Мелоареали ранньотрадиційних зимових наспівів басейну Уборті (Середнє Полісся)

Автор(и)

  • Margaryta Skahzenyk Проблемна науково-дослідна лабораторія етномузикології НМАУ ім. П. Чайковського (ЛЕК), Ukraine https://orcid.org/0000-0002-8921-6144

DOI:

https://doi.org/10.31318/2522-4212.2017.12.132219

Ключові слова:

Середнє Полісся, зимові обряди, колядки, щедрівки, ритмічна форма, звуковисотне моделювання, мелотип, мелогеографія, ареал

Анотація

Статтю присвячено зимовим пісенним традиціям Середнього Полісся, локалізованим у басейні ріки Уборть (українсько-білоруське пограниччя). У центрі уваги – найпоширеніші в цій місцевості ритмокомпозиційні типи (‹V55,р4›, ‹V55;Р45›, ‹V55р3;Р553›, ‹V44р3;Р443›) та їх різні мелічні версії.

Дослідження виконане в мелоареалогічному аспекті. Діагностування сублокальних музичних традицій спирається на метод звуковисотного моделювання. Детальне картографування мелічних і ритмічних різновидів допомогає виявленню мелодіалектної структури терену. Для ареалогічних висновків показовою також є географія інших типів зимових наспівів. Відзначена кореляція між етномузичним та обрядово-етнографічним поділом території. Наприкінці проведено паралелі з мелогеографічними висновками, отриманими раніше за матеріалами весняно-літнього циклу.

Стаття ілюстрована нотними прикладами, таблицями меломоделей та географічними картами.

Біографія автора

Margaryta Skahzenyk, Проблемна науково-дослідна лабораторія етномузикології НМАУ ім. П. Чайковського (ЛЕК)

Маргарита Скаженик (Киев)

Посилання

Evald, Z. (1979). Pesni Belorusskogo Polesja [Songs of Belarusian Polesye]. Gippius, E.V. (Eds.). Moscow: Sovetskyi kompozitor. [in Russian, Belarusian].

Grynbalt, M. Ja. (Eds.). (1975). Zimovyja pesni [The winter songs]. Minsk: Navukai tjehnika [in Belarusian].

Goshovskiy, V. L. (1971). Tipy ukrainskih kolyadok i ih strukturno-ritmicheskie raznovidnosti u slavyan [Types of Ukrainian carols (kolyadki) and their structural-rhythmic varieties at the Slavs]. [At the origins of folk music of the slavs: essays on musical slavic studies]. Moscow: Sovetskyi Compozitor, pp. 81–138 [in Russian].

Klymenko, I. (2013). Alhorytm monohrafichnoho vyvchennya kluchovyh slovyanskyh obryadovo-pisennyh form («makrotypiv») na pryklady kolyadok z virshem 5+5+3 [Algorithm of monographic study of major Slavic ritual-song forms («macrotypes») on the example of carols with the verse 5 + 5 +3]. In Klymenko, I. V. (Eds.) [Problems of music ethnology: Collection of scientific articles]. Kyiv: Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, The Problematic Scientific Research Laboratory of Music Ethnology, Iss. 8, pp. 45–63, Atlas K1–K5 [in Ukrainian].

Klymenko, I. (2016). Ukrainska zymova makroarealohiya v konteksti sloviano-baltskoho ranniotradytsiynoho melomasyvu (SBRM). Chastyna 1 [Ukrainian winter-time macroarealogy in the context of the Slavic-Baltic Early-Traditional Music massiv (SBА). Part 1]. In Klymenko, I. V. (Eds.) [Problems of music ethnology: Collection of scientific articles]. Kyiv: Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, The Problematic Scientific Research Laboratory of Music Ethnology, Iss. 11, pp. 15–20, Atlas A4–A8, A10–A12 [in Ukrainian].

Koval, V. (2013). Transformatsijno-modyfikatsijni protsesy v 13-skladovykh koliadkakh: za materialamy z okolyts na pivnichnyj zakhid vid Horhan [Transformational and modification processes in 13-syllabic carols (by the north-western slopes of Gorgans and foothills lin)]. In Klymenko, I. V. (Eds.) [Problems of music ethnology: Collection of scientific articles]. Kyiv:: Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, The Problematic Scientific Research Laboratory of Music Ethnology, Iss. 8, pp. 64–75, Atlas K4 a-b [in Ukrainian].

