Весільні пісні басейну Нижньої Прип’яті в межах України: типологічна характеристика і місцева інтерпретація
Весільні пісні басейну Нижньої Прип’яті в межах України: типологічна характеристика і місцева інтерпретація
DOI:
https://doi.org/10.31318/2522-4212.2024.19.319756Ключові слова:
український музичний фольклор, басейн річок Прип’ять, Уж, Тетерів, Київське Полісся, весільні наспіви, музична стилістика, архаїчні риси, ритмоструктурна типологіяАнотація
У статті представлено весільну пісенно-обрядову традицію частини українського Полісся, розташованої у пониззі Прип’яті та її приток — річок Уж і Тетерів. Це північні землі сучасної Київщини. До недавнього часу весільна обрядова система цієї території зберігала багато архаїчних елементів, які також виявляються у весільних мелодіях. Основною метою статті є огляд весільного пісенного репертуару з точки зору ритмокомпозиційної структури та типології (втім, увагу приділено й іншим рівням музичної організації пісень). З’ясовано, що повний місцевий набір типових весільних мелодій загалом відповідає музично-типологічній системі центральнополіського весілля. Характерною рисою весільних пісень цієї частини Полісся є значне переважання двомірного принципу ритмічної організації над тримірним. Унаслідок цього спостерігається активне використання варіантного потенціалу в процесі ритмічної та мелоінтонаційної реалізації наспівів. До цього додаються непередбачувані ситуації, які іноді виникають під час завжди живої весільної дії, а також традиційне прагнення місцевих співачок до індивідуального орнаментального варіювання. Усі ці чинники створювали умови для виникнення несподіваних трансформацій окремих обрядових мелодій або навіть нових їх текстових і композиційних варіантів. У статті прокоментовано кілька таких трансформованих зразків. Текст статті доповнено авторськими нотними транскрипціями пісень, зібраних автором від мешканців окресленої території впродовж 1978–2019 років, як самостійно, так і в межах різних фольклорно-етнографічних експедицій.
Посилання
Dobrianska, L., Lukaniuk, B. (1993). Sproba typolohii vesilnykh ladkanok i pisen zakhidnoho Polissia ta Zakhidnoi Volyni [An attempt at a typology of wedding ladkankas and songs of western Polissya and western Volhynia]. Chetverta konferentsiia doslidnykiv narodnoi muzyky chervonoruskykh (halytsko-volodymyrskykh) ta sumizhnykh zemel [Fourth conference of researchers of folk music of the Red Rus’ (Galician-Volodymyr) and Adjacent Lands], 45–51. Lviv, (1993, 1–3, April) [in Ukrainian].
Honcharenko, O. (2012). Melofonetychni chynnyky diahnostuvannia lokalnykh dialektiv (za typamy kadansuvannia u tradytsiiakh pivnichnoho skhodu Ukrainy) [Melophonetic factors of diagnosing local dialects (by types of cadence in the traditions of the north-east of Ukraine)]. Problemy etnomuzykolohii [Problems of Music Ethnologhy]. Iss. 7, 63–71, map K4. Kyiv [in Ukrainian].
Klymenko, I. (2004). Rytmostrukturna systematyka vesilnykh melodii ukrainsko-biloruskoho meloarealu (pohliad z Prypiatskoho Polissia) [Rhythm-structural taxonomy of wedding melodies of the Ukrainian-Belarusian melo-areal (view from Pripyat Polissya)]. Problemy etnomuzykolohii [Problems of Ethnomusicology]. Iss. 2, 135–165. Kyiv [in Ukrainian].
Klymenko, I. (2014). Ukrainski vesilni tyrady na shestydolnii osnovi (Ukrainian wedding tirades on a six-part basis). Etnomuzyka [Ethnomusic]. Iss. 10, 31–53. Lviv [in Ukrainian].
