Районування типів музичних форм весільних пісень у межиріччі Орелі, Вовчої та Сіверського Дінця
Районування типів музичних форм весільних пісень у межиріччі Орелі, Вовчої та Сіверського Дінця
DOI:
https://doi.org/10.31318/2522-4212.2024.19.319758Ключові слова:
музичне мистецтво, весільні наспіви, мелогеографія, перехідна етнокультурна зона, мелотип, ладофактурний аналіз, ритмічна типологіяАнотація
У статті досліджуються весільні наспіви, що побутують на одній з локальних територій степової України – у басейнах річок Орелі, Вовчої та Сіверського Дінця. Ці землі знаходяться на межі між Слобідщиною та Середньою Наддніпрянщиною, тому вважаються перехідною зоною. Історики й археологи справедливо визначають ці два великі регіони України, як території пізнішого заселення українцями, тому місцеві етнокультурні традиції цікаві з двох точок зору – як вони пов’язані з традиціями двох сусідніх регіонів та який вплив на них справили історичні події останніх століть. У контексті вивчення музичних весільно-обрядових традицій закономірно виникають запитання: наскільки та в яких формах збереглися тут давні обрядові наспіви; як історичні обставини, плинність і розмаїтість місцевого етносоціального середовища вплинули на зміст і мелодичну будову весільних пісень; які відмінності спостерігаються у музичних формах весільних наспівів цієї місцевості у зв’язку з їх функціонуванням у перехідній етнокультурній зоні. У висвітленні цих питань авторка статті спирається на наукові методи й досвід вітчизняних дослідників-типологів, застосовуючи на практиці метод картографування музичних форм. Додатки до статті демонструють позитивні результати використання насамперед типологічного методу дослідження та картографування обрядових мелодій, яке для окресленого терену Степової України здійснюється вперше.
Посилання
Honcharenko, O. (2008). Vesilni naspivy sylaborytmichnoi modeli 5+3 na terytorii Sumshchyny: meloarealohiia [Wedding chants of the 5+3 silaborhythmic model in the Sumy region: meloarealogy]. Etnomuzyka [Ethnomusic]. Iss. 5, 40–66. Lviv. [in Ukrainian].
Honcharenko, O. (2010). Obriadovi pisenni zhanry Sumshchyny: heohrafiia osnovnykh rytmotypiv [Ritual song genres of Sumy region: geography of main rhythmical types]. Problemy etnomuzykolohii [Problems of Music Ethnology]. Iss. 5, 31–42+maps K6–8. Kyiv [in Ukrainian].
Khanis, N. (2023). Lirychni vesilni pisni Serednoi Naddniprianshchyny: morfolohiia ta heohrafiia strofichnykh melodii shestydolnoi osnovy [Wedding songs in The Middle Dnieper region: morphology and geographic distribution of one type of strophic melodies with 6-beat metrics]. Problemy etnomuzykolohii [Problems of Music Ethnology]. Iss. 18, 52–74. Kyiv. DOI: https://doi.org/10.31318/2522-4212.2023.18.294830 [in Ukrainian].
Klymenko, I. (2013). Slovianski vesilni shestydolnyky yak meloheohrafichna systema: vvedennia u problematyku [Slavic wedding hexadecimal melodies as a melogeographic system: an introduction to problems]. Problemy etnomuzykolohii [Problems of Music Ethnology]. Iss. 8, 90–117, Kyiv [in Ukrainian].
Klymenko, I. (2014). Ukrainski vesilni tyrady na shestydolnii osnovi [Ukrainian wedding recitations on the six-beat rhythmic foundation]. Etnomuzyka [Ethnomusic]. Iss. 10, 31–53. Lviv [in Ukrainian].
Klymenko, I. (2019). Vesilna makroarealohiia sloviano-baltskoho melomasyvu [Wedding macroarealogy of Slavic-Baltic Area]. Problemy etnomuzykolohii [Problems of Music Ethnology]. Iss. 14, 7–28. DOI: https://doi.org/10.31318/2522-4212.2019.14.183849 [in Ukrainian].
Klymenko, I. (2020). Obriadovi melodii ukraintsiv u konteksti sloviano-baltskoho rannotradytsiinoho melomasyvu: typolohiia i heohrafiia [Ritual Melodies of the Ukrainians in the Context of the Slavic-Baltic Early-Traditional Melomassive: Typology and Geography]. Vol. 1: Monograph. 360 p. (with DVD). Kyiv [in Ukrainian].