Kyrnenko,V. I., Stadnyk,V. I. (1987). Ukrainska RSR. Administratyvno-terytorialnyj ustriy: na 1 sichnia 1987 r. [Ukrainian SSR. Administrative territorial system: as of January 1, 1987]. Kyiv: Holovna redaktsiia URE [in Ukrainian].

Lukashenko, L. (2008). Zymovi obriadovi naspivy Pivnichnoho Pidliashshia [Winter ritual songs of Northern Pidliasha]. In Dovhaliuk, I. (Eds.) [Ethnomusic, Number 4: Collection of articles and materials celebrating the 100th anniversary from the date of publication of „Halyts’korus’ki narodni melodiis” by Osyp Rozdol’s’ky and Stanislav Liudkevych] Lviv:: LNMA named by M. Lysenko, pp. 57–72. [in Ukrainian].

Lysenko P. (1991). Dregovichi [Dregovichi]. In Sedov, V.V. (Eds.). Minsk: Nauka i tehnika [in Russian].

Mozheiko, Z. (1983). Pesni Belorusskogo Polesja [Songs of Belarusian Polesye]. (Vols. 1). Moscow: Sovetskyi kompozitor. [in Russian, Belarusian].

Pashyna, O. (1999). Kartografirovanie i arealnye issledovanija v etnomuzykologii [Mapping and Areal Research in Ethnomusicology]. [Mapping and Areal Research in Folklore Studies]. Pashina, O. A. (Comp.). Moscow: Sbornik trudov RAM imeni Gnesinyh, Vols. 154, pp. 6–22 [in Russian].

Rybak, Yu., Hapon, L. (Ed.), (2002). Narodna muzyka pivnichnoi Rokytnivschyny (za materialamy ekspedytsii 2001 roku) [Folk music of the North Rokytnivshchyna (according to the expedition 2001)]. Lviv: Spolom [in Ukrainian].

Skazhenyk, M. (2010). Meloheohrafichnyj landshaft basejnu Uborti (za materialamy richnoho obriadovo-pisennoho tsyklu) [Melogeographic landscape of the Ubort' river basin (based on the materials of the annual ceremonial song cycle)]. In Klymenko I. V. (Eds.) [Problems of Ethnomusicology. Collection of scientific articles]. Kyiv: Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, The Problematic Scientific Research Laboratory of Music Ethnology, Iss. 5, pp. 43–55, Atlas К9–К13 [in Ukrainian].

Skazhenyk, M. (2012). Etnomuzychnyj landshaft basejnu Uborti (za obriadamy ta pisniamy kalendarnoho tsyklu) [Ethnomusic Landscape of the Ubort river basin (on the rituals and songs of the calendar cycle)]. Candidate’s thesis. Kyiv: UNMA named by P. I. Chaikovsky [in Ukrainian].

Skazhenyk M. (2014). Zymovi pisenni tradytsii basejnu Uborti: do pytannia vzaiemozviazkiv obriadiv ta melotypiv [Tradition of performing songs of the winter period in the Ubort' river basin: correlation rituals and types of melodies]. In Murzyna, O.I. (Eds.) [Problems of Ethnomusicology. Collection of scientific articles]. Kyiv: Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, Iss. 9, pp. 64–75 [in Ukrainian].

Skazhenyk, M., Korobov, O. (2012). Etnomuzychne vyvchennia kalendarnykh tradytsij Serednoho Polissia v konteksti sumizhnykh nauk (za materialamy, lokalizovanymy v basejni Uborti) [Ethnomusical and interdisciplinary research of traditions of the Middle Polissya (by materials of the Ubort' river basin)]. In Klymenko, I. V. (Eds.) [Problems of Ethnomusicology. Collection of scientific articles]. Kyiv: Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, The Problematic Scientific Research Laboratory of Music Ethnology, Iss. 7, pp. 48–62, Atlas К5–К8. [in Ukrainian].

Yefremov, Ye. (1985). Doslidzhennia narodnopisennoho vykonavstva cherez modeliuvannia invarianta pisni [The study folk-song performance by simulating invariant of the songs]. [Ukrainian musicology]. Kyiv: Muzychna Ukraina,Vols. 20, pp. 79–88

[in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2017-11-24

Номер

Розділ

Розділ 3. ГЕОГРАФІЯ ЗИМОВИХ МЕЛОДІЙ У ЛОКАЛЬНИХ ТРАДИЦІЯХ "АРХАЇЧНОГО ПОЯСУ"