Klymenko, I. (2019). Vesilna makroarealohiia sloviano-baltskoho melomasyvu [Wedding Macroareology of Slavic-Baltic Area]. Problemy etnomuzykolohii [Problems of Music Ethnologhy]. Iss. 14, 7–48. Kyiv [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.31318/2522-4212.2019.14.183849
Klymenko, I. (2020). Obriadovi melodii ukraintsiv u konteksti sloviano-baltskoho rannotradytsiinoho melomasyvu: typolohiia i heohrafiia [Ritual Melodies of the Ukrainians in the Context of the Slavic-Baltic Early-Traditional Melomassive: Typology and Geography]. V. 1: Monograph. 360 p. V. 2: Atlas. 100 p.+DVD. Kyiv [in Ukrainian].
Koropnichenko, H. (1998). Perekhidna zona yak obiekt meloheohrafii (za materialamy vesilnykh naspiviv mezhyrichchia Tetereva ta Irpenia) [Transition zone as an object of melogeography (based on the wedding chants of the Teterev and Irpen rivers)]. Problemy etnomuzykologiyi [Problems of music Ethnologhy]. Iss. 1, 137–166. Kyiv [in Ukrainian].
Lukaniuk, B. (1980). K krytyke muzykalnykh tekstov narodno-pesennoho tvorchestva (O vesnianke «Vyidy-vyidy, Yvanku») [On the сriticism of musical texts of folk songs (On the spring song «Viydi-viydi, Yvanku»)]. In: V. Gusev (Comp.). Aktualnyie problemy sovremennoi folkloristiki [Current Issues in Modern Folklore Studies]: Collection of Articles and Materials, p. 83–107. Leningrad: Muzyka [in Russian].
Lukaniuk, B. (1994). Peredladkanky vzdovzh Ikvy [Preladkanki along the Ikva river]. Piata konferentsiia doslidnykiv narodnoi muzyky chervonoruskykh (halytsko-volodymyrskykh) ta sumizhnykh zemel [Fifth conference of researchers of folk music of the Red Rus’ (Galician-Volodymyr) and Adjacent Lands]: Materials, 73–74. Lviv. (1994, 15–16, December) [in Ukrainian].
Rybak, Yu. (2011). Vesilni peredladkanky na Zakhidnomu Polissi [Wedding Pre-songs in Western Polissya]. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia: Mystetstvoznavstvo [Bulletin of Lviv University. Art Series]. Iss. 10, 148–154. Lviv [in Ukrainian].
Skazhenyk, М. (2013). Tryriadkovi vesilni naspivy z shestydolnoiu osnovoiu na polisko-volynskomu pohranychchi (pivnichna Zhytomyrshchyna): rytmichni ta zvukovysotni riznovydy [Three-line wedding chants with a six-part base on the Polis-Volyn border region (northern Zhytomyr region): rhythmic and pitch variations]. Problemy etnomuzykolohii [Problems of Music Ethnology]. Iss. 8, 131–142. Kyiv [in Ukrainian].
Slyvynskyi, Yu. (1991). Zaspivy vesilnykh ladkanok: typy i poshyrennia [Introductory melodies to wedding ladkankas: types and territorial distribution]. Druha konferentsiia doslidnykiv narodnoi muzyky chervono ruskykh (halytsko-volodymyrskykh) ta sumizhnykh zemel [Second conference of researchers of folk music of the Red Rus’ (Galician-Volodymyr) and Adjacent Lands]: Materials, 20–29. Lviv. (1991, 27–31, March) [in Ukrainian].
Vozniak, O., Lukaniuk, B. (2015). Haivky: Sproba henotypnoi systematyzatsii (Na arkhivnykh materialakh Kabinetu narodnoi tvorchosti Lvivskoi derzhavnoi konservatorii im. Mykoly Lysenka) [Haivki: An Attempt at Genotypic Systematization (Based on Archival Materials of the Cabinet of Folk Art of the Mykola Lysenko Lviv State Conservatory)]. Lviv: Spolom. 154 p. [in Ukrainian].
