Весільні пісні басейну Нижньої Прип’яті в межах України: типологічна характеристика і місцева інтерпретація
Весільні пісні басейну Нижньої Прип’яті в межах України: типологічна характеристика і місцева інтерпретація
DOI:
https://doi.org/10.31318/2522-4212.2024.19.319756Ключові слова:
український музичний фольклор, басейн річок Прип’ять, Уж, Тетерів, Київське Полісся, весільні наспіви, музична стилістика, архаїчні риси, ритмоструктурна типологіяАнотація
У статті представлено весільну пісенно-обрядову традицію частини українського Полісся, розташованої у пониззі Прип’яті та її приток — річок Уж і Тетерів. Це північні землі сучасної Київщини. До недавнього часу весільна обрядова система цієї території зберігала багато архаїчних елементів, які також виявляються у весільних мелодіях. Основною метою статті є огляд весільного пісенного репертуару з точки зору ритмокомпозиційної структури та типології (втім, увагу приділено й іншим рівням музичної організації пісень). З’ясовано, що повний місцевий набір типових весільних мелодій загалом відповідає музично-типологічній системі центральнополіського весілля. Характерною рисою весільних пісень цієї частини Полісся є значне переважання двомірного принципу ритмічної організації над тримірним. Унаслідок цього спостерігається активне використання варіантного потенціалу в процесі ритмічної та мелоінтонаційної реалізації наспівів. До цього додаються непередбачувані ситуації, які іноді виникають під час завжди живої весільної дії, а також традиційне прагнення місцевих співачок до індивідуального орнаментального варіювання. Усі ці чинники створювали умови для виникнення несподіваних трансформацій окремих обрядових мелодій або навіть нових їх текстових і композиційних варіантів. У статті прокоментовано кілька таких трансформованих зразків. Текст статті доповнено авторськими нотними транскрипціями пісень, зібраних автором від мешканців окресленої території впродовж 1978–2019 років, як самостійно, так і в межах різних фольклорно-етнографічних експедицій.
Завантаження
Посилання
Dobrianska, L., Lukaniuk, B. (1993). Sproba typolohii vesilnykh ladkanok i pisen zakhidnoho Polissia ta Zakhidnoi Volyni [An attempt at a typology of wedding ladkankas and songs of western Polissya and western Volhynia]. Chetverta konferentsiia doslidnykiv narodnoi muzyky chervonoruskykh (halytsko-volodymyrskykh) ta sumizhnykh zemel [Fourth conference of researchers of folk music of the Red Rus’ (Galician-Volodymyr) and Adjacent Lands], 45–51. Lviv, (1993, 1–3, April) [in Ukrainian].
Honcharenko, O. (2012). Melofonetychni chynnyky diahnostuvannia lokalnykh dialektiv (za typamy kadansuvannia u tradytsiiakh pivnichnoho skhodu Ukrainy) [Melophonetic factors of diagnosing local dialects (by types of cadence in the traditions of the north-east of Ukraine)]. Problemy etnomuzykolohii [Problems of Music Ethnologhy]. Iss. 7, 63–71, map K4. Kyiv [in Ukrainian].
Klymenko, I. (2004). Rytmostrukturna systematyka vesilnykh melodii ukrainsko-biloruskoho meloarealu (pohliad z Prypiatskoho Polissia) [Rhythm-structural taxonomy of wedding melodies of the Ukrainian-Belarusian melo-areal (view from Pripyat Polissya)]. Problemy etnomuzykolohii [Problems of Ethnomusicology]. Iss. 2, 135–165. Kyiv [in Ukrainian].
Klymenko, I. (2014). Ukrainski vesilni tyrady na shestydolnii osnovi (Ukrainian wedding tirades on a six-part basis). Etnomuzyka [Ethnomusic]. Iss. 10, 31–53. Lviv [in Ukrainian].