Liubymova, A. (2021). Vesilni melodii «Serednodniprovskoho naboru» v areali Dniprovskykh porohiv [«Middle dnipro set» wedding folk song tunes from the Dnipro river rapids area]. Muzykoznavcha dumka Dnipropetrovshchyny [Musicological thought of Dnipropetrovsk region]. Iss. 21, 122–144. DOI: https://doi.org/10.33287/22202105. [in Ukrainian].
Liubymova, A. (2022). Tradytsiina pisenna kultura piznoho formuvannia v areali Dniprovskykh porohiv: spetsyfika zhanrovoi systemy [Traditional Song Culture of Late Formation in the Area of the Dnieper Rapids: Specificity of the Genre System]. (Dissertation of the candidate of art history (025)). Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine. Kyiv. 231 p.: music notes. [in Ukrainian].
Osadcha, V. (1999). Rytmostrukturna typolohiia vesilnoho folkloru Slobozhanshchyny. The rhythm structure typology of wedding folklore of Slobozhanshchyna]. Kultura Ukrainy [Culture of Ukraine]. Iss. 5, 115–121. Kharkiv: KhDAK. [in Ukrainian].
Osadcha, V. (Comp.). (2007). Obriady ta zvychai folklornykh oseredkiv mezhyrichchia Oreli ta Siverskoho Dintsia [Rituals and Сustoms of Folklore Centres Between the Oril and Siverskyi Donets Rivers]. Kharkiv: HOCNT. 164 p. [in Ukrainian].
Osadcha, V. (2020). Zhanrova systema slobozhanskoho folkloru: vesilni melotypy Kharkivshchyny [The genre system of Slobozhansky folklore: wedding melodies of Kharkiv region]. Tradytsii ta novatsii u vyshchii arkhitekturnii ta khudozhnii osviti [Traditions and Innovations in Higher Architectural and Artistic Education]. Iss. 3, 43–48. Kharkiv: KSADA. [in Ukrainian].
Osadcha, V. (2023) Melorytmichna variantnist i vidchuttia muzychnoho chasu u tvorenni typiv naspiviv Slobozhanskoho folkloru [Melorhythmical variation and sense of musical time in the creation of tune types in the folklore of Sloboda Ukraine]. Muzykoznavcha dumka Dnipropetrovshchyny [Musicological thought of the Dnipropetrovsk region]. Iss. 24, 72–84. Dnipro. DOI: https://doi.org/10.33287/222306 [in Ukrainian]
Pshenychkina, H. (2020). Heohrafichni mezhi rehionalnykh tradytsii muzychnoho folkloru na terytorii Pravoberezhnoi Cherkashchyny (za naspivamy obriadovykh tsykliv) [Geographical Borders of Regional Traditions of Musical Folklore in the Territory of Right-Bank Cherkasy Region (based on the tunes of ritual cycles)]. (Dissertation of the candidate of art history (17.00.03)). Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine. Kyiv. 360 p.: music notes. [in Ukrainian].
Skazhenyk, M. (2013). Tryriadkovi vesilni naspivy z shestydolnoiu osnovoiu na polisko-volynskomu pohranychchi (pivnichna Zhytomyrshchyna): rytmichni ta zvukovysotni riznovydy [Three-line wedding chants with a six-part base in the Polissya-Volyn border (northern Zhytomyr region): rhythmic and pitch varieties] Problemy etnomuzykolohii [Problems of Music Ethnology]. Iss. 8, 131–142+map K19. Kyiv. [in Ukrainian].
Tyurikova, O. (2005). Muzychnyi folklor Donbasu [Noty]: Vesilni pisni [Musical Folklore of Donbas [Notes]: Wedding Songs]. Donetsk. 440 p. [in Ukrainian].
Tyurikova, O. (2012). Folklor Donbasu: problemni vektory suchasnoho doslidzhennia [Folklore of Donbass: problematic vectors of modern research]. Materialy do ukrainskoi etnolohii [Materials for Ukrainian Ethnology]. Iss. 11, 263–271. Kyiv [in Ukrainian].
Yefremova, L. (2006). Narodni pisni: zapysy Liudmyly Yefremovoi [Folk Songs: Recordings by Liudmyla Yefremova]. Kyiv: Naukova Dumka. 575 р. [in Ukrainian].
Zachykevich, T., Klymenko, I. (2013). Vesilni pisni Poltavshchyny: rytmotypolohiia i heohrafiia [Wedding songs of Poltava region: rhythmotypology and geography]. Problemy etnomuzykolohii [Problems of Music Ethnology]. Iss. 8, 118–130. Kyiv. [in Ukrainian].
