferiynyie zhanrovyie formyi kak differentsiruyuschiy priznak lokalnyih stiley donskogo muzyikalnogo folklora [Peripheral genre forms as a differentiating sign of local styles of Don musical folklore]. [Ethnomusicology: the history of the formation of scientific and educational centers, methods and results of areal research: Proceedings of the International Scientific Conference 2011–2012]. St.-Petersburg: Skifiya-print, pp. 468–486 [in Russian].

Skazhenyk, M.(2017). Meloarealy ranniotradiciynyh zymovyh naspiviv baseinu Uborti (Serednie Polissya) [The areas of the early traditional winter-time tunes in the Ubort river basin (middle Polissya)]. In Klymenko, I. V. (Eds.) [Problems of music ethnology: Collection of scientific articles]. Kyiv: Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, The Problematic Scientific Research Laboratory of Music Ethnology, Iss. 12, pp. 41–53. Kyiv [in Ukrainian].

Stereoskopichesky vzgliad...(2013). «Stereoskopicheskiy vzgliad» uchenogo. Interviu L. Belogurovoy s E. Dorohovoy ["Stereoscopic look" of the scientist. Interview with L. Belogurova with E. Dorokhova]. [Problems of Ethnomusicology]. Iss. 2 (3), pp. 51–66 [in Russian].

Sliuzhynskas Rimantas, (2016). Lytovski koliadky: panorama osnovnyh skladorytmichnyh form [Lithuanian calendar Christmas folk songs: review of the actual syllable-rhythmic formulas (preliminary investigation results)]. In Klymenko, I. V. (Eds.) [Problems of music ethnology: Collection of scientific articles]. Kyiv: Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, The Problematic Scientific Research Laboratory of Music Ethnology, Iss. 11. pp. 21‒27.

Tereshchenko, O. (2016). «Melanka» v peredstepovomu i stepovomu Pravoberezzhi ta na Shidnomu Podilli (porivnyalna rozvidka) [«Melanka» in the pre-steppe and steppe Right Bank and Eastern Podillia (comparative reserach)]. In Klymenko, I. V. (Eds.) [Problems of music ethnology: Collection of scientific articles]. Kyiv: Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, The Problematic Scientific Research Laboratory of Music Ethnology, Iss. 11, pp. 28‒49, Atlas A8, A11 [in Ukrainian].

Tereshchenko, O. (2017). Naddnistryanskyi (ukrainsko-moldavskyi) novorichnyi obryad «oranky». Notatky pro syntetychnu pryrodu folkloru [«Plowing» – an old new year (ukrainian-moldavian) ritual from Naddnistrianshchyna. The notes about the synthetic nature of the oral traditional culture]. In Klymenko, I. V. (Eds.) [Problems of music ethnology: Collection of scientific articles]. Kyiv: Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, The Problematic Scientific Research Laboratory of Music Ethnology, Iss. 12, pp. 19–35 [in Ukrainian].

Hornbostel, E.-M., Zahs, K. (1987). Sistematika muzikalnyh instrumentiv [The systematization of musical instruments]. [Traditional musical instruments and instrumental music]. Moskow,Vol. 1, pp. 229‒261 [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2017-11-24