Klymenko, I. (2019). Vesilna makroarealohiia sloviano-baltskoho melomasyvu [Wedding Macroareology of Slavic-Baltic Area]. Problemy etnomuzykolohii [Problems of Music Ethnologhy]. Iss. 14, 7–48. Kyiv [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.31318/2522-4212.2019.14.183849
Klymenko, I. (2020). Obriadovi melodii ukraintsiv u konteksti sloviano-baltskoho rannotradytsiinoho melomasyvu: typolohiia i heohrafiia [Ritual Melodies of the Ukrainians in the Context of the Slavic-Baltic Early-Traditional Melomassive: Typology and Geography]. V. 1: Monograph. 360 p. V. 2: Atlas. 100 p.+DVD. Kyiv [in Ukrainian].
Koropnichenko, H. (1998). Perekhidna zona yak obiekt meloheohrafii (za materialamy vesilnykh naspiviv mezhyrichchia Tetereva ta Irpenia) [Transition zone as an object of melogeography (based on the wedding chants of the Teterev and Irpen rivers)]. Problemy etnomuzykologiyi [Problems of music Ethnologhy]. Iss. 1, 137–166. Kyiv [in Ukrainian].
Lukaniuk, B. (1980). K krytyke muzykalnykh tekstov narodno-pesennoho tvorchestva (O vesnianke «Vyidy-vyidy, Yvanku») [On the сriticism of musical texts of folk songs (On the spring song «Viydi-viydi, Yvanku»)]. In: V. Gusev (Comp.). Aktualnyie problemy sovremennoi folkloristiki [Current Issues in Modern Folklore Studies]: Collection of Articles and Materials, p. 83–107. Leningrad: Muzyka [in Russian].
Lukaniuk, B. (1994). Peredladkanky vzdovzh Ikvy [Preladkanki along the Ikva river]. Piata konferentsiia doslidnykiv narodnoi muzyky chervonoruskykh (halytsko-volodymyrskykh) ta sumizhnykh zemel [Fifth conference of researchers of folk music of the Red Rus’ (Galician-Volodymyr) and Adjacent Lands]: Materials, 73–74. Lviv. (1994, 15–16, December) [in Ukrainian].
Rybak, Yu. (2011). Vesilni peredladkanky na Zakhidnomu Polissi [Wedding Pre-songs in Western Polissya]. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia: Mystetstvoznavstvo [Bulletin of Lviv University. Art Series]. Iss. 10, 148–154. Lviv [in Ukrainian].
Skazhenyk, М. (2013). Tryriadkovi vesilni naspivy z shestydolnoiu osnovoiu na polisko-volynskomu pohranychchi (pivnichna Zhytomyrshchyna): rytmichni ta zvukovysotni riznovydy [Three-line wedding chants with a six-part base on the Polis-Volyn border region (northern Zhytomyr region): rhythmic and pitch variations]. Problemy etnomuzykolohii [Problems of Music Ethnology]. Iss. 8, 131–142. Kyiv [in Ukrainian].
Slyvynskyi, Yu. (1991). Zaspivy vesilnykh ladkanok: typy i poshyrennia [Introductory melodies to wedding ladkankas: types and territorial distribution]. Druha konferentsiia doslidnykiv narodnoi muzyky chervono ruskykh (halytsko-volodymyrskykh) ta sumizhnykh zemel [Second conference of researchers of folk music of the Red Rus’ (Galician-Volodymyr) and Adjacent Lands]: Materials, 20–29. Lviv. (1991, 27–31, March) [in Ukrainian].
Vozniak, O., Lukaniuk, B. (2015). Haivky: Sproba henotypnoi systematyzatsii (Na arkhivnykh materialakh Kabinetu narodnoi tvorchosti Lvivskoi derzhavnoi konservatorii im. Mykoly Lysenka) [Haivki: An Attempt at Genotypic Systematization (Based on Archival Materials of the Cabinet of Folk Art of the Mykola Lysenko Lviv State Conservatory)]. Lviv: Spolom. 154 p. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Проблеми етномузикології» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.

